Rozšíreniu samostatne jazdiacich automobilov nebránia iba technológie, ktoré stále nedokážu bezchybne fungovať vo všetkých podmienkach. Veľkou prekážkou je tiež dnešná legislatíva. Najmä otázka zodpovednosti v prípade, že takéto vozidlo bude účastníkom nehody. V tejto veci sa ale v Spojených štátoch pripravuje súd prinášajúci v tomto smere potenciálny prelom.
Pred tribunál sa koncom októbra postaví Rafaela Vasquez, ktorá v roku 2018 pracovala pre Uber ako testovací jazdec. Za volantom autonómneho auta sedela aj 18. marca v meste Tempe. Na tento dátum bezpochyby nezabudne, vo večerných hodinách totiž jej firemné Volvo XC90 zrazilo a usmrtilo 49-ročnú chodkyňu tlačiacu bicykel mimo osvetleného priechodu.
Časť viny v tomto prípade spadá na samotnú obeť. No dlho bolo otázne, či bude za jej smrť niekto zodpovedný. Prokuratúra už vlani vylúčila proces so samotnou spoločnosťou Uber. No stíhanie stále hrozilo samotnej žene sediacej za volantom, v ktorej prípade sa rozhodli úrady konať. Šoférku autonómneho auta nedávno obvinili za usmrtenie z nedbanlivosti.
Rafaela Vasquez sa v prípravnom pojednávaní vyjadrila, že sa necíti byť vinná. Proti nej však svedčí videozáznam zachytávajúci interiér. Na ňom jasne vidieť, že v momentoch predchádzajúcich nárazu sledovala najmä svoj mobilný telefón. Mala na ňom sledovať televíznu spevácku súťaž. Preto nezachytila moment, kedy systémy auta nesprávne vyhodnotili prekážku na ceste. Človeka si všimla v poslednom momente. Žena tam pritom bola práve na to, aby v prípade zlyhania techniky zasiahla.
Tempe Police Vehicular Crimes Unit is actively investigating
— Tempe Police (@TempePolice) March 21, 2018
the details of this incident that occurred on March 18th. We will provide updated information regarding the investigation once it is available. pic.twitter.com/2dVP72TziQ
Podľa zákonov štátu Arizona hrozí za tento trestný čin najviac 8 rokov za mrežami. Vasquez však nebola doteraz trestaná a keďže nešlo o útok vykonaný zbraňou alebo nebezpečným nástrojom, sadzba je 1 rok až 3,75 roka. Začiatok procesu je naplánovaný na 27. októbra. Nateraz je príliš skoro na predpovede toho, ako dopadne. Čaká nás súdny precedens? Nie je to vylúčené, konečný verdikt môže mať vplyv na celú budúcu legislatívu týkajúcu sa samostatne jazdiacich áut.