ikona

Novinky BMW X3 M a X4 M: Maximálne až 510 koní

Foto: BMW

14.2. 12:25 Dvojica príbuzných modelov má štandardne výkon 353 kW (480 k), no k dispozícii bude aj v silnejšom vyhotovení Competition.

Dopyt po športovo ladených SUV v ostatných rokoch výrazne vzrástol a viaceré automobilky preto rozširujú svoju ponuku v tomto smere. Trend zasiahol aj BMW. Svoje menšie dvojičky X3/X4 sa rozhodli Nemci vybaviť plnohodnotnými verziami M, ktorých prípravu prezradila už v lete zákulisná fotka. Na jeseň prišlo oficiálne potvrdenie. Duo teraz virtuálne debutovalo, naživo príde do Ženevy.

Do rodiny ostrých Bavorov sa pridávajú modely X3 M a X4 M
Do rodiny ostrých Bavorov sa pridávajú modely X3 M a X4 M
Zdroj: BMW

Technika dvojice neprekvapuje. Ich srdcom je benzínový radový šesťvalec s objemom tri litre a dvomi turbodúchadlami, ktorý prešiel viacerými vylepšeniami. V minulosti sa pri ňom skloňovalo stádo 460 žrebcov. Touto hodnotou by však BMW zaostávalo za priamymi súpermi, menovite modelmi Alfa Romeo Stelvio QV a Mercedes-AMG GLC 63 S (aj ako Coupé). Oba majú 510 koní.

Bavorská automobilka vyriešila situáciu podobne ako ľudia zo Stuttgartu ponukou dvoch naladení. V základe motor dosahuje maximálne 353 kW (480 k), zákazníci si však môžu zvoliť aj vyhotovenie Competition posúvajúce špičku až na 375 kW (510 k). Krútiaci moment vrcholí v oboch prípadoch na úrovni 600 Nm. Spracúva ho upravený osemstupňový automat, ktorý ho následne posiela do inteligentného pohonu všetkých kolies M xDrive s aktívnym zadným diferenciálom.

Silnejšie vyhotovenia SUV dosiahnu stovku za 4,1 sekundy
Silnejšie vyhotovenia SUV dosiahnu stovku za 4,1 sekundy
Zdroj: BMW

Kanonádu z nuly na 100 km/h zvládnu modely X3 M a X4 M v priebehu 4,2 sekundy a silnejším verziám na to stačí ešte o desatinu menej. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na zaužívaných 250 km/h. Ak si zákazník zvolí opciu M Driver’s Package, limit sa posúva na 280 km/h. Podľa papiera má šesťvalec dosahovať priemernú spotrebu 10,5 l/100 km.

Okrem špecifického systému 4x4 majú dvojičky prepracovaný podvozok. Nedošlo len k výmene pružín a nasadeniu adaptívnych tlmičov, konštruktéri sa venovali aj architektúre zavesenia kolies. Neobišli ani riadenie. Charakteru svalnatých modelov sa prispôsobila tiež elektronika, samozrejmosťou je viacero jazdných režimov. Chýbať nesmú mohutné brzdy.

Navonok prešla dvojica príbuzných očakávanými úpravami
Navonok prešla dvojica príbuzných očakávanými úpravami
Zdroj: BMW

Perforované brzdové kotúče vidieť štandardne skrz 20-palcové disky kolies, v prípade modelov Competition sú ráfiky ešte o palec väčšie. Okrem toho sa silnejšie verzie vyznačujú aj čiernym lakovaním niektorých detailov. Na želanie zákazníka môžu byť viaceré dielce karbónové, platí to pre spätné zrkadlá, zadný difúzor, spojler na veku kufra i časti predného nárazníka.

Karoséria dvojice SUV sa od štandardných verzií odlišuje vo viacerých oblastiach. Vpredu sú podstatne väčšie chladiace otvory, na blatníkoch pribudlo odvetrávanie s označením modelu a vzadu sa objavilo kvarteto výfukových koncoviek. Oba modely majú nad zadným okom výrazne tvarovaný spojler. BMW X3 M ho má dvojposchodový, kým na variante X4 M sú použité dva menšie komponenty ovplyvňujúce prúdenie vzduchu.

Na volante nechýbajú červené tlačidlá špeciálnych režimov
Na volante nechýbajú červené tlačidlá špeciálnych režimov
Zdroj: BMW

Samozrejme, interiér príbuzných nezostal na ocot. Okrem špecifickej ponuky materiálov obsahuje anatomicky tvarované predné sedadlá, viacero odlišných ovládačov či volič prevodovky známy zo sedanu M5. Štandardné vybavenie zahŕňa okrem iného aj navigáciu, ale k dispozícii má byť tiež viacero opcií vyžadujúcich doplatok. Ceny jednotlivých verzií dua bavorských SUV zatiaľ nepoznáme.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia