Land Rover Defender

Novinky Ďalšia rana pre SUV? Logická kritika uznávaného inžiniera: Pre toto už vraj nebudú dávať zmysel

Foto: Land Rover

4.10. 11:47 Sú športovo-úžitkové vozidlá odsúdené na zánik? Šéfinžinier automobilky Jaguar Land Rover pre ne vidí jasnú budúcnosť.

Jaguar Land Rover v ostatných týždňoch zaujal celú motoristickú verejnosť predstavením novej generácie Defendera, ktorý bude schádzať z nitrianskych výrobných liniek. Už pri uvedení Briti deklarovali, že off-road dostane aj variant plug-in hybrid, o plne elektrickom vyhotovení sa však napriek dnešným trendom absolútne nezmienili. Teraz už vieme prečo.

Portál Automotive News Europe vyspovedal šéfinžiniera ostrovnej automobilky a ten presne pomenoval, v čom vidí problém dnešného smerovania automobilového trhu. “Čím väčšie vozidlo, tým väčší odpor vzduchu. Ak človek nie je opatrný, skončí s tak obrovskými batériami, že vozidlo bude nehorázne ťažké a pri rýchlom diaľničnom tempe bude jeho dojazd rapídne miznúť.”. Nick Rogers takto pomenoval problém trendových SUV-elektromobilov. Na svoj chod potrebujú viac elektriny, ktorú im zaručia len veľké batérie, ktoré zasa neúmerne dvíhajú hmotnosť a tým negatívne vplývajú na spotrebu elektrickej energie. Začarovaný kruh.

 JLR síce vo svojom portfóliu má elektrické SUV, model I-Pace je však v porovnaní s konkurentmi ako sú Mercedes-Benz EQC či Audi E-Tron ešte o 60 mm nižší a približne o 300 kg ľahší. Aj tak však jednoznačne ide proti tomu, čo Nick Rogers nedávno prehlásil. Veľké elektrické SUV podľa neho nedávajú zmysel. Úplne ich však neodsudzuje.

Anketa
Hodí sa podľa vás elektrický pohon do automobilov typu SUV?
  • 10%
  • 90%

Podľa Rogersa sa športovo-úžitková karoséria môže uplatniť v kombinácii s pohonom využívajúcim palivové články. Vodíkové automobily netrpia neduhom dlhého dobíjania, problematická tu dnes je ale ekologická výroba samotného vodíka či infraštruktúra, ktorá je vo väčšine európskych štátov ešte stále v plienkach. Nákladná je aj samotná technológia, vodíkové pohonné ústrojenstvo je podľa Klausa Froehlicha z vývojovej divízie BMW 10-násobne drahšie, než jeho čisto elektrický náprotivok. Ich ceny by sa mohli vyrovnať najskôr v roku 2025. Ako vidíte elektrické SUV vy? Majú podľa vás zmysel?

Video

Diskusia