Audi RS 3 je tradične najmä o výkone, jazdných vlastnostiach a rýchlej jazde. Po novom môže byť ešte dynamickejšia. Už v minulosti bola štandardom maximálnej rýchlosti hranica 250 km/h, za príplatok sa dala posunúť na 280 km/h. Vďaka novým karbón-keramickým brzdám však teraz môžu hatchback či sedan uháňať tempom až 290 km/h. Nárast maximálnej rýchlosti vyplýva aj zo zvýšenia krútiaceho momentu o 20 Nm na finálnych 500 Nm.

Audi RS 3 Sportback.
Zdroj: Audi

Silu RS 3 aj naďalej čerpá z päťvalca 2.5 TFSI a nie je jej málo, motor v rozmedzí od 5 600 do 7 000 ot./min produkuje 294 kW (400 k), čo stačí na akceleráciu z 0 na 100 km/h v priebehu 3,8 sekundy. Výnimočná dynamika tu rozhodne nemá byť samoúčelná, Ingolstadt hovorí, že RS 3 rozhodne nie je len autom mohutnej akcelerácie. Práve naopak.

Audi RS 3.
Zdroj: Audi

Model RS 3 je prvým Audi, ktoré prichádza s tzv. “Torque Splitterom”, teda rozdeľovačom krútiaceho momentu, ktorý má na starosti rozdeľovanie sily medzi zadnými kolesami. Vďaka multilamelovým spojkám, ktoré sú kontrolované elektronicky, dokáže automobil okamžite v závislosti od jazdnej situácie poslať všetok dostupný krútiaci moment len na jedno koleso. V praxi tak môže ísť až o 1 750 Nm, ktoré budú pôsobiť na konkrétne koleso vozidla. Toto riešenie zvyšuje bezpečnosť posádky, no môže byť využité aj na zábavné účely.

Práve nový rozdeľovač krútiaceho momentu umožňuje nasadenie niekoľkých unikátnych jazdných režimov, medzi ktoré patrí aj “RS Torque Rear”. Pod týmto označením sa skrývajú nastavenia, ktoré kompaktu umožnia prechádzať zákruty dverami napred. Režim “RS Performance mode” je zasa dizajnovaný na maximálne precíznu jazdu a dokonca ráta aj s obutím v podobe semislickov, polo hladkých pneumatík, ktoré sa hodia na dynamickú jazdu na okruhu. RS 3 si s nimi môžete kúpiť po prvýkrát v histórii.

Výnimočné jazdné vlastnosti tu nemajú zabezpečovať len ostré pneumatiky. V porovnaní s minulosťou je podľa Ingolstadtu podvozok tuhší a responzívnejší. Dostupné sú aj adaptívne tlmiče, ktoré neustále sledujú a vyhodnocujú podmienky na ceste a prispôsobujú im odozvu podvozka. O vylepšený jazdný zážitok sa má zaslúžiť aj riadenie s progresívnym prevodom - čím viac je volant vytočený, tým sa viac prevod zmenšuje a riadenie sa stáva priamejšie.

Audi RS 3 Sportback.
Zdroj: Audi

V porovnaní s klasickým Audi A3 je model RS nižší o 25 mm. Bežné vyhotovenie môže len snívať o technike, ktorá brzdí vrcholný variant. Na želanie môžu byť na prednej náprave osadené karbón-keramické brzdy s priemerom kotúča 380 mm. Ich výhodou je okrem iného aj nižšia hmotnosť - v porovnaní s klasickým riešením sú ľahšie o 10 kilogramov. Už bez príplatkov však šesťpiestikové ventilované brzdy RS 3 budia rešpekt. Navyše sú lepšie chladené, než v minulosti - na optimálnu teplotu sa z ostrého nasadenia dostanú o 20 % rýchlejšie.

Audi RS 3.
Zdroj: Audi

V prípade RS 3 a RS 3 Sportback je kompletne prepracovaný aj bodykit vozidiel. Vychutnať si ho môžete na priloženom videu. Neprehliadnite aj špeciálne matrix-LED svetlomety s unikátnym svetelným podpisom. Jeho diódy dokážu postupne zobraziť nápis RS 3, nič podobné dnes vo svete áut nenájdete. Za zmienku stojí aj vyšperkovaný interiér so športovými sedadlami a doplnkami.

Audi na svojej medzinárodnej mediálnej stránke deklaruje, že cena RS 3 sa bude začínať na sume 60 000 eur, zatiaľ čo RS 3 Sportback odštartuje na čiastke 62 000 eur. Uvidíme však, či tieto ceny budú platiť aj na Slovensku. Objednať by sa ostré automobily mali dať čoskoro, pričom prví klienti svoje vozidlo dostanú na jeseň tohto roka.