Z hľadiska početnosti premiér dominuje na aktuálnom ročníku ženevského autosalóna trojcípa hviezda. Vystavuje produkty všetkých svojich divízii, najväčšiu pozornosť však už pred samotným otvorením výstavy vzbudzoval očakávaný prírastok v rodine Mercedes-AMG GT. Veľkú rolu v tom zohral vlani predstavení hybridný koncept s ôsmimi stovkami koní. Jeho technika sa síce nakoniec nekoná, ale o sklamanie v žiadnom prípade nejde.

Rodina modelov Mercedes-AMG GT sa rozrástla o verziu 4-Door Coupé
Zdroj: Filip Kadlečík

Športový špecialista sídliaci v Affalterbachu odhalil svoj extrémny liftback naraz v troch rôznych verziách. Montovať doň bude dve naladenia motora V8, ale tiež hybridný šesťvalec odhalený pôvodne v triede CLS. S ňou je podľa všetkého novinka technicky úzko spriaznená. No dizajnovo sa snaží priblížiť k čistokrvnému športovému produktu, čo dáva najavo aj svojím menom.

Luxusné vozidlo s agresívnou tvárou

Mercedes označuje tento automobil ako GT 4-Door Coupé, aj keď v skutočnosti je jeho karoséria päťdverová. Segmentom kupé zaváňa plynulo klesajúca strecha, krátka zadná časť či natiahnutá kapota. Tá susedí s dominantnou maskou chladiča Panamericana, v agresívnej tvári vozidla ju dopĺňajú zamračené svetlomety so zaujímavou diódovou architektúrou.

Klesajúca strešná línia je zakončená vysúvateľným alebo pevným krídlom
Zdroj: Mercedes-AMG

Bodykit prezrádza niektorými detailmi identitu motora. Osemvalcové modely majú o niečo mohutnejšie tvary predného nárazníka, väčší zadný difúzor a štyri hranaté koncovky výfuku namiesto okrúhlych. Navyše môžu disponovať pevným prítlačným krídlom nahrádzajúcim vysúvateľné. Špecifiká sa dotýkajú aj celkového vyhotovenia, predstavený špičkový exemplár disponuje plejádou dielcov vyrobených z uhlíkových vlákien a dvadsaťpalcovými diskami kolies. V nižších verziách sú na nápravách osadené devätnástky.

Karbón si okrem karosérie našiel cestu aj do kokpitu prezrádzajúceho príbuzenské vzťahy s triedou CLS. Palubná doska sa nijak nezmenila, no nadväzuje na kompletne odlišnú centrálnu konzolu. Tá zaváňa dvojdverovými modelmi GT. Disponuje množstvom ovládačov techniky, namiesto okrúhlych tlačidiel však tvorcovia liftbacku siahli po zapustených obdĺžnikových s farebnou grafikou. Úpravami prešli aj ďalšie detaily.

V kokpite sa objavila nová centrálna konzola s obdĺžnikovými tlačidlami
Zdroj: Mercedes-AMG

Luxusné materiály sú samozrejmosťou, rovnako ako veľké množstvo moderných technológií a komfortného vybavenia. Vozidlo bude dostupné v štvor- a päťmiestnom interiérovom usporiadaní. Batožinový priestor ponúka štandardne 395 litrov, plus ďalších 60 pod podlahou. Pri sklopených zadných sedadlách dosahuje vnútorný objem 1 324 litrov.

Hybridný šesťvalec a dve verzie V8

V základnej forme nesie Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé číselné označenie 53, za ktorým treba hľadať trojlitrový radový benzínový šesťvalec s výfukovým turbodúchadlom i elektrickým kompresorom. Zložitá technika prináša okrem instantnej odozvy aj špičkový výkon 320 kW (435 k) a krútiaci moment 520 Nm. Čísla ešte zlepšuje elektromotor s hodnotami 16 kW (22 k) a 250 Nm.

Obe verzie osemvalcového motora disponujú dvomi turbodúchadlami
Zdroj: Mercedes-AMG

Najpomalšia verzia liftbacku strieľa stovku za 4,5 sekundy a dosiahne maximálne 285 km/h, čo sú výborné hodnoty. Osemvalcový model 63 disponujúci rovnakým srdcom ako off-road G63 ich však zatieňuje. Vďaka parametrom 430 kW (585 k) a 800 Nm mu tradičný šprint zaberie iba 3,4 sekundy a odpor vzduchu nad ním vyhrá až pri tempe 310 km/h. To je už teritórium superšportov.

Nestačia vám tieto údaje? Odpoveďou je vyhotovenie 63 S prinášajúce výkon 470 kW (639 k) a krútiaci moment 900 Nm, ktoré disciplínu 0-100 km/h zhltne za 3,2 sekundy. Najviac vyvinie 315 km/h. Vlajková loď disponuje štandardne módom Drift, ktorý je pri iných modeloch za príplatok. Všetky majú totiž od výroby pohon všetkých kolies 4Matic+.

Štandardom je pohon 4Matic+, no liftback dokáže aj jazdiť bokom
Zdroj: Mercedes-AMG

Dôležitou súčasťou technickej stránky je deväťstupňový automat. Pri šesťvalci používa Mercedes verziu TCT, exempláre so srdcom V8 majú rýchlejšiu prevodovku MCT. Odlišný je tiež podvozok. Základ disponuje oceľovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi, v modeloch 63 prichádzajú k slovu vzduchové vaky a riadenie zadnej nápravy. Variant 53 to má za príplatok.

Porsche Panamera sa má čoho obávať

Technické vybavenie jednoznačne dokumentuje, že trojcípa hviezda nenechala nič na náhodu. Liftback patriaci formálne i dizajnovo do rodiny Mercedes-AMG GT dokáže napriek päťdverovej karosérii poskytnúť dynamiku superšportu. Všetko nasvedčuje tomu, že Porsche Panamera sa má čoho obávať. Dôležitou súčasťou nemeckého súboja bude ešte cena. Tú zatiaľ nepoznáme, najmladší člen rodokmeňa z Affalterbachu má do predaja prísť niekedy koncom leta.

Zdroj: Marek Pokrývka