Výroba novej Škody Superb
TASR
TASR

Novinky Automobilky v ČR poslali do zahraničia rekordnú dividendu vyše 78 mld. Kč

Foto: Škoda

13.8. 8:09 Rozhodujúca suma v hodnote vyše 70 miliárd Kč putovala do nemeckého Wolfsburgu, sídla automobilky Volkswagen.

Rekordných 78,2 miliardy Kč (3,03 miliardy eur) dividend vyplatilo vlani svojim materským firmám trio českých výrobcov automobilov. To je takmer 4-násobok čiastky, ktorá od českých výrobných pásov putovala do zahraničia o rok skôr. Zároveň išlo o štvrtinu z celkového minuloročného odlevu dividend z Česka.

Rozhodujúca suma v hodnote vyše 70 miliárd Kč putovala do nemeckého Wolfsburgu, sídla automobilky Volkswagen. Český Hyundai poslal materskej spoločnosti 7,5 miliardy Kč, TPCA odovzdala 260 miliónov Kč, uviedol server E15.cz.

"Dôvodom vyššieho odlevu dividend sú najmä v prípade nemeckého koncernu centrálne investície do výskumu elektromobility," tvrdí šéf českého Združenia automobilového priemyslu Zdeněk Petzl. Samotná Škoda Auto dôvody výplaty dividendy zodpovedajúcej takmer 2,5-násobku zisku za rok 2017 nekomentovala. Podľa Petzla však na škodovácke investície zostáva stále dostatok financií.

Odbory také optimistické nie sú. "Každá neodvedená koruna na dividendách by pomohla zlepšiť investície v Škode Auto," zdôrazňuje člen vedenia škodováckych odborov Kovo MB Jaromír Kobrle.

Tohtoročný návrh dividendy najväčšia česká automobilka nezverejnila. "Informácie k vyplácaným dividendám zo zisku roku 2018 budú zverejnené v roku 2020," uviedla hovorkyňa automobilky Kamila Biddle.

Zostávajúci dvaja veľkí hráči autopriemyslu si tento rok rozdelia necelých 10 miliárd Kč. Zatiaľ čo na kontá japonsko-francúzskych vlastníkov kolínskej T.P.C.A. odíde 278 miliónov Kč, nošovický Hyundai pošle matke viac než 9 miliárd Kč.

"Viac zarábame, takže vyplácame aj vyššiu dividendu," povedal hovorca nošovickej firmy Petr Vaněk. Zatiaľ čo automobilka vlani zarobila medziročne o necelých 600 miliónov Kč viac, na dividende nošovický výrobca odvedie materskej Hyundai Motor Company o 1,6 miliardy Kč viac.

"Automobilky nemajú dôvod v Česku naďalej investovať. Svoje peniaze potrebujú inde. Buď ich z politických dôvodov smerujú do výroby elektroáut v domovskej krajine, alebo z ekonomických dôvodov do výroby v krajine, ktorej pracovná sila je lacnejšia než v Česku," uzatvoril ekonóm Czech Fund Lukáš Kovanda.

(TASR)

TASR
autor TASR
Diskusia  ()

Video

Diskusia