Taliansko malo už od vzniku automobilizmu na začiatku 20. storočia dlhú históriu svetoznámych karosární: Bertone, Zagato či Pininfarina. Nebolo preto výnimkou, že medzi nimi prebiehala vojna o lukratívne automobilky. V roku 1969 chcel Nuccio Bertone rozšíriť svoje portfólio o Lanciu a odlákať tak spoločnosť od jej dlhoročného vzťahu s Pininfarinom a Zagatom.
Nenechajte si ujsť galériu k článku
S touto stratégiou preto od svojho známeho kúpil Lanciu Fulvia. Karoséria auta bola poškodená pri nehode, ale väčšina mechanických komponentov vrátane motora a podvozku zostala nedotknutá. Bertone plánoval Fulviu kompletne prerobiť a okrem iného premiestniť motor do stredu auta, aby bola schopná konkurovať na svetovej rely scéne vtedajším hviezdam v podobe Alpine A110 a Ford GT70.
Projekt bol odovzdaný Bertoneho mladému zázraku Marcellovi Gandinimu, ktorý videl príležitosť posunúť svoj radikálny klinový dizajn do extrému. S dizajnom experimentoval pri návrhu Alfy Romeo Carabo a neskôr do istej miery aj pri Autobianchi Runabout, no línie Stratos Zero ho posunuli na úplne novú úroveň.
Od ultratenkých svetlometov po celej šírke až po čierny zadný panel: celý dizajn bol postavený na čistých líniach, ktoré ľahko integrovali vtedy inovatívnu grafiku do chirurgicky hranatých panelov. Jednou z výziev, ktoré stanovil Bertoneho tím, bolo zistiť, aké nízke auto vôbec dokážu postaviť.
Pri výške iba 84 centimetrov vyzerali proporcie Lancie Stratos Zero z každého uhla ako z inej dimenzie. No viac ako tisíc slov je jeden obrázok, nenechajte si preto ujsť galériu k článku. Mimochodom, koncept poháňal 1,6-litrový vidlicový štvorvalec pôvodom z Fulvie HF1600 Rally s výkonom 85 kW (115 koní).
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Nuccio Bertone sám odviezol auto do sídla Lancie, aby im výtvor ukázal, a nie je prekvapením, že sériová verzia Stratosu sa čoskoro stala realitou. Aj keď produkčná Lancia Stratos z roku 1971 len málo pripomínala koncept, sama o sebe sa stala legendou vďaka fantastickému dizajnu a vynikajúcim výkonom na svetových rely súťažiach.
Tento koncept sa pôvodne nazýval „Stratolimite“ – hranica stratosféry. Jeho dizajn ilustroval, čo sa stane, keď dve vizionárske a nadšené mysle nasledujú svoju vášeň vytvoriť to, čo je nepochybne jedným z najzaujímavejších konceptov všetkých čias.