„RS – tieto dve písmená znamenajú pre značku Škoda desaťročia tradície v motoršporte a množstvo víťazstiev na medzinárodných pretekárskych tratiach a súťažiach rely. Nová Fabia RS Rally2 má ako nový člen rodiny RS všetko, čo je potrebné pre to, aby pokračovala v úspešnej histórii. Sériové vozidlá RS značky Škoda už zároveň viac ako dvadsať rokov ponúkajú vysokú úroveň jazdnej dynamiky a veľmi športový charakter,“ povedal Johannes Neft, člen predstavenstva Škoda Auto za oblasť technického vývoja.

Príbeh sa začal písať v Mladej Boleslavi

Škoda RS
Zdroj: Škoda Auto

História motoristického športu značky Škoda, rovnako ako história spoločnosti, začína na dvoch kolesách, a to konkrétne motocyklom Slavia typ B. Štyri roky po založení firmy začali Václav Laurin a Václav Klement v novembri 1899 okrem bicyklov ponúkať aj prvé motocykle. V júni 1901 nasledovali prvé úspešné preteky na 1 196 kilometrov dlhej trati z Paríža do Berlína, ktoré sa išli na tri etapy. Po prvej svetovej vojne sa pretekov začali zúčastňovať aj vozidlá značky Škoda V januári 1936 dosiahla prvý významný úspech Škoda Popular, ktorá skončila na legendárnej Rallye Monte Carlo v triede do 1 500cm³ na druhom mieste.

Označenie RS, ktoré znamená Rally Sport, zaviedla Škoda prvýkrát v roku 1974, a to u pretekárskych prototypov Škoda 180 RS a 200 RS. V roku 1975 automobilka predstavila legendárny model 130 RS, ktorý má vďaka početným motoristickým úspechom pevné miesto aj v histórii značky. Dvojdverové kupé vyvinuté pre pretekárske nasadenie vychádzalo zo sériového modelu Škoda 110 R a vďaka odľahčenej konštrukcii z hliníka (strecha a vonkajšie panely dverí) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo len 720 kg.

Škoda RS
Zdroj: Škoda Auto

Pretekársky špeciál s pohonom zadných kolies disponoval motorom s objemom 1,3 l a výkonom 103 kW (140 k). Do roku 1983 vybojoval na medzinárodných súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch množstvo úspechov. V roku 1977 skončil špeciál Škoda 130 R, ktorý bol prezývaný aj Porsche Východu, na legendárnej Rallye Monte Carlo vo svojej kategórii na prvých dvoch miestach a zvíťazil aj na Rally Akropolis. Na okruhoch bol tento automobil v roku 1981 víťazom celkového hodnotenia Majstrovstiev Európy cestovných automobilov.

Aktuálna Fabia RS Rally2 svojím modelovým označením pripomína úspechy modelu 130 RS a na trate rely vracia legendárnu kombináciu písmen. Nástupca modelu Fabia Rally2 evo, najúspešnejšieho rely vozidla vo svojej kategórii, ťaží nielen z najlepšej aerodynamiky vo svojej triede, ale aj z mimoriadne tuhej karosérie súčasného sériového automobilu Fabia štvrtej generácie. Nový preplňovaný motor s objemom 1,6 l vychádza z motora 2,0 TSI z rodiny benzínových motorov EA888, ktorý Škoda používa aj v modeloch Octavia RS a Kodiaq RS.

Prvý sériový model s označením RS bola Octavia

Škoda Octavia RS
Zdroj: Škoda Auto

Značka už viac ako dvadsať rokov používa označenie RS aj pre vrcholové športové varianty niektorých sériových vozidiel. Túto tradíciu začala písať v roku 2000 Škoda Octavia RS s preplňovaným motorom s objemom 1,8 l a výkonom 132 kW (180 k), športovým podvozkom a výrazným zadným spojlerom. Najskôr bola ponúkaná ako liftback, o dva roky neskôr aj v karosárskej verzii kombi. Od tej doby ponúka automobilka oba karosárske varianty modelu aj vo verzii RS.

V druhej generácii modelu Octavia RS, ktorá bola k dispozícii od roku 2005, sa objavil preplňovaný benzínový motor s objemom 2,0 l s výkonom 147 kW (200 k). Ponuku modelu doplnil aj naftový motor 2,0 TDI s výkonom 125 kW (170 k). Tretia generácia, ktorá bola ponúkaná od roku 2013, mala motor 2,0 TDI s výkonom 135 kW (184 k), ktorý bol prvýkrát k dispozícii s pohonom všetkých štyroch kolies. Výkon benzínového motora 2,0 TSI sa v priebehu vývoja zvýšil z pôvodných 162 kW (220 k) až na 180 kW (245 k). Vo štvrtej generácii si od roku 2020 možno prvýkrát objednať aj model Octavia RS iV s plug-in hybridným pohonom a systémovým výkonom 180 kW (245 k).

Škoda Fabia RS
Zdroj: Škoda Auto

Po úspechu prvého modelu Octavia RS spoločnosť v roku 2003 rozšírila rodinu RS o model Fabia RS s motorom 1,9 TDI a výkonom 96 kW (130 k). V roku 2010 automobilka na trh uviedla variant RS aj pre druhú generáciu. Zážihový motor s objemom 1,4 l a výkonom 132 kW (180 k) bol vybavený kombinovaným preplňovaním turbodúchadlom a kompresorom, pričom prenos výkonu zabezpečovala sedemstupňová automatická prevodovka DSG. Fabia RS bola prvýkrát k dispozícii aj v karosárskej verzii kombi.

V roku 2018 sa objavil Kodiaq RS ako prvý model SUV v rodine. Sedemmiestny automobil mal spočiatku motor 2,0 TDI s dvojstupňovým preplňovaním a s výkonom 176 kW (240 k). Dbrá správa je, že od modernizácie modelu v roku 2021 je Kodiaq RS poháňaný aj benzínovým motorom 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k). V roku 2022 sa ponuka vozidiel RS rozšírila o čisto elektrický Enyaq Coupé RS iV, ktorý bol prvým čisto elektrickým modelom RS. So systémovým výkonom 220 kW (299 k) je v súčasnosti najvýkonnejším sériovým automobilom značky. Už teraz však vieme, že mladoboleslavská automobilka rodinu RS čoskoro rozšíri o ďalší model.

Škoda Enyaq RS iV
Zdroj: Škoda Auto

Enyaq Coupé RS iV ponúka ako vrcholný model aktuálnej modelovej palety bohatú štandardnú výbavu vrátane prednej masky Crystal Face so 131 LED diódami, ktoré osvetľujú vertikálne lamely masky chladiča a horizontálny svetelný pás. O pohon všetkých kolies sa starajú dva elektromotory. Prvý čisto elektrický model RS značky tak z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h.

Mohlo by vás zaujímať: