ikona

Novinky Audi AI:ME je budúcnosť, ktorá vôbec nevyzerá zle

Foto: Audi

16.4. 10:08 Koncept hatchbacku zaujme futuristickým dizajnom i minimalistickým interiérom, dokáže fungovať aj úplne autonómne.

Počas slávnostného podujatia koncernu Volkswagen v predvečer šanghajského autosalóna debutoval nielen predobraz veľkého elektrického SUV materskej značky, ale tiež jeden exponát z Ingolstadtu. Koncept nesúci netradičné označenie AI:ME ohlásilo Audi vopred. Skicami naznačilo dizajnovú inšpiráciu štúdiou AIcon a zároveň zdôraznilo obdobné autonómne schopnosti.

AI:ME je jasným nasledovníkom luxusného konceptu AIcon
AI:ME je jasným nasledovníkom luxusného konceptu AIcon
Zdroj: Audi

Kým nepriamy predchodca svojimi rozmermi prerástol aj valnú väčšinu luxusných limuzín, novinka dostala skromnejšiu formu. Ide o futuristický hatchback spadajúci rozmermi podľa dnešných štandardov do nižšej strednej triedy. Je to zhmotnená budúcnosť mestského auta, ktorá vôbec nevyzerá zle. Táto myšlienka pritom často prináša radikálne riešenia.

Audi AI:ME má atraktívnu zmes oblín a ostrých hrán, pričom viaceré detaily odkazujú na starší koncept. Ide napríklad o grafiku svetlometov zložených z množstva malých diód rozhodený na veľkej ploche. Vytvára to harmonickú sústavu svetiel viditeľných zo všetkých uhlov, pričom ich motív kopírujú susedné časti zaslepenej prednej masky, nárazníka i blatníkov. Vpredu nechýba označenie e-tron signalizujúce rýdzo akumulátorovú techniku.

Diódy v karosérii plynulo nadväzujú na hlavné svetlomety
Diódy v karosérii plynulo nadväzujú na hlavné svetlomety
Zdroj: Audi

Okrem tváre sa dizajnéri pohrali aj so siluetou karosérie, ktorá vyniká najmä ostrým zlomom uprostred bočných okien s neštandardným tvarom. Bohaté presklenie geometrickej „kapsule“ zahŕňa aj veľkú časť strechy. Zadné partie nie sú o nič menej expresívne, aj keď sú taktiež len zmesou niekoľkých jasne definovaných geometrických tvarov. Diódový pás obsahujúci logo značky je opticky integrovaný do zadného skla zoseknutého kúsok pod spojlerom zakončujúcim strechu. Veľkú rolu v celkovom vzhľade zohrávajú aj výrazné disky kolies, ktoré majú priemer až 23palcov.

Elektrická platforma umožnila skrátiť predný previs vozidla a kabínu fakticky posunúť dopredu. Oproti klasickým päťdverovým kompaktom tak ponúka výrazne viac miesta. K tomu prispieva nadštandardná výška 1,52 metra a šírka 1,9 metra, rovnako ako 2,77-metrový rázvor náprav. K vzdušnosti interiéru navyše prispieva chýbajúci B-stĺpik doplnený zadnými dverami otváranými proti smeru jazdy.

Dizajn hatchbacku je jednoduchý, ale zároveň expresívny
Dizajn hatchbacku je jednoduchý, ale zároveň expresívny
Zdroj: Audi

Konfiguráciu kabíny označuje Audi termínom „2-plus-x-seater“ upozorňujúcim na jej variabilitu. Jasnou prioritou sú pasažieri sediaci vpredu, tí zadní musia rátať s jednoduchšou lavicou pre dvoch. Ani tá však nevyzerá nepohodlne. Automobilka avizuje viacero možných konfigurácii sedenia, ktoré možno flexibilne prispôsobiť pomeru ľudí a ich batožiny či nákladu.

Variabilná je tiež palubná doska. Na rozdiel od štúdie AIcon možno v minimalistickom kokpite futuristického hatchbacku nájsť aj zrezaný volant, ktorého súčasťou je ovládanie prevodovky. Prítomné sú tiež jednoduché pedále. Vozidlo však má byť schopné autonómnej jazdy 4. úrovne, teda fungovať plne samostatne vo vybraných oblastiach. V tomto režime sa pôvodné kormidlo schová pod akýsi drevený stolík obsahujúci akurát jedno fyzické tlačidlo.

V autonómnom móde sa volant schová do palubnej dosky
V autonómnom móde sa volant schová do palubnej dosky
Zdroj: Audi

Samotná palubovka pritom zaujme okrem veľkého širokouhlého 3D OLED displeja pod čelným sklom aj ozdobným prvkom v podobe živých rastlín. Obdobná dekorácia zdobí aj drevené trámy nad zadnými sedadlami. Zaujímavým detailom sú magnety v doskách pred vodičom a medzi prednými sedadlami, ktoré udržia termosku či kovový pohár. Budúcnosťou zaváňa aj hlasové ovládanie spojené so sledovaním pohybu očí. Teda rozhranie, pri ktorom napríklad pri navigovaný jednotlivými menu používa popri jazyku aj pohľad. Okrem toho majú byť na palube aj okuliare virtuálnej reality poskytujúce pasažierom nové úrovne zábavy na cestách.

Pohon nemeckého konceptu zabezpečuje vzadu uložený elektromotor, ktorý dosahuje maximálny výkon 125 kW (170 k). Energiu čerpá z akumulátora s kapacitou 65 kWh. Podľa automobilky by to počas bežného mestského režimu s rýchlosťami zväčša v rozmedzí 20 až 70 km/h malo stačiť na hodiny prevádzky, konkrétny dojazd však nepoznáme. Audi nezverejnilo ani ďalšie parametre. Hovorí o ľahkej karosérii zo špičkovej ocele, hliníka i plastových dielcov, a spomína komponenty náprav pochádzajúce z príbuzného kompaktu. Aj vďaka takýmto zdrojom nemusí byť čosi ako štúdia AI:ME hudbou až tak vzdialenej budúcnosti...

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia