Po nedávnej situácii vo Veľkej Británii ku nám prichádza naoko podobná kríza, ktorá sa taktiež týka nedotatku prevádzkovej kvapaliny vozidla. Viacerí veľkí výrobcovia AdBlue kvôli cenám energií obmedzujú či úplne zastavujú produkciu kvapaliny, ktorá je pre moderné naftové agregáty kľúčová kvôli systému katalytickej redukcie spalín pohonnej jednotky. Britský scenár nám však s veľkou pravdepodobnosťou nehrozí.

Selektívna katalytická redukcia (SCR) a AdBlue

S cieľom ešte viac znížiť emisie oxidov dusíka v dieseloch od normy Euro 6 museli automobilky siahnuť k ďalšej technológii. Je ním systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR). Princíp je v podstate jednoduchý. Z jedovatých oxidov dusíka vo výfukových plynoch sa za prítomnosti chemického katalyzátora a močoviny stáva voda a bezproblémový dusík. Chemická reakcia prebieha v katalyzátore a redukuje oxidy dusíka. Až 85 % oxidov dusíka sa pri tomto procese zmení na vodu a dusík. Na to potrebuje močovinu resp. jej súčasť – amoniak. AdBlue obsahuje 32,5 percenta močoviny a zvyšok je de facto demineralizovaná voda.

Treba robiť paniku a vykupovať benzínové pumpy? Myslím si, že nie. Mám na to niekoľko argumentov. Za prvé, nádrže na AdBlue sú v automobiloch síce pomerne malé, no nízka je aj jeho spotreba. Bežným štandardom je 12 l objem nádrže na močovinu, takú má napríklad aj obľúbený koncernový naftový agregát 2.0 TDI. Pri nízkej spotrebe nafty a teda aj AdBlue by ste s touto nádržou mali prejsť aj niečo viac než 20 000 kilometrov. Ak však nejazdíte práve ekonomicky, treba rátať s výrazne nižším dojazdom, ktorý sa však beztak pohybuje v tisíckach kilometrov.

Situácia s AdBlue je iná, než bola nedávna palivová katastrofa vo Veľkej Británii. Naftu či benzín potrebujú vodiči tankovať aj týždeň čo týždeň, niekedy i častejšie. AdBlue reálne majiteľ bežného osobného vozidla dopĺňa raz či dvakrát za rok a týka sa len naftových agregátov. Je vysoko pravdepodobné, že táto "kríza" sa bežných obyvateľov ani nedotkne, paniku by som teda medzi motoristami rozhodne nešíril, no situáciu ani netreba podceňovať. Navyše, podiel naftových automobilov rok čo rok klesá, majiteľov benzínových a iných automobilov sa situácia s AdBlue vôbec netýka. Ak si do zásoby nakúpite pár litrov AdBlue, neurobíte chybu, no aj táto kvapalina má svoju životnosť a nie je dobré ju dlhodobo skladovať.

Skutočne závislá je na AdBlue nákladná doprava - kamióny, ktoré sú až na pár výnimiek iba naftové. Tie by potenciálny nedostatok AdBlue mohol úplne vyradiť z prevádzky, moderné motory so systémom katalytickej redukcie totiž bez AdBlue nenaštartujú. Mohli by, ale nie je im to umožnené. AdBlue totiž nie je základnou zložkou potrebnou pre chod vznetového agregátu, ale doplnok, vďaka ktorému menej znečisťuje ovzdušie. Je ťažko predstaviteľné, že by sa kvôli AdBlue radikálne obmedzila kamiónová doprava, ktorá je kostrou súčasného hospodárstva.

Aká je situácia v Duslo Šaľa?
Slovenská spoločnosť Duslo, ktorá je najväčším výrobcom AdBlue, si nateraz svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov v súčasnosti odmieta. Povedal to na utorkovej tlačovej konferencii generálny riaditeľ spoločnosti Petr Bláha. Odberateľmi sú najmä zahraničné spoločnosti. Podľa Bláhu sa veľká časť domácich firiem v minulosti spoľahla na dodávky z Poľska, tamojší výrobca však výrobu pre vysoké ceny suroviny prerušil. Duslo v súčasnosti obmedzilo výrobu na technologické minimum. Podľa Bláhu je však v hre aj jej úplné prerušenie dovtedy, kým nebudú ceny priaznivejšie. (TASR)

Na druhú stranu situáciu rozhodne netreba ani zľahčovať, Duslo Šaľa hovorí o možnom vypnutí výroby, už pred pár dňami ju výrazne obmedzilo - len na technologické minimum. Je ťažké predstaviť si, akú paralýzu by nedostatok AdBlue vyvolal. Duslo Šaľa kritizuje, že na rozdiel od Slovenska už iné krajiny v EÚ prijali kroky, ktoré majú pomôcť chemickým gigantom. Situáciu budeme sledovať, zatiaľ však bežným motoristom odporúčam zachovať chladnú hlavu. Prepravným spoločnostiam zasa držím palce, pretože obavy z nedostatku AdBlue ženú ceny tohto činidla vysoko nad dlhodobé priemery, čo zvyšuje náklady celého sektoru dopravy.