ikona

Novinky Nemecké úrady šliapu Mercedesu po krku

Foto: Daimler

15.6. 2018 11:30 Nemecké úrady pritvrdzujú tlak na Daimler a nariadili mu zvolať státisíce vozidiel. Dôvodom je podozrenie z existencie nelegálneho softvéru. Daimler obvinenia popiera.

Nemecký minister dopravy Andreas Scheuer nariadil Daimleru rozsiahlu zvolávaciu akciu, ktorá sa v Nemecku dotkne 238 000 vozidiel. Dôvodom je „neprípustný vypínač“, inými slovami zariadenie, ktoré pri určitých podmienkach vypne čistenie výfukových plynov. Ide pritom o autá najnovšej emisnej normy Euro 6.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Mercedes-Benz

V Európe sa problém dotýka 774 000 vozidiel Mercedesu, ktorý v premávke vypúšťajú priveľa oxidov dusíka (NOx). Automobilka zvolávaciu akciu potvrdila, zabudované zariadenie však považuje za legálne. Daimler preto mieni rozhodnutie ministerstva dopravy napraviť. Šéf koncernu Dieter Zetsche po stretnutí so Scheuerom zároveň uviedol, že hrozbu miliardovej pokuty zmietli zo stola.

Podľa ministerstva sa najnovšia zvolávacia akcia okrem 4 900 vanov Vito dotkne Mercedesov triedy C a modelu GLC. Napriek výhradám Zetsche ohlásil, že výrobca sa okamžite postará o aktualizáciu softvéru. Pritom ešte vlani koncern sľúbil, že dobrovoľne upraví tri milióny dieselov. Scheuer koncom mája pozval Zetscheho na krízové stretnutie pre neprípustné zariadenie, ktoré však podľa Daimleru neporušuje zákon. Argumentuje, že ide o zariadenie, ktoré má v rôznych podmienkach a po celú životnosť vozidla zabezpečiť účinné čistenie výfukových plynov.

Podľa nemeckých médií Spolkový úrad pre cestnú dopravu (KBA) zistil päť vypínacích funkcií, napríklad, jedna vypne čistenie emisií po 20 minútach. Oficiálne však tento fakt potvrdený nebol a Daimler sa k článku nedeľníka Bild am Sonntag nevyjadril. Pritom podľa európskeho práva sa môže čistenie plynov utlmiť, aby sa ochránil motor. KBA už na jar 2016 kritizoval Daimler aj ostatné automobilky za zneužívanie tejto výnimky.

Po Volkswagene sa Daimler stáva druhou nemeckou automobilkou, ktorú úrady oficiálne obviňujú z manipulácie s emisiami. VW v septembri pred tromi rokmi až na tvrdý náklad amerických úradov priznal manipulovanie s emisiami. Jeho nelegálne zariadenie bolo schopné rozpoznať testovací režim a umelo zredukovať emisie NOx. Na ceste však boli emisie oveľa vyššie. Aféra doteraz stála Volkswagen vyše 25 miliárd eur. Daimler je od tejto sumy vzdialený. Už len preto, že kým VW musel zvolať po celom svete 11 miliónov áut, v prípade jeho prémiového konkurenta je to len zlomok.

Možné dôsledky pre Daimler v súčasnosti nemožno ani len odhadnúť. V prvom rade preto, že priestor pre interpretáciu funkcie zariadení je obrovský. Niektoré funkcie totiž môžu skutočne slúžiť na predĺženie životnosti motora. Čo by teda mohlo Daimler čakať? V Nemecku by to mohli byť minimálne náklady na softvérové úpravy, ktoré pôjdu do miliónov eur. Výrobca musí vyvinúť softvér a následne ho bezplatne nahrať do vozidiel. A to určite nie je zadarmo. K tomu je potrebné pripočítať poškodenie imidžu. Daimler a hlavne Mercedes sa na dôležitých trhoch tešili bezchybnej reputácii. Ak sa poškodí, môže sa to rýchlo odraziť na predaji, ktorý bol doteraz rekordný.

Navyše rastie riziko žalôb, najmä v USA. Pokiaľ sa potvrdí existencia nelegálneho vypínania čistenia emisií, hrozia žaloby úradov aj súkromných osôb. Okrem pokút za porušenie ekologických zákonov v USA je tu však aj súčasný protieurópsky kurz Donalda Trumpa, ktorý európskym automobilkám vytýka nečestné predajné praktiky. Ak by sa preukázalo nelegálne zariadenie, dostal by americký prezident do rúk naozaj prieraznú muníciu. Daimler sa momentálne pripravuje na rôzne dôsledky a pre právne riziká vytvoril finančnú rezervu, ktorej hodnotu nezverejnil.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia