Výstavba diaľnic a mýto sú večnou témou článkov o predražených zákazkach.
TASR
TASR

Novinky Autodopravcovia kritizujú mýtny systém, NDS rokuje s firmou SkyToll o zľave

Foto: Archív

29.11. 11:00 Na výsledky kontrol Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) už reaguje aj Česmad Slovakia či Únia autodopravcov Slovenska.

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) sú znepokojené výsledkami kontrol Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o fungovaní mýtneho systému na Slovensku. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uvádza, že všetky výnosy sú použité len na činnosti, ktoré zabezpečuje. V súčasnosti rokuje s firmou SkyToll o možnosti zníženia cien.

Česmad poukázal na to, že podľa NKÚ polovica finančných prostriedkov vybraných na mýtnych poplatkoch končí na účte jeho prevádzkovateľa. "Vysoké sadzby mýta a veľmi nízky a v porovnaní s okolitými štátmi iba symbolický bonusový systém za prejazdené kilometre zvyšuje negatívny pohľad na tento mýtny systém. Neprehľadné a ťažko kontrolovateľné faktúry za výber mýta, nemožnosť kontroly oprávnenosti výberu mýta ako aj nemožnosť dobrovoľného doplatenia mýta spochybňuje z nášho pohľadu transparentnosť jeho výberu," poznamenala hovorkyňa združenia Martina Baumann.

Podľa Česmadu je nevyhnutné, aby sa mýtnym systémom podrobne zaoberali príslušné orgány a prerozdeľovanie príjmov bolo v prospech podnikateľov - dopravcov, ktorí do mýtneho systému najviac prispievajú, aj v prospech všetkých občanov.

UNAS zasa žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) o neodkladné zjednanie nápravy tak, aby vybrané finančné prostriedky za mýto boli transparentne rozdelené hlavne na obnovu diaľnic a ciest prvej triedy. "Súčasne žiadame o dôslednú analýzu príčin zisteného nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami s trestnoprávnou zodpovednosťou kompetentných funkcionárov," uviedla únia. Ak nedôjde k náprave skutočností o nehospodárnom nakladaní s financiami z výberu mýta, UNAS naznačila možnosť celoštátneho štrajku autodopravcov a dopravnej blokády ministerstva dopravy, NDS a SkyTollu.

Finančný riaditeľ NDS Ľubomír Belfi priblížil, že NDS má tri zdroje financovania - eurofondy, štátny rozpočet a vlastné zdroje. Prostriedky eurofondov a štátneho rozpočtu sú používané na investičnú činnosť a vlastné zdroje používa NDS len na svoju vlastnú réžiu. Z 967 miliónov eur, ktoré predstavovali výnosy z výberu mýta, takmer 500 miliónov boli vlastné náklady na prevádzku mýtneho systému. Na samotnú správnu réžiu je podľa neho náklad približne v rozsahu 8 %.

Ak by mala byť NDS zaviazaná, koľko percent z výnosov má použiť na investičnú činnosť, bolo by to podľa Belfiho bezpredmetné. "Štát by musel nejakým spôsobom zase poskytnúť NDS zdroje na tú vlastnú réžiu," podotkol. Výnosy sú podľa neho jednoznačne použité len na vlastnú činnosť, respektíve na údržbu, prevádzku diaľnic a rýchlostných ciest, na investície, výkup pozemkov, teda na činnosti, ktoré zabezpečuje NDS.

Najväčšou chybou zmluvy je podľa riaditeľa úseku spoplatnenia a IT NDS Rudolfa Vida to, že neošetruje, že majetok, ktorý bol preplatený, prechádza do vlastníctva NDS. Prevádzkové náklady boli podľa Vida navýšené z viacerých dôvodov. Podotkol, že v roku 2014 bola výrazne zmenená legislatíva. "To zmenové konanie vtedy v roku 2014 navýšilo náklady dodatkom vlastne o 27 miliónov eur," vyčíslil s tým, že bola výrazne rozšírená sieť ciest prvej triedy s nenulovou aj nulovou sadzbou a rozšíril sa aj monitoring o cesty druhej a tretej triedy.

NDS rokuje s firmou SkyToll o dodatku k základnej zmluve o znížení cien. "Rokovania sú ešte neukončené a požiadali sme firmu SkyToll o zaslanie záväznej cenovej ponuky," priblížil Vido. SkyToll to podľa neho spája aj s uplatnením opcie na päťročné obdobie. "My by sme chceli tieto dva akty oddeliť, lebo zároveň pripravujeme aj podklady na komplexný mýtny systém," dodal.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin však pripustil, že "silnejšiu kartu" má v rukách SkyToll. NDS tak chce podpísať so SkyTollom dodatok, pričom opcia môže byť uplatnená do 31. decembra 2021, aby nebol výpadok. "To je to kritické riešenie, že keď bude vyhlásený nový komplexný mýtny tender a boli by uplatnené revízne postupy a tieto revízne postupy by sa natiahli, boli by 'torpédované' tak, ako v okolitých krajinách, aby sa mohla potom uplatniť opcia a systém beží ďalej," ozrejmil Vido. Ak by bol vysúťažený nový poskytovateľ, NDS musí byť aj tak s firmou SkyToll v súčinnosti. "To znamená databázy, portály my musíme dostať do nášho vlastníctva, aby sme ich mohli automaticky poskytnúť novému budúcemu poskytovateľovi tejto služby," zdôraznil Vido.

TASR
autor TASR
Diskusia  ()

Video

Diskusia