Takto jednoducho môže vyzerať prístroj, pomocou ktorého vám pokojne ukradnú i prémiovku za stotisíc eur. Jeho výroba pritom stojí maximálne desiatky eur.

Novinky Autá majú obrovský problém, ktorý nikto nerieši: V jednoduchom teste prepadli stovky modelov

Foto: Auto Bild

8.7. 12:00 Bojíte sa, že by vaše auto mohli ukradnúť zlodeji? Ani v dnešnej dobe to nie je nič výnimočné. Autá sú proti nim zabezpečené mizerne a prístup automobiliek budí dojem, že ich to nezaujíma. Aspoň to hovorí prieskum ADACu.

Ak sa opýtate majiteľov automobilov, čoho ich v súvislosti s vozidlom najviac desí, okrem dopravnej nehody by väčšina z nich určite spomenula odcudzenie vozidla. Len včera ste si na našom webe mohli prečítať o známej, no podceňovanej slabine dnešných automobilov - nedostatočnom zabezpečení systému keyless. Vychádzali sme z minuloročného prieskumu ADACu, ktorý ukázal, že 97 % dnešných modelov sa dá odcudziť veľmi jednoducho so zariadením, ktoré si s trochou praxe zostrojíte s nákladmi do 100 eur. Ponúkli sme základné tipy a rady, ako sa môžete vyhnúť tomu, aby sa to stalo i vám.

Dnes už sa s hrôzou pozeráme na výsledky nového testu ADACu, ktorý etablovaná nemecká organizácia vykonávala počas prvého polroka roka 2020. Jeho hodnoty sú oficiálne platné k dátumu 4. máj 2020. Odvtedy sa však toho asi veľa nezmenilo. V novom teste sa experti pozreli na zabezpečenie 360 modelov automobilov a motocyklov a zistili, že ich ochrana je prevažne stále na mizivej úrovni. Po roku od predchádzajúceho testu sa takmer nič nezmenilo, zdá sa teda, že tento podceňovaný problém automobilky príliš nieriešia. Otázne je, koľko ľudí už medzičasom kvôli slabému zabezpečeniu systému keyless prišlo o svoje vozidlo a aké škody vznikli v súvislosti s krádežami?

Čo je to "keyless" prístup?
  • Bezkľúčové ("keyless" - doslovný preklad: key - kľúč, less - bez) odomykanie, zamykanie a štartovanie vozidla patrí medzi komfortné vychytávky súčasných automobilov. Pomaly sa rozširuje naprieč celým automobilovým svetom a ponúkajú ho i vozidlá zamerané na dobrý pomer cena/výkon, nielen prémioví výrobcovia. Jeho pointou je fakt, že pri odomykaní a štartovaní vozidla nemusíte mať v ruke kľúč. Stačí, že ho máte pri sebe, či už vo vrecku alebo v kabelke.
  • Automobil na základe bezdrôtovej komunikácie s kľúčom zistí, že stojíte pri aute, overí identitu kľúča a po kontakte s kľučkou, v niektorých prípadoch i úplne bez kontaktu, vám odomkne. Štartovanie tu prebieha pomocou tlačidla. Vďaka keyless napríklad funguje i známe otváranie batožinového priestoru podkopnutím.
  • Tento systém je ako taký veľmi komfortný, no v mnohých prípadoch ho vedia veľmi ľahko zneužiť zlodeji. Postup je jednoduchý - vyrobia si zosilňovač a smerovač signálu, ktorým prenesú otvárací a štartovací kód od kľúču k vozidlu aj na väčšiu vzdialenosť. Modelová situácia: Parkujete vozidlo na príjazdovej ceste pred domom a kľúč si nechávate v zádverí. Reálne je od auta vzdialený 5 metrov, ak si to však všimli kriminálnici, s potrebnou výbavou prídu ku vašim dverám, zachytia signál vášho kľúča a nasmerujú ho do vozidla. To sa im jednoducho odomkne a naštartuje, odídu s ním úplne bez problémov.

Vo všeobecnosti možno na základe výskumu ADACu povedať, že automobily s diaľkovým centrálnym zamykaním, ktoré odomykáte pomocou tlačidla na kľúči a motor pri nich štartujete klasickým otočením kľúčika, sú proti zlodejom zabezpečené lepšie, než tie, ktoré využívajú modernejšie bezkľúčové (keyless) riešenie. Iste sa nedá tvrdiť, že každému, kto si kúpi vozidlo s keyless odomykaním, bude odcudzené, no toto riziko treba poznať.

Takto jednoducho môže vyzerať prístroj, pomocou ktorého vám pokojne ukradnú i prémiovku za stotisíc eur. Jeho výroba pritom stojí maximálne desiatky eur.
Takto jednoducho môže vyzerať prístroj, pomocou ktorého vám pokojne ukradnú i prémiovku za stotisíc eur. Jeho výroba pritom stojí maximálne desiatky eur.
Zdroj: Auto Bild

Za medziročné zlepšenie v odolnosti vozidla so systémom keyless proti odcudzeniu možno pochváliť Volkswagen, konkrétne model Golf. Jeho siedma generácia sa dala s požitím zlodejskej techniky jednoducho odomknúť i naštartovať, nová osmička však už prešla na ultraširokopásmovú komunikáciu (UWB) medzi kľúčom a vozidlom, ktorá je proti typickým postupom zlodejov odolná. Vozidlo totiž v tomto prípade vie, ako ďaleko je reálne kľúč a nad istú vzdialenosť sa jednoducho neodomkne.

Technológia UWB chráni aj niektoré vozidlá koncernu Jaguar Land Rover (JLR), odolať zlodejom vďaka nej dokáže Jaguar i-Pace či E-Pace, či Land Rover Discovery a Range Rover. Dá sa očakávať, že nový komunikačný štandard dostal už aj slovenský Defender či nový Evoque, tie však do tohto testu ešte zaradené neboli a tak si to pri ich kúpe radšej prezistite. Okrem JLR však UWB ponúka iba Volkswagen, čo je smutné.

Anketa
Odradili by vás zistenia ADACu od kúpy vozidla so systémom keyless?
  • 69%
  • 31%

Naozaj na lepšej ochrane vozidiel výrobcom nezáleží? Ako im potom máme veriť, že nás dokážu ochrániť pred kyberhrozbami a kyberútokmi vo vozidlách, ktoré sú neustále online? Automobilky by sa možno mali zameriavať nielen na fyzickú bezpečnosť vozidiel, ale viac hľadieť aj na softvérové zabezpečenie. V čase, keď sa z áut stávajú pojazdné počítače, by to bolo žiaduce. Kompletné výsledky testu v prehľadnom .pdf dokumente nájdete kliknutím na tento link. Krížiky pri konkrétnom modeli auta znamenajú, že sa ho podarilo "hacknúť" a teda ukradnúť.

Video

Diskusia