Rekordný model Chiron na trati v Ehra-Lessien.

Novinky Bugatti opäť prepisuje históriu: Chiron šiel takmer 500 km/h, no má to zásadný háčik

Foto: Bugatti

3.9. 7:14 Na testovací ovál Ehra-Lessien vyslala francúzska automobilka vozidlo, ktoré prešlo viacerými úpravami a niekoľko prvkov ho spájalo s nedávno predstaveným limitovaným špeciálom Centodieci. Napríklad naladenie motora W16.

Veyron ako prvý sériový automobil prekonal štyristovku, pričom svoj pôvodný strop 407 km/h ešte citeľne zvýšil vo verzii Super Sport. O jeho dlhoročný titul ho však predvlani pripravil Koenigsegg Agera RS. Priamy potomok šestnásťvalcového hyperšportu z Molsheimu menom Chiron prišiel prekvapujúco s limitom na úrovni 420 km/h a automobilka sa s ním zatiaľ nesnažila útočiť na rekordy. Až doteraz.

Bugatti v týchto dňoch opäť prepisuje históriu. Svoj ťažiskový produkt vyslala na slávny testovací ovál v Ehra-Lessien, kde dosiahol špičkové tempo aj jeho predchodca. Méta bola teraz vyššia. Výkladná skriňa koncernu Volkswagen chcela prekonať hranicu 300 míľ za hodinu, na ktorú si brúsi zuby viacero prevažne amerických značiek. Vo svojom snažení bola úspešná.

Na rýchlostnej trati dosiahol pilot Andy Wallace maximálne tempo 490,484 km/h.
Na rýchlostnej trati dosiahol pilot Andy Wallace maximálne tempo 490,484 km/h.
Zdroj: Bugatti

Chiron splnil svoju úlohu a zároveň sa priblížil k pokoreniu ďalšej magickej úrovne, na známom polygóne totiž šiel takmer 500 km/h. Rovinku merajúcu 8,8 kilometra prekonal testovací jazdec francúzskej značky Andy Wallace najvyšším tempom presne 490,484 km/h. Tento údaj certifikoval nemecký úrad TÜV a nepochybne ide o úžasný výkon, no má to jeden zásadný háčik. Vozidlo použité na túto jazdu nebolo celkom sériové.

Od štandardných modelov sa rekordér odlišuje vo viacerých smeroch. Celkom evidentne má nižšiu svetlú výšku a upravený karbónový bodykit, pričom hlavným cieľom bola optimalizácia prúdenia vzduchu. Z tohto dôvodu je karoséria predĺžená v zadnej časti o nezanedbateľných 25 centimetrov. Hyperšport disponuje okrem toho agresívnejším predným nárazníkom a susednými blatníkmi s extra výduchmi za kolesami i kruhovými otvormi na vrchu.

Od sériovej verzie sa rekordér odlišuje okrem iného aj predĺženou zadnou časťou.
Od sériovej verzie sa rekordér odlišuje okrem iného aj predĺženou zadnou časťou.
Zdroj: Bugatti

Tieto detaily evokujú nedávno odhalený špeciál Centodieci, čo platí aj pre dva páry vertikálne usporiadaných výfukových koncoviek integrovaných do difúzora. S exotom limitovaným na desať kusov spája tento Chiron aj pohonná jednotka. Osemlitrový agregát W16 vybavený kvartetom turbodúchadiel totiž dosahuje maximálny výkon 1 176 kW (1 600 k), kým štandard má o sto žrebcov menej.

Sériové neboli ani použité pneumatiky. Bugatti obúvalo špeciálne pripravené gumy Michelin Pilot Sport Cup 2, ktoré boli extra vystužené a testované až do tempa 511 km/h. Priamo pred jazdou ich stav automobilka skontrolovala röntgenom. Rozdielov oproti „bežnej“ verzii typu Chiron teda bolo dosť a nemožno hovoriť o platnom rekorde pre sériové autá. Aspoň nateraz. Nie je totiž celkom vylúčené, že Molsheim vyrobí v obdobnej špecifikácii aspoň 30 áut požadovaných Guinnessovou knihou rekordov.

Video

Diskusia