Volvo je synonymom bezpečnosti a spoľahlivosti už od nepamäti. V divokých 80-tych a 90-tych rokoch, kedy svetu automobilov vládol motoršport, chcelo Volvo apelovať aj na športovosť. Vznikli tak viaceré dnes už legendárne modely, počínajúc dvojdverovou 240 Turbo, ktorá dosahovala úspechy v majstrovstvách cestných automobilov.
Športové auto trochu inak
No písal sa rok 1991 a športové auto sa v portfóliu Volva nenachádzalo v podstate od slávneho modelu P 1800, ktorý sa vyrábal v rokoch 1961 až 1973. V tej dobe bol na trh uvádzaný model 850, teda prvý významný model automobilky s pohonom predných kolies.
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Volvo sa však spojilo so závodným tímom Tom Walkinshaw Racing a vstúpilo do britských majstrovstiev cestných automobilov s upraveným modelom 850. O 3 roky neskôr, v roku 1994, vzniklo limitované Volvo 850 T5 R, a to v oboch karosárskych verziách: ako sedan, tak aj kombi.
Svetové prvenstvo
Volvo 850 malo hneď dve svetové premiéry: priežne uložený 5-valcový motor a bočné airbagy. To najlepšie sa však nachádzalo práve v modeli T5 R: 2,3-litrový päťvalec s chladičom stlačeného vzduchu, na ktorého vývoji sa podieľala aj automobilka Porsche. Motor sa spoliehal na overenú elektroniku Bosch Motronic, turbo zasa dodalo Mitsubishi.
Naladený bol na 168 kW (228 koní) a už v tej dobe ponúkal 30-sekundový overboost, ktorý navýšil výkon na 181 kW (246 koní). Krútiaci moment sa pohyboval medzi hodnotami 330 (automat) až 340 Nm (manuál) a na predné kolesá ho prenášala 5-stupňová manuálna prevodovka. Za príplatok bol aj 4-stupňový automat, ktorý síce neponúkal overboost, no zato bol naladený na 179 kW (243 koní).
Jediné svojho druhu
Podvozok sa spoliehal na vzpery McPherson, vinuté pružiny, hydraulické tlmiče a jediný stabilizátor. Základom boli 17-palcové kolesá obuté na pneumatikách s rozmerom 205/45. S týmto setupom dokázalo Volvo 850 T5 R dosiahnuť maximálnu rýchlosť 245 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy (manuál).
Nenechajte si ujsť galériu k článku
Volvo 850 T5 R sa okamžite stalo kultom, obzvlášť vo verzii kombi, typickej hranatým tvarom. Zlé jazyky hovorili, že ide v podstate o trezor s raketovým motorom a, úprimne, neboli ďaleko od pravdy. V roku 1996 prišla novinka: pohon všetkých kolies AWD v spojení s 2,5-litrovým turbomotorom. A hoci v rovnakom roku nahradil 850 T5 R novší model 850 R, pohon všetkých kolies do vienka nedostal.