BMW iX3.

Novinky BMW odhalilo viac o technike chystaného elektrického SUV: Nasadí doň unikátny pohon

Foto: BMW

20.12. 2019 12:52 Produkčný model iX3 využije piatu generáciu technológií eDrive, dosahovať výkon 210 kW (286 k) a jeho batéria s kapacitou 74 kWh má vystačiť na dojazd 440 km. Technika bude umiestnená na zadnej náprave.

Na vlaňajšom pekinskom autosalóne debutoval koncept BMW iX3. Už vtedy bolo jasné, že batériou poháňaný variant obľúbenej iks-trojky sa časom dostane do sériovej výroby. Jej spustenie avizujú Bavori na budúci rok. Premiéru finálneho produktu môžeme očakávať v najbližších mesiacoch, pravdepodobne sa odohrá v Číne. Práve tam sa totiž vozidlo bude montovať.

BMW teraz o technike chystaného elektrického SUV prezradilo viac. Nasadí doň piatu generáciu technológií eDrive, ktorá sa vyznačuje podstatne kompaktnejšou konštrukciou. V rámci jedného modulu totiž obsahuje elektromotor, prevodovku i riadiacu jednotku. Toto riešenie šetrí nielen priestor, ale tiež prináša zníženie hmotnosti o približne 30 percent.

Piata generácia elektrického pohonu eDrive je kompaktnejšia a ľahšia.
Piata generácia elektrického pohonu eDrive je kompaktnejšia a ľahšia.
Zdroj: BMW

Bavorská automobilka potvrdila, že technika bude umiestnená na zadnej náprave. O pohone všetkých štyroch kolies sa aktuálne nehovorí. Parametre použitých komponentov sa oproti štúdii mierne zlepšili, maximálny výkon vzrástol z pôvodne uvádzaných 200 kW (272 k) na 210 kW (286 k). Krútiaci moment elektromobilu vrcholí hodnotou 400 Nm.

BMW pri koncepte avizovalo 70 kWh batériu, teraz hovorí o kapacite 74 kWh. Vďake efektívnemu pohonu by to malo stačiť na prejdenie 440 km podľa cyklu WLTP. Podľa výrobcu by pritom priemerná spotreba energie nemala presiahnuť 20 kWh/100 km. Akumulátor bude umiestnený pod podlahou a nemal by nijako obmedziť interiérový priestor.

Koncept elektrického SUV naznačil, že dizajnové úpravy nebudú nijak zásadné.
Koncept elektrického SUV naznačil, že dizajnové úpravy nebudú nijak zásadné.
Zdroj: BMW

Tento pohon je však unikátny najmä absenciou kovov vzácnych zemín. Ich zásoby nie sú neobmedzené, navyše ich ťažbu a spracovanie možno ťažko označiť za ekologické. Elektromobily vyrobené bez nich sú tak menšou záťažou pre životné prostredie. Mníchov uvádza, že oproti naftovému modelu BMW X3 sDrive 20d má mať verzia iX3 o celých 30 percent nižšiu uhlíkovú stopu aj pri bežnom nabíjaní. V prípade využívania „zelených“ zdrojov energie ide vraj až o 60-percentný rozdiel.

Diskusia  ()

Video

Diskusia