Volkswagen ID.3 1st.

Novinky Dlho očakávaná premiéra: Volkswagen ukázal revolučný elektromobil ID.3, koľko má stáť?

Foto: Marek Pokrývka

10.9. 12:07 Hatchback stojaci na podobnom pôdoryse ako Golf má minimalistické tvary navonok i zvnútra, na výber bude s tromi batériami. Základnou cenou má podliezť hranicu 30-tisíc eur.

Na autosalónoch dostávajú čoraz väčší priestor elektrifikované vozidlá, tohtoročný Frankfurt nie je žiadnou výnimkou. Skôr naopak. Hybridov alebo čisto batériou poháňaných debutantov je na ňom slušná kôpka a prispel medzi ne aj Volkswagen. Ten na výstave po dlhých rokoch oficiálne mení logo. Ako prvý ho nesie revolučný elektromobil ID.3, ktorý tu výrobca po prvýkrát ukázal bez maskovania.

Volkswagen chce z modelu ID.3 urobiť prvý naozaj masový elektromobil.
Volkswagen chce z modelu ID.3 urobiť prvý naozaj masový elektromobil.
Zdroj: Volkswagen

Premiéra elektrického kompaktu bola dlho očakávaná. Dôvodom boli najmä sľuby VW, že bude skutočne dostupný. Wolfsburg z neho chce urobiť prvý skutočne masový produkt s touto technikou. Mal by ísť v stopách mien Chrobák a Golf, ktoré boli pre značku prelomové.

V hlavnej roli aerodynamika a minimalizmus

Odhalenie neprinieslo žiadne dizajnové prekvapenia. Prototypy nemeckého hatchbacku boli totiž častým terčom objektívov a výrobca vydal v ostatných mesiacoch niekoľko fotografií s minimálnym maskovaním. Grafika skrývala zjednodušený symbol VW a zopár detailov, ako sú trojrozmerné povrchy na prednom nárazníku či koncových stĺpikoch.

Tvary nemeckého hatchbacku sú vo veľkej miere podriadené aerodynamike.
Tvary nemeckého hatchbacku sú vo veľkej miere podriadené aerodynamike.
Zdroj: Volkswagen

Už na prvý pohľad je jasný veľký dôraz na aerodynamickú stránku. Päťdverový hatchback má plynulé línie, minimum zbytočných ozdôb a jemne klesajúcu strechu zakončenú masívnym spojlerom. Prúdeniu vzduchu sú podriadené aj disky kolies. Jednoduché tvary elektrického auta ozvláštňuje čierny lak na stĺpikoch či piatych dverách, ale tiež úzke diódové svetlá.

Volkswagen ID.3 evokuje aktuálny bestseller značky menom Golf svojimi rozmermi, pôdorys 4,26 x 1,81 je takmer identický. Strecha elektromobilu je však vo výške až 1,55 metra. Väčší je tiež rázvor osí náprav, ktorý je s 2,77-metrovou hodnotou blízko typu Passat. Profituje z toho vnútorný priestor. Interiér pôsobí veľmi vzdušne, k čomu prispievajú veľké plochy presklenia. Kufor poskytuje základný objem 380 litrov.

Väčšina ovládačov v interiéri elektromobilu reaguje na dotyk.
Väčšina ovládačov v interiéri elektromobilu reaguje na dotyk.
Zdroj: Volkswagen

Do interiéru elektrického hatchbacku nás už nemecká automobilka sčasti pustila, teraz ho odhalila kompletne. Je z neho jasný dôraz na minimalizmus. Palubná doska má jednoduché krivky, z ktorých vystupuje centrálny 10-palcový displej infotainmentu a prístrojový panel doplnený ovládaním prevodovky. Množstvo tlačidiel tu reaguje na dotyk. Vtipným detailom sú pedále, ktoré majú známe symboly play/pause. Vo vozidle je použitý multimediálny systém novej generácie.

Na výber dva elektromotory a tri akumulátory

O technickej stránke zatiaľ Volkswagen prezradil len niekoľko základných údajov. Ako sa hovorilo už dávnejšie, prvé sériové vozidlo stojace na modulárnej koncernovej platforme MEB sa má montovať s tromi akumulátormi. Ten základný s kapacitou 45 kWh ponúkne dojazd 330 kilometrov podľa WLTP. Na opačnej strane palety bude 77 kWh variant, ktorý je schopný prejsť 550 km bez dobíjania. Strednou cestou má byť verzia s 58 kWh batériou postačujúcou oficiálne na 420 kilometrov. Samozrejmosťou je kompatibilita s rýchlonabíjačkami, tie najrýchlejšíe majú doplniť za pol hodiny energiu na 290 km.

Na jedno nabitie prejde elektromobil 330 až 550 kilometrov.
Na jedno nabitie prejde elektromobil 330 až 550 kilometrov.
Zdroj: Volkswagen

Zásobáreň elektriny je umiestnená pod podlahou, čo prospieva rozloženiu hmotnosti i pozícii ťažiska. Poháňané sú aspoň nateraz výhradne zadné kolesá. V prípade dvojice vyšších modelov má elektromotor dosahovať výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 310 Nm, vďaka čomu dosiahne VW ID.3 najvyššiu rýchlosť 160 km/h. Dno ponuky má disponovať maximom 110 kW (150 k). Hmotnosť sa má pohybovať okolo 1,6 tony, pričom na akumulátor má byť garancia 8 rokov alebo 160-tisíc km.

Nemecká automobilka už dávnejšie sľúbila, že základný model ID.3 bude cenovo na podobnej úrovni ako dobre vybavený naftový Golf. Dnes naďalej hovorí o podlezení hranice 30-tisíc eur. Takéto verzie elektromobilu sa však v obchodoch zatiaľ neobjavia, Wolfsburg nateraz ponúka iba uvádzaciu verziu ID.3 1st. Tá by mala stáť menej než 40-tisíc v európskej mene. Na výber sú aj lepšie vybavené vyhotovenia 1st Max a 1st Plus, ktoré budú o niečo drahšie.

Wolfsburg zatiaľ ponúka iba uvádzacie modely s označením 1st.
Wolfsburg zatiaľ ponúka iba uvádzacie modely s označením 1st.
Zdroj: Volkswagen

Presné sumy nateraz nie sú známe, aj keď konkrétne modely si už možno objednať. Stačí zložiť vratnú zálohu tisíc eur. Niekoľko dní dozadu sa VW pochválil, že už eviduje vyše 30-tisíc objednávok na elektrický hatchback. Ostrý štart predaja nás čaká až v polovici budúceho roka. Jeho štart ukáže, či spôsobí Volkswagen ID.3 naozaj takú revolúciu, akú od neho výrobca očakáva. Nástup elektromobility je totiž zatiaľ trochu rozpačitý...

Video

Diskusia