Začiatkom januára vydala spoločnosť SSC North America (predtým Shelby SuperCars) správu, v ktorej hovorila o príprave evolúcie kupé Tuatara. O ňom sme naposledy počuli v roku 2013. Na sériovú verziu jašterice sme čakali poriadne dlho, svetový debut si odbila v Pebble Beach.

Z dizajnového hľadiska došlo k minimálnym zmenám
Z dizajnového hľadiska došlo k minimálnym zmenám
Zdroj: SSC North America

Ako naznačila ochutnávka zverejnená pred dvomi týždňami, základné dizajnové línie tohto hyperšportu sa nemenili. Od prototypu pôvodne prezentovaného ešte začiatkom dekády sa odlišuje len v detailoch. Úpravami prešla grafika svetiel, rozdielny vzhľad majú kolesá i koncovky výfuku a pôvodne takmer jednoliata presklená kupola dostala reálnejšie línie. Inak je všetko po starom.

SSC Tuatara má naďalej nekompromisné proporcie, kupé s motorom uprostred zaujme perforovanými plochami na niektorých blatníkoch či malými aerodynamickými krídlami za dverami a v zadnej časti. Pevné dielce tam dopĺňa výsuvný centrálny komponent taktiež generujúci prítlak. Tvorcovia sa pýšia nízkym koeficientom odporu vzduchu, s hodnotou 0,279 ich dielo prekonáva všetkých súperov. Zaoceánska firma spomína Bugatti Chiron s hodnotou 0,36 spolu s dvojicu Hennessey Venom F5 a Koenigsegg Agera disponujúcou zhodným číslom 0,33.

Interiér pôsobí jednoducho, no zároveň luxusne
Interiér pôsobí jednoducho, no zároveň luxusne
Zdroj: SSC North America

Americký hyperšport stojí na rázvore náprav s dĺžkou 2 672 mm, pričom jeho pôdorys meria 4 429 x 1 991 milimetrov. Na výšku má Tuatara iba 1 092 mm. Nízke a široké vozidlo pozostáva vo veľkej miere z uhlíkových vlákien, vďaka čomu jeho suchá hmotnosť dosahuje iba 1 247 kilogramov. Karbón si našiel cestu aj do interiéru. Nachádza sa na volante, vo vnútri môžeme okrem toho vidieť digitálny prístrojový panel, vertikálne orientovaný displej na centrálnej konzole a množstvo kože či alcantary. Kokpit je podobne ako disky kolies oživený detailmi výraznej oranžovej farby.

Srdcom jašterice je zážihový osemvalec s dvomi turbodúchadlami a zdvihovým objemom 5,9 litra. Tento motor vlastnej konštrukcie disponuje kompresným pomerom 8,8:1 a obmedzovačom na úrovni 8 800 otáčok, čo je na prepĺňaný motor netradične veľa. Ohromný je však najmä jeho výkon. Pri použití v USA bežného 91-oktánového benzínu má agregát V8 produkovať 1 006 kW (1 368), v prípade natankovania paliva E85 však zo seba údajne dokáže vytlačiť až 1 305 kW (1 774 k). Pohonná jednotka je spriahnutá s robotizovaným sedemstupňovým manuálom.

Maximálny výkon hyperšportu je 1 774 konských síl
Maximálny výkon hyperšportu je 1 774 konských síl
Zdroj: SSC North America

Dynamické parametre vozidla nepoznáme. Už dlhé roky je však známe, že Tuatara sa chce stať kráľom rýchlosti. Podľa slov SSC North America by mala aktuálny svetový rekord ľahko prekonať. Latku stanovil vlani Koenigsegg Agera RS údajom 446,97 km/h vyrátaným spriemerovaním dvoch jázd v opačnom smere, Američania sa teda chcú pozrieť minimálne k hodnote 450 km/h. Kedy sa o to pokúsia? To zatiaľ nie je jasné, nehovorí sa ani o spustení predaja či plánovanej cene hyperšportu.

Zdroj: Marek Pokrývka