Písal sa rok 1992 a svet práve spoznával najlegendárnejšiu dvojicu, ktorá proti sebe stála v svetovom šampionáte rely: Subaru Impreza WRX (STI) a Mitsubishi Lancer Evolution. Presuňme sa v čase o 13 rokov a dostaneme sa k predposlednej deviatej generácii Lanceru Evo označenej rímskym IX.
Revolučná technika
Mitsubishi predstavilo svetu elektrický koncept s prívlastkom MIEV, ktorý sa zúčastnil súťaže Rally Shikoku EV 2005 v japonskej prefektúre Tokušima na ostrove Šikoku. Od bežného Lanceru Evolution ho odlišovalo niekoľko detailov v podobe iného dizajnu predného a zadného nárazníka, no na prvý pohľad zaujalo prepracované zadné krídlo.
To najzaujímavejšie sa ale nachádzalo v kolesách. Presne tak, Mitsubishi už v roku 2005 prišlo s elektromotormi s vonkajšími rotormi uloženými v nábojoch kolies. Upravené náboje si vyžadovali väčšie kolesá, a tak Lancer MIEV dostal 20-palcové disky, ktoré v súčasnosti nie sú ničím výnimočným, no v roku 2005 rozhodne neboli bežné.
Každý zo štyroch elektromotorov produkoval výkon 50 kW (68 koní) a krútiaci moment 518 Nm (!!!). Celkový výkon Mitsubishi jednoducho zrátalo, a tak sa dostávame na hodnotu rovných 200 kW (272 koní). Mimochodom, benzínová verzia dosahovala podobných 206 kW (280 koní) a rovných 400 Nm krútiaceho momentu.
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Umiestnenie elektromotorov do kolies umožnilo priniesť revolučný spôsob riadenia dynamiky vozidla, ktorý Mitsubishi nazvalo Super All Wheel Control (S-AWC). Elektromotory napájali Li-ION batérie uložené v podlahe, čo sa premietlo na nízkom ťažisku. Z 0 na 100 km/h dokázalo elektrické Evo vyšprintovať za menej ako 8 sekúnd a dosiahlo maximálnu rýchlosť 180 km/h. Dojazd na jedno nabitie bol 180 km a celé vozidlo vážilo tesne pod 1,6 tony.
Produkčná verzia neprišla
V rovnakom čase bol predstavený aj elektrický kompaktný Colt EV s elektromotormi v dvoch kolesách, pričom každý produkoval 20 kW (27 koní) a 600 Nm krútiaceho momentu. Vďaka 13 kWh batérii dokázal Colt na jedno nabitie prejsť úctyhodných 150 km.
Mitsubishi malo ambiciózny plán postaviť produkčný model s podobnou technológiou na báze desiatej generácie Lanceru Evolution, no osud to zariadil inak. Namiesto toho sa Lancer Evolution vyradil z modelového portfólia automobilky úplne v roku 2016. Doba jednoducho nepraje rýchlym športovým sedanom. Podobný osud čaká aj konkurenčné Subaru WRX STI, ktoré podľa oficiálnych správ nedostane nástupcu.
Mitsubishi rovnako upustilo od konceptu elektromotorov umiestnených v náboji kolesa. Namiesto toho mal prvý produkčný elektromobil vyvinutý od základov - model i-MiEV jeden synchrónny elektromotor na zadnej náprave.