10 vecí, ktoré ste netušili o novej Octavii: Málokto vie, že má aktívnu aerodynamiku ako BMW
10. 7. 2020, 10:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 16:17)

Zdroj: Škoda
Škoda nás pozvala na technický workshop týkajúci sa štvrtej generácie Octavie. Zo záplavy bežných “nudných” informácií pre vás vyberáme perličky, o ktorých ste doteraz možno netušili.
TGI je pripravené spaľovať rôzne druhy palív
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia G-Tec.
Pohonná jednotka 1.5 TGI bude zaujímavá nielen z pohľadu úspory paliva, ale aj kvôli otvorenosti novým technológiam. Táto motorizácia je podľa slov konštruktérov z Mladej Boleslavi schopná spaľovať napríklad i biometán a ďalšie alternatívne palivá, ktoré by sa časom mohli rozšíriť aj v strednej Európe. Malou nevýhodou tejto pohonnej jednotky je fakt, že človek s ňou povinne musí každé dva roky navštíviť autoservis. Kontrolu si vynúti samotný automobil.
Scout má vnútri drevený dekor, ale…
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia Scout.
Škoda Octavia Scout patrí dlhodobo medzi najkrajšie verzie českého bestselleru. Aj tentokrát má štýl, zdobia ju viaceré plastové doplnky, je zdvihnutá o 15 mm (4x4 aj 4x2) a ponúkne už šiestu generáciu pohonu všetkých kolies, ktorý má byť schopný podstatne rýchlejšej odozvy, než tomu bolo teraz. Novinkou bude i fakt, že Scout si už kúpite i s pohon 4x2, teda s hnanou prednou nápravou. Takto Škoda podľa vlastných slov reaguje na konkurenciu, ku ktorej patrí Toyota Corolla TS Trek či Ford Focus Active ST.
Pozrite si videotest Octavie 1.5 TSI:
Scout je od ostatných variantov Octavie dostatočne odlíšný i v interiéri. Keď si do neho sadnete, dá vám pocítiť, že sedíte vo vyššej výbave, ponúka komfortné sedadlá, ktoré na želanie môžu byť potiahnuté látkou Suedia. Tú istú nájdete napríklad i na palubovke. Špecialitou typu Scout je napríklad i pozmenená grafika virtuálnej prístrojovky. Zdá sa, že jej prispôsobovanie jednotlivým variantom auta je novým trendom - vlastnú vizáž má nielen Scout, ale aj RS či iV.
Zdroj: Filip Kadlečík
Takto vyzerá dekoračná lišta Octavie naživo. Je efektná, no štruktúru od nej na dotyk nečakajte.
Ku vyhotoveniu Scout patria dlhodobo aj drevené dekory. My ich máme radi, no pokiaľ nemajú byť v prémiovom vozidle, naživo sú často sklamaním a skôr gýčom, než ozdobou. Ako je to tu? Škoda zvládla stvárnenie dreveného povrchu na plastovej lište vizuálne na výbornú. Nejeden laik by si myslel, že drevo, na ktoré sa pozerá, je skutočné. Ak sa ho však dotknete, zistíte, že jeho povrch je úplne rovný a ide o plast. My si myslíme, že Octavia vie ponúknuť aj krajšie a elegantnejšie dekory, no netreba sa báť ani toho dreveného. Kým sa ho nedotknete, vyzerá uveriteľne.
RS je najkrajšia verzia
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia RS.
Na technickom workshope sme mali možnosť vedľa seba vidieť štandardnú Octaviu liftback, Octaviu Combi Scout a Octaviu RS karosérie liftback. Dizajn je síce subjektívna vec, no za nás môžeme povedať, že verzia RS je jednoznačne najkrajšou Octaviou. Pôsobí, ako keby dizajn štvrtej generácie šili na mieru práve jej a ostatným vyhotoveniam ho už len prispôsobili. Ráta sa nám najmä odlišná predná časť - celý nárazník má podstatne ostrejšie tvary.
