Nemci do interiéru svojho zatiaľ najlacnejšieho elektromobilu zaviedli projekčný systém s technológiou virtuálnej reality, ako aj nový dizajn volantu. Keďže ešte nie sú známe všetky technické detaily, v tomto článku sa pozrieme práve na vybrané inovácie, ktorými interiér Audi Q4 e-tron prekypuje, no povieme si aj základné údaje, ktoré už poznáme. Kompaktné SUV bude jedným z kľúčových vozidiel pre trhy elektrickej mobility. Audi doteraz ponúkalo iba väčšie a zodpovedajúco drahšie elektrické SUV, no nastal čas aj na dostupnejšiu verziu.

Audi Q4 e-tron.
Zdroj: Audi

Audi zatiaľ nezverejnilo všetky detaily týkajúce sa elektrického ústrojenstva, ale môžeme sa oprieť o koncepčnú verziu. Tá mala batériu so sieťovou kapacitou 77 kWh a podľa štandardu WLTP bol dojazd na jedno nabitie až 450 kilometrov. Q4 e-tron bude dlhý 4,59 metra, široký 1,86 metra a vysoký 1,61 metra. Vďaka elektrickej platforme MEB má krátke previsy, vpredu iba 86 centimetrov, a rázvor náprav zodpovedá mohutným rozmerom, má totiž 2,76 metra. To znamená, že do auta sa pohodlne zmestí aj 5 cestujúcich.

Nový dizajn, ktorý odráža budúcnosť

Pri modeli Q4 e-tron Nemci tentokrát podrobnejšie odhalili interiér vozidla. Začneme volantom, ktorý svojim dvojramenným dizajnom poukazuje na novú generáciu vozidiel. V horných ramenách sú umiestnené jemne vypuklé tlačidlá a po ich stlačení vodič pocíti miernu spätnú väzbu. Okrem dotykových gest môžete v rámci informačno-zábavného systému využiť aj listovanie medzi jednotlivými záložkami. Aby ale pokrylo nové Q-čko potreby širšej klientely, ponúkne hneď niekoľko verzií volantu.

Novinkou v Audi je projekčný systém s technológiou virtuálnej reality, ktorý sa osvedčí najmä pri používaní navigácie. Okrem údajov o automobile a jazde je možné na čelnom skle umiestniť aj príslušné navigačné pokyny. Z pohľadu vodiča zodpovedá zorné pole obsahu rozšírenej reality v uhlopriečke asi 70 palcov. Technologickým srdcom projekčného systému rozšírenej reality je jednotka generovania snímok PGU, ktorá je uložená hlboko vo vnútri dlhej palubnej dosky. Jasná LCD obrazovka vysiela produkované svetelné lúče do dvoch úrovní a špeciálny systém šošoviek oddeľuje proporcie blízkeho a vzdialeného rozsahu.

Audi Q4 e-Tron.
Zdroj: Audi

Ich súčasťou sú aj zrkadlá smerujúce lúče na veľké oblúkovité zrkadlo s elektrickým nastavením. Lúče sa od neho odrážajú na čelné sklo, ktoré ich zrkadlí do takzvaného Eyeboxu a nasmeruje ich do očí vodiča. Vo viditeľnej vzdialenosti na desať metrov vodič vďaka tomuto systému vidí symboly rovnako ostro, ako keby boli skutočné. Predstavte si head-up displej, ktorý premieta na sklo smerové šípky. Tie sa prejavujú ako dynamická animácia, keď sa priblížite ku križovatke alebo v prípade, že máte odbočiť. Ak po zákrute nasleduje dlhá rovná cesta, šípka zhasne a objaví sa znova až vtedy, keď sa priblížite k nasledujúcemu cieľu. Odpočítavanie vzdialenosti je samozrejmosťou.

Počas fungovania a zložitej práce systému udržiavania rýchlosti a premietania informácií na obrazovku prebieha v aute niekoľko výpočtových procesov, vrátane špeciálnej kompenzácie chvenia. Tá zabezpečuje, aby sa snímky AR počas jazdy neobjavili na nesprávnom mieste alebo v zlej polohe. Kľúčom k tomuto systému je jednotka stropnej kamery za spätným zrkadlom, ktorá pracuje s prednými senzormi a systémom ESC na zabezpečenie presného odhadu vzdialenosti objektov. No nie je to úžasné?

Audi Q4 e-tron.
Zdroj: Audi

Ďalším využitím systému AR je aktivácia adaptívneho tempomatu. V zásade poskytuje virtuálne rady alebo varovania, napríklad vám zobrazí červené čiary, keď vozidlo zistí, že auto začína vybočovať z jazdného pruhu. Keď bude nejaké vozidlo pred vami, tiež bude označené farebným prúžkom. Na rozdiel od e-tron Sportback má palubná doska oveľa čistejší dizajn, ktorý je na pohľad veľmi príjemný a nerušivý. Displej infotainmentu je umiestnený v stredovom kryte a pod ním svieti dlhý LED pás, ktorý sa tiahne až po okraj palubnej dosky smerom k spolujazdcovým dverám.

Audi Q4 e-tron.
Zdroj: Audi

Pokiaľ ide o sedadlá, k dispozícii sú obvyklé funkcie vykurovania a vetrania s elektrickým nastavením a bedrovou opierkou. Na výber sú rôzne vzory, vrátane tých s integrovanými opierkami hlavy a čalúnením v tvare kosoštvorcov. Budúci zákazníci si môžu vybrať z niekoľkých farieb interiéru, vrátane čiernej, oceľovo šedej, hnedej Santos alebo pergamenovej béžovej. V ponuke je až 9 balíkov výbavy, ktorá obsahuje 5 základných možností a štyri úpravy radu S. Zákazníci, ktorí sa rozhodnú pre poslednú z menovaných, si môžu vybrať medzi jemnou kožou Nappa alebo dokonca kombináciou pravej a umelej kože Dinamica, ktorá je vyrobená zo 45 % recyklovaného polyesteru. Ďalšou pozoruhodnou vychytávkou je stredový airbag, ktorý sa aktivuje aj v prípade bočného nárazu a tak zabráni stretu spolujazdca a vodiča.