ikona

Novinky Seat nás potešil: Značka Cupra je pre fajnšmekrov

Foto: Filip Kadlečík

23.2. 2018 16:30 Seat prednedávnom prekvapil celý motoristický svet. Zverejnil totiž prvé informácie o úplne novej značke, ktorá zabojuje o priazeň klientov. Cupra na to má predpoklady - presvedčil nás o tom jej debut.

Prvé správy o tom, že Seat oddelí športovú divíziu od zvyšku automobilky, spôsobili vo svete automobilov veľký rozruch. Do podobných experimentov sa dnes zabehnutí hráči púšťajú nanajvýš opatrne - nik sa nechce popáliť a kvôli prípadnému neúspechu stratiť milióny investovaných eur.

Cupra Ateca má byť základným stavebným kameňom automobilky - v dobe SUV sa tomu nemožno diviť
Cupra Ateca má byť základným stavebným kameňom automobilky - v dobe SUV sa tomu nemožno diviť
Zdroj: Filip Kadlečík

V súvislosti so vznikom Cupry si množstvo fanúšikov áut spomenulo aj na príbeh Citroënu a jeho dcéry s názvom DS. Ten sa síce nedá považovať za úplný prepadák, synonymom úspechu však tiež rozhodne nie je. Napriek tomu sa Seat odvážil urobiť riskantný krok a prvé výsledky práce tímu Cupra sme si vďaka tomu naživo pozreli už včera.

Veľká premiéra

V roku 1923 sa neďaleko Barcelony konala jedna z prvých španielskych Grand Prix kolotoča F1. Miestom, ktoré hostilo toto výnimočné podujatie, bol známy betónový okruh Terramar s výrazne klopenými zákrutami, ktorý sa rozkladá na okraji malého katalánskeho mesta Sitges. Na prelome októbra a novembra 1923 na dvojkilometrovom ováli dominoval Albert Divo, ktorý počas pretekov vo svojom stroji dosiahol maximálnu rýchlosť na úrovni 156 km/h.

Štvorica koncoviek výfukového potrubia naznačuje, že toto auto nebude umierneným baránkom
Štvorica koncoviek výfukového potrubia naznačuje, že toto auto nebude umierneným baránkom
Zdroj: Filip Kadlečík

Nie je náhoda, že takmer 95 rokov po tomto podujatí na rovnakom mieste Seat vdýchol život svojej novej značke so staronovým názvom “Cupra”. Španielska automobilka tu totiž okrem iného v minulosti testovala svoje modely a cibrila ich jazdné vlastnosti. S Terramar sa teda nespája len história španielskeho motoršportu, ale aj desaťtisíce kôl odjazdených pri vývoji vozidiel značky Seat.

Podľa slov zástupcov automobilky sa rovnaké úsilie vynaložilo aj pri budovaní úplne novej firmy patriacej Seatu. Cupra je predovšetkým výsledkom úspešných rokov španielskeho výrobcu. Celú poslednú päťročnicu producent sídliaci v Katalánsku neustále rastie. Či už ide o objem, alebo zisk z predaných vozidiel.

Cieľom značky má byť uspokojenie dopytu automobilových entuziastov, ktorí majú v dnešnom svete plnom ekologických restrikcií čoraz menej možností na vyžitie. Značka Cupra ich má spojiť ako jeden veľký kmeň - kmeň ľudí, ktorí milujú rýchle autá a s nimi súvisiaci životný štýl. Podarí sa však ambiciózny plán preniesť do reality? Cupra má veľmi veľkú nádej.

Základné kamene úspechu

Už pri predstavení sme si totiž všimli niekoľko aspektov značky, ktoré by sa mohli premeniť na solídne piliere úspechu odvážneho projektu. Prvou z nich je orientácia na motoršport. Cupra sa na dynamiku nemá len hrať, ale má ju dokazovať aj na svetových pretekárskych okruhoch, napríklad v seriáli TCR International Series. To by mohlo mať pozitívny vplyv na imidž značky, ale samozrejme aj na jej produkty. Množstvo vychytávok vznikne najskôr pre limitované účely pretekov a až následne sa dostane do sériovej výroby.