Prevedie vás aj cez obávané zúžené pruhy na diaľnici
Zdroj: Filip Kadlečík
Zúženie na českej D1.
Kto aspoň raz za čas ide zo Slovenska autom do Prahy, môže si do sýtosti “vychutnať” notoricky známe zúžené úseky českej diaľnice. Pre mnohých šoférov jazda v nich predstavuje výzvu, často sú od auta širšie iba o kúsok na jednej i druhej strane. Vodičom, ktorí si tu neveria, by čoskoro mala vedieť pomôcť Octavia vďaka systému Travel Assist 2.0. Ten vie vozidlo úplne zastaviť a následne rozbehnúť, automaticky udržiavať rýchlosť či prispôsobovať ju aktuálnym podmienkam na ceste až do rýchlosti 210 km/h. Novinkou je teraz i fakt, že systém by mal byť schopný previezť vás aj cez zúžené jazdné pruhy s šírkou 2 000 mm.
Jazdeckou špičkou bude RS s “obyčajným” 2.0 TSI
Z pohľadu zábavy za volantom sa môžete najviac tešiť na “obyčajnú” Octaviu RS 2.0 TSI. Dôvodov je hneď niekoľko, no najmä, čisto benzínová RSka bude mať k dispozícii VAQ - elektronický samosvorný diferenciál, ktorý škodovke pomôže s ľahším zdolávaním zákrut. VAQ napríklad 2.0 TDI nedostane, dokonca ani verzia RS iV. Je zaujímavé že RS iV nebude ani natoľko znížená - kvôli ochrane batérie v podlahe.
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia RS.
Aby toho nebolo málo, kombinácia motora 2.0 TSI ladeného na 180 kW (245 k) a manuálnej šesťstupňovej prevodovky je taktiež unikátna, inak RS kúpite iba so samočinnou DSG prevodovkou. Medzi spoločné charakteristiky všetkých RS bez ohľadu na pohon patrí napríklad špecificky naladený podvozok, vylepšená brzdová sústava s aktívnym chladením či progresívne riadenie.
Centrálny airbag bude premiérovo chrániť vodiča a spolujazdca
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia Combi RS.
Octavia je prvým modelom Škody, ktorý do sériovej výroby prinesie nový druh aktívnej ochrany pasažierov - centrálny airbag. Tento vzduchový vankúš bude vystreľovať zo sedadla vodiča a pri nehode má zabrániť tomu, aby sa vodič a spolujazdec zrazili hlavami. Scout a RS budú mať tento airbag v štandardnej výbave, do iných vyhotovení si ho budete môcť dokúpiť.
Aktívna aerodynamika v štýle BMW
Chladiaci systém novej Octavie je lepší, než bol v minulosti. Z toho dokážu profitovať napríklad i brzdy, ku ktorým sa teraz dostane viac vzduchu. Najväčším pokrokom je predstavenie optimalizovaného systému žalúzie, ktorá je pri pohľade na prednú časť auta umiestnená za veľkým prieduchom integrovaným v nárazníku. Vďaka nej teraz Octavia dokáže regulovať prísun vzduchu, ktorý do nej dostáva.
Zdroj: Škoda
Takto vyzerá aktívna žalúzia Škody Octavia.
Žalúzie zostanú zatvorené, keď bude motor studený, vozidlo zaparkované či z iného dôvodu nebude potreba chladiť pohonné ústrojenstvo (napríklad počas extrémnych mrazov). Vďaka zavretému vstupu vzduchu by sa automobil mal zahriať rýchlejšie. Žalúzie nemajú iba polohu “otvorené” a “zatvorené”, Octavia bude na základe aktuálnych podmienok prepočítavať, v akom uhle by mali byť otvorené, aby to vozidlu ideálne vyhovovalo. Stav plného otvorenia dosiahnu vtedy, keď bude treba maximálne chladiť pohonné ústrojenstvo, keď sa budú motor či brzdy dochladzovať po športovej jazde či pri regenerácií filtrov pevných častíc.
