ikona

Novinky Citroën Berlingo: Naživo mu to sekne oveľa viac

Foto: Filip Kadlečík

8.3. 2018 14:30 Citroën Berlingo je model so silnou tradíciou a fanúšikovskou základňou. Praktický Francúz prednedávnom prešiel výraznou zmenou, ktorú verejnosť neprijala vyslovene pozitívne. Ako však pôsobí pri živom stretnutí?

Fakt, že v dnešnej dobe praktické rodinné autá s karosériou MPV či minivany do veľkej miery vytláčajú moderné SUV, je nepopierateľný. Aj v súčasnosti sa však nájdu modely, ktoré silnej konkurencii odolávajú a pred trendom športovo-úžitkových vozidiel hlavu neskláňajú. Jedným z nich je Citroën Berlingo.

Generačná zmena dizajnu v skutočnosti naživo nie je tak výrazná ako by sa mohlo zdať na fotkách
Generačná zmena dizajnu v skutočnosti naživo nie je tak výrazná ako by sa mohlo zdať na fotkách
Zdroj: Filip Kadlečík

Praktický Francúz sa vyrába už viac než dve dekády. Za tento čas Citroën predal 3,3 milióna kusov šikovného pracanta, pričom až 1,7 milióna z nich k zákazníkom putovalo v civilnej verzii Multispace. Na prvý pohľad sa to možno nezdá, no Berlingo je pre značku koncernu PSA životne dôležitým modelom. Minulý rok bolo bestsellerom firmy v sedemnástich krajinách sveta, z globálneho hľadiska ho dokázal obehnúť len model C3.

Niet sa teda čomu čudovať, že Berlingo má pomerne silnú fanúšikovskú základňu, ktorá akékoľvek zmeny prežíva s ťažkým srdcom. Aspoň to zatiaľ naznačujú reakcie na vzhľad výrazne modernizovanej tretej generácie. “Ďalšia C3 v portfóliu!”, “Ako keby Cactusov už nebolo dosť!” a podobné vyhlásenia sa často ozývali aj v diskusiách na našom portáli.

Zozadu či zboku sa Berlingo zmenilo len evolučne
Zozadu či zboku sa Berlingo zmenilo len evolučne
Zdroj: Filip Kadlečík

Živé stretnutie nás však presvedčilo o tom, že Citroën nespravil krok vedľa. Berlingo sa totiž v podstate zvonka zmenilo podstatne menej, než by sa mohlo zdať na prvých záberoch. Profil i zadná časť sú samozrejme zmodernizované, no základné tvary sú tu aj po generačnej obmene stále rozoznateľné. Je pravda, že predná časť môže pre odporcov dizajnu Citroënu predstavovať nestráviteľný problém, v skutočnosti nás však oči pri pohľade na ňu neboleli.

Stačí ak ste už do oka stihli dostať modely C3, C3 Aircross, alebo C4 Cactus a nič vážnejšie vás tu určite šokovať nebude. Pokiaľ sa so súčasným dizajnovým jazykom Citroënu jednoducho zmieriť neviete, odporúčame pozrieť sa po modeloch Peugeot Rifter či Opel Combo. V prípade Rifteru však môžete naraziť na iný, často kritizovaný problém - malý volant a prístrojovku umiestnenú nad ním. V Citroëne je naproti tomu všetko na svojom mieste - tam, kde by to konzervatívny vodič očakával.

Praktický interiér ponúka hneď niekoľko odkladacích priestorov
Praktický interiér ponúka hneď niekoľko odkladacích priestorov
Zdroj: Filip Kadlečík

Interiér využíva množstvo prvkov modelov C3 či C3 Aircross, čo považujeme za pozitívum. Kabína pôsobí vzdušným dojmom, dostatok miesta samozrejme ponúka aj druhý rad sedadiel delený na tri samostatné kreslá. Pod strechou ženevského výstaviska sme sa mali možnosť zoznámiť aj so štýlovou edíciou XTR, ktorá má efektné poťahy sedadiel príjemné na dotyk a farebnejšie stvárnenú kabínu.

Z pohľadu užívateľa sú dôležité fakty, že Berlingo má volant, ktorý dobre padne do ruky, prístrojovku, ktorá je krásne prehľadná a pohodlné kreslá pre vodiča i spolujazdca. Palubovka je kompletne prepracovaná, čo pomohlo najmä jej dizajnu. Z hľadiska materiálov stále dominujú tvrdé plasty. Vzhľadom na charakter automobilu sa však tomu čudovať nemožno.

Hardvérový panel klimatizácie je už dnes v rámci skupiny PSA akýmsi nadštandardom
Hardvérový panel klimatizácie je už dnes v rámci skupiny PSA akýmsi nadštandardom
Zdroj: Filip Kadlečík

Potešila nás aj orientácia na modernejšie technológie. Svedčí o tom prítomnosť displeja vytŕčajúceho do priestoru a infotainmentu, ktorý majú k dispozícii aj všetky ostatné modely automobilov koncernu PSA. So systémom si viete spárovať telefón, prezerať multimediálne súbory či nechať sa navigovať. Krásnym prekvapením je fakt, že klimatizácia sa neovláda priamo cez zobrazovaciu jednotku. Prítomný tu je klasický panel. Tento fakt môžu Berlingu závidieť aj omnoho vybavenejšie, drahšie a technicky komplikovanejšie modely značky.

Z hľadiska technických údajov už je všetko známe nejaký ten piatok. Dôležité informácie sme už dávnejšie zhrnuli v samostatnom článku pri príležitosti digitálnej premiéry vozidla. Vtedy nás jeho dizajn trochu prekvapil a zarazil, naživo ho však vnímame podstatne lepšie. Tak či onak, kontroverzná zmena sa dala očakávať a koniec-koncov v podstate nemusí byť ani až tak kontroverzná. Stačí sa pozrieť na úspech údajne “škaredej” cé-trojky či Cactusu. Čísla v týchto prípadoch hovoria samé za seba.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia