Spoločnosť NIO, ktorá sídli v Šanghaji, začne svoje pôsobenie na starom kontinente cez Nórsko. Dáva to zmysel? Určite áno, pretože je to jedna z krajín, kde je dopyt po elektrických automobiloch najväčší. Pre čínskeho výrobcu to bude prvý trh v Európe, na ktorom začne komercializovať svoje elektrické modely.

V ďalekej a exotickej Číne mladá značka ukázala, že je možné vytvoriť úspešný projekt zameraný výlučne na trh s elektromobilmi a priamo konkurovať Tesle. Už 6. mája sa uskutoční oficiálna konferencia, kde by sa malo zodpovedať niekoľko hlavných otázok, pretože Európa je pre čínskych výrobcov veľmi odlišným trhom.

Na konferencii by sme sa mali dozvedieť, kedy sa začnú predávať v Nórsku prvé vozidlá, o ktoré modely pôjde a či značka uplatní rovnakú stratégiu pri inštalovaní staníc na výmenu batérií ako v Číne. Sme tiež zvedaví, či sa bude NIO naďalej spoliehať na priamy predaj zákazníkom alebo sa spojí s miestnymi predajcami. V Číne si totiž môžete kúpiť ich auto iba prostredníctvom oficiálnej aplikácie.

Zaujíma vás, ako funguje stanica na výmenu batérie? Práve NIO uviedla na trh model originálnej stanice s názvom Power Swap, ktorá umožňuje majiteľom nie nabiť auto, ale vymeniť celú batériu za plne nabitú. Práve táto služba umožňuje spoločnosti predávať vozidlá bez batérie, čo dovoľuje kupujúcim ušetriť v prepočte asi 8 000 eur z ceny vozidla.

Výmena batérie v jednej zo staníc Power Swap trvá v priemere 3 až 5 minút. To je rovnocenný čas, ktorý strávite tankovaním na čerpacej stanici. Navyše tým značka otvorila nové dvierka rôznym veľkostiam batérie presne podľa potreby zákazníka. Čo hovoríte na novodobý rituál nabíjania?

Toto je podľa mňa jeden z najefektívnejších a najpohodlnejších spôsobov, ako zvýšiť prirodzený dopyt po elektrických vozidlách, no či to bude takto aj v Európe, sa momentálne nedá povedať. Čísla však za spoločnosť hovoria pozitívnym dojmom, táto technológia je totiž dostupná od roku 2014 a od júna 2020 sa na týchto staniciach vymenilo 500 000 batérií.