Aerodynamická vychytávka v štýle BMW, teda aktívne žalúzie pred chladičom, nie sú jedinou novinkou v tejto časti vozidla. Okolo žalúzií totiž nájdete tzv. Compactor, patentový diel Škody, ktorý má pomáhať využívať všetok vzduch, ktorý prejde cez mriežku nárazníka vozidla. V podstate sa dá povedať, že ho v čo najväčšej možnej miere usmerňuje na chladič tak, aby takmer žiadny vzduch nevyšiel navnivoč a nepresvišťal cez automobil nevyužitý. Vec sa totiž má tak, že vzduch, ktorý do auta vojde, treba čo najviac zužitkovať. Brdzí ho a ak ho neusmerníte, bude sa vám víriť a tým auto spomaľovať, resp. zvyšovať sptorebu.
Aerodynamicky optimalizované sú aj kolesá
Pri vývoji štvrtej generácie Octavie sa konštruktéri snažili čo najviac znížiť odpor vzduchu a neobišli pritom ani jej kolesá. Priamy vplyv zliatinových diskov na zvyšovanie spotreby vozidla sa podarilo znížiť až o 56 %, pri 16” až 19” pneumatikách sa zasa ráta s úsporou vďaka nižšiemu treniu pri odvaľovaní. Nenápadné vylepšenia kolies mali prispieť k zníženiu flotilových emisí o 3 gramy na kilometer.
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia RS.
Pri kolesách treba v súvislosti s novou Octaviou dodať, že ich priemer sa zvýšil o 20 mm zo 645 mm na 665 mm, čo by malo prospieť jazdnému komfortu. Zároveň nemožno zabúdať ani na kolesá variantu RS, ktoré, zjednodušene povedané, kašlú na znižovanie aerodynamického a valivého odporu a sú zamerané na poskytnutie čo najlepších jazdných vlastností.
Málo známa slabina mild-hybridu
Zdroj: Marek Pokrývka
Agregát 1.5 eTSI.
Octavia bude mať k dispozícii i mild-hybridnú technológiu. Tá by v praxi mohla ušetriť až prekvapivé množstvo paliva, no má i svoje nevýhody. Tú najväčšiu nám popísali priamo inžinieri Škody. Na rozdiel od plného hybridu či plug-in hybridu nevie mild-hybrid rekuperovať v režime, kedy je vypnutý spaľovací motor. Dôvodom je fakt, že elektrický generátor tu je umiestnený priamo na motore, zatiaľ čo pri PHEV a HEV býva elektromotor spravidla súčasťou prevodovky. Ak teda mild-hybrid chce rekuperovať elektrickú energiu pri brzdení, bude za tým účelom vždy musieť zapnúť spaľovací motor.
Octavia je nečakane rýchla
Asi málokto by od Octavie očakával, že bude dosahovať rýchlosti nad 250 km/h. Podľa slov jej vývojárov by však toho verzia RS bola poľahky schopná a vďačí za to najmä vynikajúcej aerodynamike. Najrýchlejšia RS-ka je spomínaná 2.0 TSI s výkonom 180 kW (245 k) a samočinnou prevodovkou, ktorá má rýchlosť elektronicky limitovanú na 250 km/h. Stovku pokorí v priebehu 6,7 sekundy.
Zdroj: Škoda
Škoda Octavia Liftback.
Vyhotovenie RS 2.0 TSI DSG7 bude spolu s RS iV prvým, ktoré bude dostupné. Do výroby malo vstúpiť tento týždeň, čoskoro by teda mohla byť dostupná aj pre klientov. 2.0 TSI s manuálnou prevodovkou či 2.0 TDI s prednokolkou a s 4x4 by sa mali začať vyrábať o dva mesiace neskôr.