Už ste sa niekedy zastavili a zamysleli nad tým, prečo boli tieto nadrozmerné plyšové kocky také populárne, že museli kedysi visieť na takmer každom spätnom zrkadle? Počiatok plyšových kociek možno vystopovať až k americkým stíhacím pilotom z druhej svetovej vojny. Pred odletom si piloti dávali na prístrojovú dosku pár kociek ako symbol šťastia. Kocky na paneli im pripomínali, že každý ich let je hodom s neznámym výsledkom, pretože sa mohli ale nemuseli vrátiť späť na základňu. Ak vezmeme do úvahy, že do roku 1942 USA strácali v boji priemerne 170 lietadiel denne, mali piloti plné právo byť ohľadom svojej šance na prežitie cynický. Každý let bol hazardom a domov sa dostali iba „šťastní výhercovia“.

Plyšové kocky v aute.
Zdroj: Reddit

Keď sa veteráni vrátili domov z druhej svetovej vojny, obraz krajiny sa radikálne zmenil. Mladí ľudia mali tiež dve veci, ktorými predtým nedisponovali – slobodu a peniaze. Mnohí svoju rebéliu pretavili do potreby rýchlosti a vtedy začal prekvitať vek pretekov. V mnohých mestách vznikla ilegálna pouličná subkultúra. Nikto nevie, ktorý pretekár zavesil ako prvý pár  kociek na svoje spätné zrkadlo, no netrvalo dlho, a  kocky sa stali súčasťou vzhľadu, ktorý identifikoval alternatívnu kultúru.

Zavesenie kociek znamenalo, že vodič auta bol pripravený zahrať sa zo smrťou v nebezpečnom a neregulovanom svete pouličných závodov. Časom ale rebeli prišli na to, že plastové kocky sú nepraktické  na slnečnom svetle sa roztápajú, takže ich nahradili tie plyšové. Vo Veľkej Británii sa im hovorilo nadýchané alebo chlpaté kocky.

Keď sa doba zmenila a pretekanie sa stalo organizovaným športom, gýčové kocky sa stali súčasťou automobilovej kultúry 80. rokov. Vodiči si vyberali farby, ktoré zodpovedali ich automobilom, a vtedy sa kocky stali viac symbolom individuality ako vzdoru. Na konci 80. rokov však viaceré americké štáty predostreli zákon, ktorý zakazoval zavesenie akýchkoľvek predmetov na spätné zrkadlo a z módy sa stalo nežiadané klišé.

Plyšové kocky v aute.
Zdroj: Pinterest.

Teraz sa ale zdá, že všetko, čo bolo pred takými 20-30 rokmi populárne, sa dnes vracia do módy. Či už je to over-size oblečenie, gýčové okuliare alebo ľadvinky. Je len otázkou času, kedy nová generácia objaví retro výstrelok v podobe plyšových kociek. Pre nás už to nie sú ani tak symboly rebélie alebo nerozvážnosti, ale nostalgie.