Medzi najväčšie automobilové udalosti ostatných dní možno zaradiť odhalenie nového BMW radu 1, tretia generácia tohto kompaktu sa totiž rozlúčila s tradičným pohonom zadných kolies. Odteraz štandardne hrabe prednými. Technicky spriaznené SUV označené jednotkou prešlo týmto prerodom podstatne skôr, preto po zhruba štvorročnej kariére podstupuje facelift.

Z vizuálneho hľadiska sa najviac zmenila tvár typu X1
Zdroj: BMW

V rámci omladenia sa BMW X1 čiastočne prispôsobuje aktuálnemu dizajnovému jazyku značky. Vidieť to najmä v prednej časti, kde sa popri odlišnom nárazníku objavili prepojené ľadvinky masky chladiča s ostrejšími tvarmi. Oproti minulosti sú väčšie. Predné svetlá dostali modernejšiu diódovú architektúru a retuš zasiahla aj tie zadné. V balíku zmien nechýbajú disky kolies či farby lakovania.

Dobrou správou je, že gril napriek svojmu rastu nedosahuje absurdné rozmery. Aj vďaka tomu možno vizuálne zmeny označiť za decentné. Rovnako je to v prípade interiéru, ktorý zostal takmer kompletne zachovaný. Popri obligátnom oprášení materiálov tu Mníchov použil odlišný volič automatickej prevodovky a modernejšiu verziu svojho multimediálneho systému. Ten ponúka funkcie navyše a môže mať obrazovku s uhlopriečkou 8,8 alebo 10,25 palca.

Kabína mníchovského SUV zostala takmer nedotknutá
Zdroj: BMW

K zmenám došlo aj pod kapotou najlacnejšieho SUV s bavorským rodným listom. Tou hlavnou je uvedenie elektrifikovaného modelu, facelift BMW X1 priniesol plug-in hybrid nesúci označenie xDrive25e. Spojiť by mal komótne naladený dvojliter TwinPower Turbo produkujúci 92 kW (125 k) a 220 Nm s elektromotorom dosahujúcim údaje 70 kW (95 k) a 165 Nm. Spaľovacia jednotka má mať na starosti výhradne predné kolesá, sekundárny agregát zasa zadné. Energiu má čerpať z batérie s kapacitou 9,7 kWh. Vystačiť by to malo na elektrický dojazd 50 km, ďalšie detaily nepoznáme.

Základný vznetový model sDrive16d zostal zachovaný, jeho prepĺňaný trojvalec s objemom 1,5 litra vyvinie naďalej 85 kW (116 k). Prednú nápravu môže poháňať cez šesťstupňový manuál alebo prevodovku DCT so siedmimi stupňami. Okrem neho spomína BMW iba opačný koniec naftovej palety, ktorým je variant xDrive25d poháňaný dvojlitrovým štvorvalcom naladeným na maximum 170 kW (231 k). Ten má popri systéme 4x4 štandardne aj osemstupňový automat.

Výroba plug-in hybridu sa začne až v budúcom roku
Zdroj: BMW

Špičkový diesel dokáže rozbehnúť typ X1 na stovku za 6,6 sekundy. Ešte o desatinu rýchlejšia je benzínová alternatíva xDrive25i, pričom taktiež produkuje výkon 231 koní a má sériovo samočinnú prevodovku i pohon oboch náprav. Počet jednotlivých modelov sa časom nepochybne zväčší. BMW plánuje predaj inovovaného SUV spustiť v lete, ceny asi výrazne nezmení.

Zdroj: Marek Pokrývka