Cupra Leon TCR 2018 je prvým okruhovým vozidlom značky
Cupra Leon TCR 2018 je prvým okruhovým vozidlom značky
Zdroj: Filip Kadlečík

Cupra by mohla byť úspešná aj vďaka tomu, že prinajmenšom pri svetovej premiére značky sa jej automobily na nič nehrali. Tam kde má byť výfukové potrubie je výfukové potrubie a nie len lacný plastový dielec. Ak na karosérii vozidla uvidíte štruktúru pripomínajúcu uhlíkové vlákna, pôjde o reálny karbón. To ukázal aj koncept Cupry Ibiza. Na základe prvých fotografií sme o pravosti materiálu pochybovali, realita nás však presvedčila o reálnosti dielcov. Do reality sa však táto štúdia pravdepodobne dostane bez nich.

O akejsi reálnosti značky nás presvedčil aj fakt, že debutant Cupra Ateca dostane v porovnaní s bežným SUV úplne iné tlmiče, pružiny či brzdy. Medzičasom je už známy aj fakt, že pôjde o adaptívny podvozok s viacerými jazdnými režimmi. Dôraz sa tu kladie aj na výkon, dvojliter prvého športovo-úžitkového vozidla značky má medzi štyri kolesá rozdeľovať 221 kW (300 k). Fakt, že Cupra nepodcení mechanickú stránku vozidiel a od bežných budú dostatočne odlíšené, je teda zrejmý.

Na logo, ktoré nahrádza typické
Na logo, ktoré nahrádza typické "S" Seatu si ešte budeme musieť zvyknúť, na Cupre Ateca však vyzeralo výborne
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme treba dodať, že Cupry sa budú odlišovať aj na vďaka vzhľadu. Zástupcovia značky hovorili o obrovskej slobode a individuálnom prístupe pri výbere materiálov, z ktorých budú vyrobené prvky interiéru či exteriéru. Podceňovať sa tu nemá ani budovanie unikátneho životného štýlu a silnej komunity. K tomu by malo dopomôcť značkové oblečenie, doplnky či podujatia prichystané špeciálne pre majiteľov automobilov značky.

Zdá sa, že Cupra sa naplno nadýchne až v najbližších rokoch. Podľa slov zainteresovaných ponúkne značka v roku 2020 trojicu vlastných automobilov, ktoré nebudú mať s bežnými Seatmi spoločné takmer nič. Vtedy sa bude dať hovoriť o dospelosti a obrovskom úspechu bývalej športovej divízie. Takýto krok bude zároveň silným posilnením identity samotnej značky.

Imitácia uhlíkových vlákien? Kdeže, Cupra je na svoje autá schopná dať aj reálny karbón
Imitácia uhlíkových vlákien? Kdeže, Cupra je na svoje autá schopná dať aj reálny karbón
Zdroj: Filip Kadlečík

Posledným stavebným kameňom úspechu nového projektu má byť pokrokové zmýšľanie. Jeden z hlavných inžinierov sa nechal počuť, že Cupry budú predovšetkým športové, no princíp, ktorý vozidlá rozhýbe, aktuálne nie je limitovaný len na spaľovacie agregáty. Do úvahy majú spadať aj možnosti plug-in hybridného či čisto elektrického pohonného ústrojenstva. Hybrid s veľkými batériami by pritom mohol doraziť v priebehu roka 2019 a mohol by ponúknuť výkon na úrovni 221 kW (300 k).

Prvé ostré výstrely značky

Aby Seat ukázal, že to s automobilkou orientovanou na automobilových fajnšmekrov myslí vážne, ukázal nám hneď štvoricu noviniek o ktorých pred samotnou svetovou premiérou vedel len málokto. Úderný štvorzáprah sa skladá z Cupry Ateca, Cupry Leon TCR 2018, štúdie Cupry Ibiza a Seatu Leon Cupra R ST.

Cupra Ateca

Model odvodený z populárneho SUV je oficiálne prvým sériovým produktom značky. Z hľadiska dizajnu je dostatočne odlíšený od bežnej Atecy. Stará sa o to netradičná farba laku, čiastočne prepracovaný bodykit s predným nárazníkom zdobeným nápisom “Cupra” v štýle Audi “Quattro”. Základným poznávacím znakom je samozrejme logo umiestnené na čelnej maske i piatych dverách. Neklamným prezradením identity Cupry Ateca je štvorica ladených koncoviek výfukov.

V interiéri sa budú meniť najmä materiály
V interiéri sa budú meniť najmä materiály
Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri sú odlišnosti výrazné o niečo menej. Tu ide najmä o detailnú hru s materiálmi a úpravou niekoľkých dielcov. Pozitívom je prítomnosť Alcantary, ktorá sa dostala na dvere či sedadlá. Volant je rezaný športovo, za ním svieti nový digitálny prístrojový panel. Samozrejmosťou je dobrá základná výbava zahrňujúca bezkľúčový prístup a štartovanie, bezdrôtovú nabíjačku na smartfóny, 360° parkovací asistent, 8” infotainment s navigačným systémom či napríklad digitálny kokpit a adaptívne tlmiče.

