ikona

Novinky BMW X7: Goliáš bavorských ulíc a lesov

Foto: BMW

18.10. 2018 12:55 Obor stojaci na pôdoryse 5 151 x 2 000 milimetrov ponúka sedem alebo šesť miest, v Európe bude k dispozícii s tromi motormi.

Nekonečné čakanie sa skončilo. Niekoľkokrát poodhrnutá opona definitívne spadla a BMW X7 absolvovalo svoju svetovú premiéru. Zatiaľ digitálnou cestou. Naživo bude prítomné na novembrovom autosalóne v Los Angeles, keďže severoamerický trh má patriť k hlavným odbytiskám novinky. Dôležitú rolu však pravdepodobne zohrá z predajného hľadiska aj Čína.

Sériová verzia SUV sa od vlaňajšej štúdie výrazne neodlišuje
Sériová verzia SUV sa od vlaňajšej štúdie výrazne neodlišuje
Zdroj: BMW

Mníchovský obor je odpoveďou najmä na Mercedes-Benz GLS, čo dáva najavo už svojimi rozmermi. Ďalšieho blízkeho konkurenta Audi Q7 výrazne prerastá. Ponúknuť však chce nielen obrovský vnútorný priestor, ale tiež maximálnu úroveň luxusu. To sa nepochybne odrazí cena. Žiadne sumy zatiaľ nepoznáme, o technickej stránke sme sa však dozvedeli dosť.

Viaceré gény z menšieho typu X5

Dizajn najväčšieho SUV s logom modro-bielej vrtuľky vlani predznamenal koncept. Všetky indície zverejnené medzičasom našepkávali, že do sériovej formy bude pretavený len s malými zmenami. Debut to potvrdil. Úpravy sa týkali najmä očakávaných detailov ako zapustené kľučky dverí, disky kolies či spätné zrkadlá, výraznejšie modifikované tvary má tiež zadný nárazník.

Karoséria novinky je oproti typu X5 podstatne mohutnejšia
Karoséria novinky je oproti typu X5 podstatne mohutnejšia
Zdroj: BMW

Kontroverzná maska chladiča zostala na svojom mieste. Automobilka v súvislosti s ňou neprekvapujúco informuje, že ide o historicky najväčšie ľadvinky BMW. Gril s aktívnymi klapkami je skutočne ohromný. Nadväzujú naň pomerne úzke LED svetlomety (s laserovou technológiou) a nárazník obsahujúci pochrómovanú priečku. Hranatú karosériu zakončujú svetlá prepojené pochrómovaným pásom. Kovu je na karosérii dosť a tvorí aj strešné nosiče či disky kolies, ktoré majú priemer 20 až 22 palcov.

Rozmer obutia zodpovedá celkovým proporciám typu X7. Jeho dĺžka dosahuje 5 151 milimetrov, na šírku má rovné dva metre a nad vozovkou sa týči do výšky 1 805 mm. Rázvor osí náprav meria 3 105 mm. Goliáš bavorských ulíc a lesov stojí na upravenej platforme menšieho BMW X5 a technické komponenty nie sú jediným styčným bodom súrodencov.

Palubná doska je prakticky identická s menším súrodencom
Palubná doska je prakticky identická s menším súrodencom
Zdroj: BMW

Dvojica má na pohľad identickú celú palubnú dosku, vrátane digitálneho prístrojového panela či centrálnej obrazovky infotainmentu. Spoločný je tiež ovládací modul na centrálnom tuneli. Štartovacie tlačidlo je však sklenené, rovnako ako hlavica radiacej páky. Takýchto detailov je viacero. Novinka chce ísť ešte ďalej v oblasti honosných materiálov, ale tiež individualizácie a zoznamu vybavenia. Okrem iného ponúkne ozvučenie Bowers & Wilkins s dvadsiatimi reproduktormi. Nechýba obrovské množstvo komfortných prvkov ani moderných bezpečnostných systémov, vrátane čiastkových  schopností autonómnej jazdy.

Najväčším rozdielom medzi dvomi mníchovskými SUV je usporiadanie sedadiel. BMW X7 je štandardne sedemmiestne, ponúka však aj verziu pre šiestich s dvomi prostrednými kreslami ponúkajúcimi rovnaký rozsah nastavení ako pre vodiča a spolujazdca. Úplne vzadu pritom nie je žiadna trestná lavica. Tvarovanie sedačiek je síce kompromisom, no pasažieri by na nich mali nájsť stále slušný komfort. K dispozícii pritom môžu mať vlastnú zónu klimatizácie i segment až trojdielnej presklenej strechy.

Po zložení tretieho radu sedadiel má kufor objem 750 l
Po zložení tretieho radu sedadiel má kufor objem 750 l
Zdroj: BMW

Za tretím radom sedadiel sa nachádza batožinový priestor s objemom 326 litrov, čo je celkom slušná hodnota. Po jeho sklopení poskytuje Bavor na náklad 750-litrovú porciu. Ak dôjde aj k zloženiu stredných miest, celkovo je k dispozícii až 2 120 l. Piate dvere sú rovnako ako v prípade iks-päťky horizontálne rozdelené a kompletne elektricky ovládané.

Maximálny výkon 265 až 462 koní

Príbuzenský vzťah s menším typom X5 cítiť aj na palete pohonných jednotiek. BMW spomína štyri, na európskom trhu však jednu ponúkať nebude. Mimo hry zostane zážihový variant xDrive50i. Pod jeho kapotou pracuje dvakrát prepĺňaný 4,4-litrový osemvalec, ktorý dosahuje výkon 340 kW (462 k). Priaznivci benzínu budú môcť v našich končinách siahnuť len po slabšej štyridsiatke. Tú poháňa radový šesťvalec s jedným turbom a objemom tri litre, produkuje najviac 250 kW (340 k).

Osemvalcová verzia sa nateraz do Európy nedostane
Osemvalcová verzia sa nateraz do Európy nedostane
Zdroj: BMW

Verzii nesúcej kód 40i zaberie šprint na stovku 6,1 sekundy a dosiahne najviac 245 km/h, kým osemvalcový model na to potrebuje o sedem desatín menej a pri tempe 250 km/h ho zastaví obmedzovač. Identické dynamické parametre uvádza automobilka pre špičkový naftový exemplár M50d. Ten používa štyrmi turbami kŕmený trojliter, ktorý už dobre poznáme. Posledným členom ponuky je vyhotovenie xDrive30d dosahujúce 195 kW (265 k). Kilečko mu trvá rovných sedem sekúnd, maximálna rýchlosť vstupnej verzie je 227 km/h.

Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d-Temp. Kombinujú sa výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav, čo vidieť na označeniach. Celoplošným štandardom je adaptívne vzduchové odpruženie. Opciou je riadenie zadných kolies, dostupné sú tiež aktívne stabilizátory a v prípade verzie M50d aj športový zadný diferenciál.

Dvojica sedadiel v prostrednom rade bude za príplatok
Dvojica sedadiel v prostrednom rade bude za príplatok
Zdroj: BMW

Ceny jednotlivých modelov zatiaľ automobilka nespresnila, na ich zverejnenie ešte má nejaký čas. BMW X7 príde do svetových showroomov mníchovskej značky v marci budúceho roka. Bavori ho budú sériovo vyrábať v americkom Spartanburgu, kde majú továreň špecializovanú na vozidlá radu X. Novinka dá celému tamojšiemu portfóliu luxusnú korunu.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia