Na výstave Art Basel 2021 v Miami Beach divízia BMW M GmbH prvýkrát na globálnej scéne predstavila nový a nápadný koncept vozidla. Štúdia BMW Concept XM avizuje najvýkonnejšie vozidlo BMW M, aké kedy pôjde do sériovej výroby. Jej spustenie je naplánované na koniec budúceho roka. Základom mimoriadneho zážitku z jazdy má byť elektrifikácia.

Sériový model BMW XM sa bude od konca roka 2022 vyrábať v americkom závode spoločnosti BMW Group v meste Spartanburg, nakoľko USA predstavujú pre nový výkonný automobil najdôležitejší predajný trh. Divízia BMW M sa teda predstaví so svojim prvým samostatným vozidlom od legendárneho modelu BMW M1 a to práve v roku, keď oslavuje 50. narodeniny. BMW XM bude dostupné len s plug-in hybridným pohonom a výhradne ako model M. 

BMW Concept XM.
Zdroj: BMW Group

Exteriér štúdie Concept XM odzrkadľuje tie podstatné vlastnosti vozidla - dynamiku, agilitu a precíznosť, plus k tomu dojazd na elektrický pohon až do vzdialenosti 80 km. Novo vyvinutý systém hybridného pohonu má celkom neobvyklú spoločnosť -spája motor V8 a elektromotor s cieľom vyvinúť maximálny výkon 550 kW (750 k) a maximálny krútiaci moment 1 000 Nm. Prvé elektrifikované vozidlo od divízie BMW M GmbH vo výkonnom segmente tak ukazuje cestu budúcnosti značky.

„Štúdia BMW Concept XM predstavuje úplne nový pohľad na segment vysokovýkonných automobilov,“ hovorí Franciscus van Meel, generálny riaditeľ BMW M GmbH. „Podčiarkuje to schopnosť divízie BMW M GmbH prelomiť zaužívané konvencie a posúvať hranice, aby fanúšikom značky ponúkla maximálny zážitok z jazdy. Sériovo vyrábaný automobil, prvý čistokrvný model BMW M od čias legendárneho BMW M1, zároveň ukazuje, ako pristupujeme k postupnej elektrifikácii našej značky. Dizajn štúdie BMW Concept XM predstavuje extravagantný prejav divízie BMW M v srdci luxusného segmentu,“ hovorí Domagoj Dukec, vedúci BMW Design. „Má jedinečnú identitu a stelesňuje expresívny životný štýl tak ako žiadny iný model v ponuke automobilky BMW.“

BMW Concept XM.
Zdroj: BMW Group

Concept XM prvý raz prichádza s novým, progresívnym dizajnom prednej časti pre luxusné modely, ktorého sériová verzia sa prvýkrát objaví v roku 2022 ako súčasť modelovej ofenzívy značky BMW v luxusnom segmente. Svetlomety sa rozdelili do dvoch samostatných modulov, čo je nový dizajnový prvok. Podpis denných svetiel v ostro štylizovanom štíhlom hornom module je obzvlášť pútavý. Horizontálne usporiadané ľadvinky masky chladiča sú umiestnené medzi svetlometmi a smerom k vonkajším okrajom sa zužujú, čím vytvárajú takmer osemuholníkový obrys, ktorý zdôrazňuje dynamický charakter prednej časti.

Čierne prvky mriežky chladiča sú uzavreté v zložitom ráme a takmer sa zdá, že voľne plávajú v čiernom povrchu s vysokým leskom. Dvojité priečky v štýle M v mriežke chladiča umocňujú pocit šírky. Pútavé obrysové osvetlenie dodáva maske chladiča jemný efekt a zabezpečuje, že nápadnú kompozíciu ľadviniek a denných svetiel okamžite rozpoznáte aj v tej najväčšej tme. Nové logo XM v mriežke chladiča a veľké otvory na prívod vzduchu naznačujú silu motora V8, ktorý spolu s elektromotorom tvorí pohonný systém M Hybrid.

BMW Concept XM.
Zdroj: BMW Group

Kabína vertikálne stúpa a zvýrazňuje silný dojem z prednej časti. Farba strechy kontrastuje s čiernou povrchovou úpravou A-stĺpikov. Zdá sa, že čelné sklo má v dôsledku toho ešte väčší sklon, čo dodáva prednej časti modernú dynamiku. Do strechy nad A-stĺpikmi boli zakomponované štíhle LED svetlomety. Dvojica prívodov vzduchu v kapote napodobňuje vzhľad LED reflektorov v streche. Spodnú časť výrazne tvarovanej karosérie rámujú čisté čierne plochy predného nárazníka. Trojuholníkové lišty vo farbe karosérie na vonkajších okrajoch zvýrazňujú vertikálne prívody vzduchu a zároveň zdôrazňujú športový a robustný postoj.

Vo vnútri nájdeme výraznú interpretáciu dizajnu kokpitu zameraného na vodiča. Línie a povrchový dizajn prístrojovej dosky, stredovej konzoly, obloženia dverí a sedadiel dodávajú atmosfére v prednom priestore vďaka svojim na výkon zameraným tvarom a kvalitným materiálom nevšdný pocit. Hnedá koža s vintage vzhľadom, meď a uhlíkové vlákna vytvárajú most medzi luxusom a motoristickým športom. Výrazný ozdobný prvok poskytuje jasné vizuálne oddelenie medzi priestorom vodiča a ostatnými časťami vozidla.

Dekoratívny povrch vyrobený z uhlíkových vlákien s votkaným medeným vláknom tvorí v kokpite športový a exkluzívny základ pre displeje, vetracie otvory a ovládacie prvky. Nové zoskupenie obrazoviek BMW Curved Display umiestnené nad ním vytvára úhľadnú rovnováhu medzi tradičným zameraním na vodiča a modernou digitálnou érou. Červené prvky na volante a stredovej konzole sú špecifickými M odkazmi na športové schopnosti vozidla. Srdce stredovej konzoly tvorí trojica vertikálnych prvkov vyhotovených v troch farbách loga značky BMW M.

Jednoznačné zameranie prednej časti na vodiča kontrastuje s extravagantným a luxusným prostredím pripomínajúcim salón v zadnej časti. Špeciálne materiály, vizuálne výrazné povrchy a nápadné detaily premenia sedadlá na jedinečný priestor M Lounge, čierne tónované zadné bočné okná podčiarkujú pocit súkromia. Kým kokpitu dominuje teplá hnedá koža, zadná časť je vyzdobená v sýtom modro-zelenom farebnom odtieni Petrol. Veľká zadná lavica s hlbokými vybraniami na sedenie vytvára príjemný priestor na oddych. Kožou obšitá je len oblasť opierok hlavy v tvare kosoštvorca. Vďaka tomu poskytuje opornú funkciu, ktorú v iných modeloch vytvárajú športové sedadlá BMW M Sport.

BMW Concept XM.
Zdroj: BMW Group

Spodné časti sedadiel ponúkajú vysoký komfort a exkluzívny charakter pohovky s luxusným zamatovým čalúnením a diamantovým prešívaním, ktoré dostali dokonca aj koberce. Vizuálnym vrcholom interiéru je strop s trojrozmernou štruktúrou. Kombinácia nepriameho a priameho osvetlenia vytvára reliéfnu štruktúru, v ktorej sa ukazuje strop ako umelecké dielo. Náladové osvetlenie možno aktivovať v troch farbách BMW M.

Verzia ovládacieho systému založená na najnovšej generácii rozhrania BMW iDrive prenáša charakter štúdie aj do digitálneho sveta. Užívateľské rozhranie, vyhotovené v troch známych farbách, sa dokonale hodí k športovému zážitku z jazdy. Zobrazuje režimy hybridného pohonného systému ako aj čisto elektrický jazdný režim. Zakrivený displej BMW Curved Display poskytuje scénu na predvedenie tohto na mieru vytvoreného dizajnu a zobrazuje ukážku používateľského rozhrania, ktoré má priniesť mimoriadnu intenzitu zážitku z jazdy.