Najdôležitejšie sú samozrejme technické parametre. Cupra Ateca má pod kapotou agregát 2.0 TSI pracujúci v Ottovom cykle vybavený filtrom pevných častíc. Motor je ladený na 221 kW (300 k), ktoré prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej samočinnej prevodovky posiela na všetky štyri kolesá. Systém 4Drive disponuje niekoľkými režimmi - vďaka tomu si môžete jeho odozvu prispôsobiť podľa svojich predstáv. V praxi sa má postarať o šprint z 0 na 100 km/h v priebehu 5,4 sekundy. Cupra Ateca prestane zrýchľovať na hranici 245 km/h.

Seat predstavil svoju novú značku Cupra - my sme na premiére nechýbali
Seat predstavil svoju novú značku Cupra - my sme na premiére nechýbali
Zdroj: Filip Kadlečík

O cenách sa zatiaľ vôbec nehovorilo. Počas debutu reč nepadla ani na dostupnosť prvých automobilov značky. Nám sa však už podarilo zistiť, že ak pôjde všetko podľa plánu, prvá Cupra Ateca by na Slovensko mohla doraziť na prelome novembra a októbra 2018. Na oficiálny cenník či zoznam dílerov autorizovaných predávať modely Cupra si však ešte budeme musieť nejaký čas počkať.

Cupra Leon TCR 2018

Zatiaľ čo Cupra Ateca bude držať primát na poli cestných vozidiel značky, na okruhoch bude prvou lastovičkou model Cupra Leon TCR 2018. Ten po novom v porovnaní s doterajším Seat Leon Cup Racer prichádza predovšetkým s dizajnovými zmenami. Pribudlo nové logo, zmenili sa nárazníky, kapota či volant. Odlišné je aj ladenie riadacej jednotky. Podľa všetkého by však maximálny výkon na úrovni 261 kW (355 k) nateraz mal zostať zachovaný.

Koncept Cupra Ibiza

O koncepte Cupra Ibiza sme už raz písali, včera sme však ešte boli presvedčení o tom, že by mohlo ísť o sériovú podobu vozidla. V skutočnosti ide o koncept, ktorý láka na drsný dizajn a zaujímavé vypracovanie interiéru. Netradičné je najmä množstvo uhlíkových vlákien, ktoré sa dostali na štúdiu rýchleho hatchbacku. Mimochodom, po vzore Ibizy by časom kúrou zvanou “Cupra” mala prejsť aj Arona.

Seat Leon Cupra R ST

V tieni ďalších debutantov stál Seat Leon Cupra R ST. V podstate totiž ide “len” o predĺženú verziu už známeho Leonu Cupra R. Platia teda pre ňu tie isté cifry ako pre hatchback. O pohon sa stará dvojliter TSI s výkonom 221 kW (300 k) spojený so sedemstupňovou DSG prevodovkou. Na výber by mohol byť aj manuál - v jeho prípade by výkon pravdepodobne stúpol na 228 kW (310 k). Oficiálne technické parametre tohto vozidla však zatiaľ Španieli nezverejnili.

Skvelý odpal

Na základe živých skúseností veríme, že Cupra má potenciál na to, aby obstála a dokázala opodstatnenosť svojej existencie. Dobré finančné výsledky sa podpísali pod parádny nadhod, ktorý Seat kontroval ešte lepším odpalom v podobe uvedenia pomerne širokého portfólia novej spoločnosti. Od začiatku pritom deklaruje, že nejde len o samotnú značku - Cupra má byť exkluzívnym klubom fajnšmekrov, ktorí milujú rýchle autá a chcú ich preháňať po okruhoch.

Cupra Ibiza bola ešte len vo fáze štúdie, aj tak však už vyzerala veľmi reálne
Cupra Ibiza bola ešte len vo fáze štúdie, aj tak však už vyzerala veľmi reálne
Zdroj: Filip Kadlečík

Nejde o projekt, ktorý je založený na sľuboch či dohadoch. Značka prišla rovno s reálnymi vozidlami, ktoré budú jej meno šíriť po celom svete. My jej držíme palce - pri premiére si získala našu priazeň. Už teraz sme zvedaví, aké dojmy nadobudneme za volantom jej vozidiel. Jazdné vlastnosti budú totiž v tomto prípade ten najpodstatnejší a rozhodujúci faktor úspechu.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia