ikona

Novinky Extrémna záťaž bŕzd: Čo sa stane s kotúčom?

Foto: Youtube

23.12. 2016 8:30 Prehriatie bŕzd je jav, ktorému sa treba oblúkom vyhnúť. Sústava totiž potom stráca účinnosť a auto sa môže stať nekontrolovateľné. Ako sa však tomu dá predísť?

Tiež vás vždy zaujímalo, čo sa stane po extrémnom prehriatí disku kotúčových bŕzd? Dvojica Fínov sa rozhodla na túto otázku nájsť odpoveď. V centre výskumu stál Ford Fiesta z roku 1990, detailné zábery mohli vzniknúť vďaka kamere so schopnosťou snímať až 1800 snímkov za sekundu.

Kotúč rozžeravený do červena je zlým znamením, treba zvoľniť tempo
Kotúč rozžeravený do červena je zlým znamením, treba zvoľniť tempo
Zdroj: Youtube

Dvojica, ktorej videá na sociálnej sieti sledujú milióny ľudí, zdvihla malú Fiestu pomocou zdviháka, pričom koleso dotýkajúce sa zeme zablokovali oceľovou tyčou. Tým si poistili fakt, že krútiť sa bude len to, ktoré je vo vzduchu. Jeden z tandemu “vedcov” sedel vo vnútri automobilu a simultánne pridával plyn i brzdil.

Po krátkej chvíli sa disk kotúčovej brzdy rozžeravil a následoval totálny kolaps. Na vlastné oči si ho môžete pozrieť na priloženom videu. Samotný experiment začína v čase 04:20. Brdzový kotúč, ale aj strmene úbohej Fiesty sa zohriali na takú teplotu, že sa začali rozpadať. Našťastie, takáto extrémna situácia sa na bežnej ceste stane málokedy, no prehrievanie bŕzd je najmä pri jazde z kopca pomerne rozšíreným fenoménom.

Ako zabrániť prehriatiu bŕzd?

  • Jednou z možností je voľba veľmi pomalého tempa, na brzdy totiž potom pôsobí podstatne nižšia kinetická energia, než v prípade kombínacie rýchlej jazdy a častejšieho brzdenia.
  • Ak si trúfate na rýchlu jazdu a nárazové brzdenie pred zákrutami, nespravíte chybu. Je to lepšia stratégia ako neustále jemné hladenie brzdy. Kotúče totiž medzi zákrutami stihnú aspoň čiastočne vychladnúť.

  • Pomôžte si motorom - podraďte na nižší prevodový stupeň a odpor kladený pohonnou jednotkou vás pribrzdí. Táto taktika sa však dá aplikovať len do istej miery, prehriať sa môže aj agregát.

  • V kritických okamihoch sa na brzdenie dajú využiť aj zvodidlá. Postupným opieraním auta o ne je možné efektívne znížiť rýchlosť.

  • Zvykne sa hovoriť aj o tom, že v núdzovej situácii pomôže zvýšenie odporu vzduchu, napríklad otvorením všetkých okien, toto riešenie však automobil určite nezastaví a pri bežných rýchlostiach má skôr minimálny až žiadny efekt.

Ani v prípade, že vám napriek správnemu postupu brzdy jednoducho zvädnú, resp. sa prehrejú a nebudú dosahovať želaný brzdný účinok, nie je všetko stratené. Stále existuje niekoľko spôsobov, ktorými automobil dokážete zastaviť.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia