V apríli budúceho roka Bentley ukončí výrobu svojho šesťlitrového dvanásťvalcového motora. Skôr než sa definitívne rozlúči, bude dostupný vo svojej zatiaľ najvýkonnejšej verzii, v mimoriadne vzácnom modeli. Výkon? 750 koní a krútiaci moment tisíc newtonmetrov.
Batur, tak sa volá model, ktorý bude mať túto najvýkonnejšiu verziu W12. Vyrobí sa len 18 exemplárov auta, pričom všetky sú už vypredané. Dobrý rok sa budú ešte predávať v modeloch Bentayga, Continental GT a Flying Spur, no tie majú v útrobách slabšiu verziu, ktorá má približne o 50 koní menej. Koncom apríla 2024 sa ponuka motora W12 definitívne zastaví.
Evolúcia ikony
Legendárny 6,0-litrový motor W12 s dvojitým turbodúchadlom od Bentley, ktorý bol vytvorený v roku 2002, sa vyvinul do najnovšej iterácie motora W12 používaného v dnešnom aktuálnom modelovom rade. Jedinečná konfigurácia W znamená, že motor je o 24 percent kratší ako ekvivalentný motor V12, čo prináša výhody v balení a maximalizuje využiteľný priestor v kabíne. Posledná generácia W12 bola uvedená na trh v Bentayge v roku 2015. Dôkladne prepracovaný motor obsahoval kľukový hriadeľ o 30 percent silnejší ako mal jeho predchodca, zatiaľ čo povrchy valcov boli potiahnuté povlakom, aby sa znížilo trenie a zlepšila sa odolnosť proti korózii. Povlak z nízkolegovanej ocele sa aplikuje na otvory pomocou procesu Atmospheric Plasma Spray (APS).
Vylepšení sa dočkal aj chladiaci systém, pričom motor má tri samostatné okruhy chladiacej kvapaliny. Prvý je navrhnutý tak, aby čo najrýchlejšie zohrial hlavy valcov na optimálnu prevádzkovú teplotu pre najlepší výkon motora a nízke emisie. Druhý chladí blok motora a olejový systém, zatiaľ čo tretí zvláda tepelné zaťaženie turbodúchadiel. Každý systém má vyhradené vodné čerpadlo, čo umožňuje optimalizované individuálne ovládanie. W12 kombinuje vysokotlakové priame vstrekovanie paliva (vstrekovací tlak 200 barov) s nízkotlakovým vstrekovaním (6 barov). Kombinácia týchto dvoch systémov maximalizuje kultivovanosť, znižuje emisie pevných častíc a optimalizuje dodávku výkonu a krútiaceho momentu.
Turbodúchadlá Twin-scroll minimalizujú čas odozvy turba a poskytujú efektívnejší výfukový balík. Výfukové zostavy pre tri predné a tri zadné valce sú od seba oddelené, potom napájajú obežné kolesá s dvojitým závitom. Skriňa turbodúchadla je privarená priamo k výfukovým potrubiam a je vybavená integrovanými snímačmi otáčok, čo umožňuje motoru monitorovať výkon turba pre maximálnu efektivitu. Systém Bentley Variable Displacement vypína polovicu motora za definovaných podmienok. Nasávacie a výfukové ventily, vstrekovanie paliva a zapaľovanie sú vypnuté na definovaných valcoch, pričom motor beží ako šesťvalec pre vyššiu účinnosť. Systém bude v tomto režime bežať na prevodových stupňoch tri až osem, pod 3 000 ot./min a výstupný krútiaci moment do 300 Nm.
Posledné slovo W12 povie v Bentley Batur
Pre konečnú a ultimatívnu verziu W12 inžiniersky tím Mulliner prepracoval sacie, výfukové a chladiace systémy, aby uvoľnili viac výkonu a krútiaceho momentu ako kedykoľvek predtým. Pod drobnohľadom hlavného technického riaditeľa spoločnosti Mulliner Paula Williamsa (ktorý predtým viedol vývoj druhej generácie W12) má motor teraz výkon 750 k a krútiaci moment 1 000 Nm – toto sú rekordné hodnoty pre motor.
Kompresory turbodúchadla majú novú konštrukciu na zlepšenie účinnosti, zatiaľ čo kanály, ktoré do nich privádzajú vzduch, sú o 33 percent väčšie – pri maximálnom výkone nový motor nasaje viac ako tonu vzduchu (1 050 kg) za hodinu. Väčšie chladiče plniaceho vzduchu s hĺbkou zväčšenou o 10 mm a novou geometriou jadra odvádzajú o 35 percent viac tepla zo stlačeného nasávaného vzduchu, čím vo väčšej miere znižujú teplotu nasávania, čo znamená hustejšie plnenie pre väčší výkon. Nový systém nasávania a preplňovania turbodúchadlom je zladený s výrazne prepracovanou kalibráciou motora, aby sa uvoľnil dodatočný dostupný krútiaci moment, a celý systém motora je potom spárovaný s novou kalibráciou prevodovky, aby sa zvýšil výkon a krútiaci moment a zlepšil sa zážitok z jazdy.
Vylepšený motor, ktorý prekonal mimoriadne vyčerpávajúcu sériu testov odolnosti, dokázal, že je rovnako spoľahlivý ako predtým, a preto ním bude vybavený najvýkonnejší Bentley, aký bol kedy vyrobený. Aj keď sú všetky modely Batur predané, stále je možné objednať obmedzené množstvo verzie motora W12 s výkonom 659 k ponúkanej vo verziách Speed Continental GT, Bentayga a Flying Spur, ako aj Continental GT Mulliner a Flying Spur Mulliner. Očakáva sa, že dopyt po týchto finálnych modeloch Speed a Mulliner s pohonom W12 bude vysoký.
Cieľom Bentley je preškoliť a premiestniť všetkých 30 skúsených remeselníkov, ktorí ručne montujú a testujú každý jeden motor W12 v továrni Bentley s neutrálnou uhlíkovou stopou v Crewe. Medzitým závod na výrobu motorov W12 uvoľní miesto pre rozšírenú linku na dokončenie ďalších motorov Bentley používaných pre plug-in hybridné modely.