Pri písaní týchto riadkov chcem byť trochu britský, a tak chrúmem sušienky Highlander Shortbread zo škótskeho Aberlour a srkám k nim čaj, hoci čaj vôbec nie je mojou šálkou kávy. Severná provincia Veľkej Británie však k týmto autám patrí, zvlášť k bondovsky pôsobiacemu Astonu Martin. Ako je známe, aj samotný James Bond je Škót. V románe síce len z otcovej strany, ale pre mňa na 100 percent od doby, čo ho stvárnil v siedmich pokračovaniach filmovej ságy Sir Sean Connery.

Jeden deň s britskou šľachtou.
Zdroj: Auto Bild

Večer som testovacie auto uzamkol v podzemnej garáži a sám seba som sa pýtal, či je to najkrajšie auto aké som kedy testoval. DB11 – elegantné a pritom dravé. Nenápadná biela s čiernou strechou mu znamenito pristanú. Kombinácia, ktorá na Seate Arona pôsobí lacno, vyžaruje v tomto prípade vyberaný vkus. Až na krátku chvíľu strácame reč. To sa nám stane ešte raz, keď obrovskú kapotu... alebo vlastne celú prednú časť preklopíme dopredu a otvorí sa nám pohľad na osemvalcový motor. Teraz sa spýtajte: Prečo tu nie je vidlicový dvanásťvalec? Celkom jednoducho: Žiadny nebol narýchlo k dispozícii. Pre dejiny, okolo ktorých sa DB11 točí, je to však len okrajová záležitosť. Ak by ste predsa len chceli V12 v Astone, doporučujem DBS Superleggera.

Aston Martin DB11.
Zdroj: Auto Bild

Z pohľadu dramaturgie nebolo vôbec náhodné začať s Astonom, lebo DB11 je svojim charakterom presne uprostred medzi zvyšnými dvoma účastníkmi. Tak poďme sa podrobnejšie pozrieť na túto pohyblivú sochu. Motor uprostred – to nám asociuje horúci nával krvi za chrbátom vodiča, lebo pohonnú jednotku očakávame za sedadlami. V tomto prípade však hovoríme o motore uprostred vpredu – to znamená, že montážna poloha agregátu leží medzi osami vozidla, ale v jeho prednej časti. Presne takto to má vyriešené DB11. Predná časť je preto až nekonečne dlhá, aby sa štvorlitrový motor z odchovu AMG mohol dostať za prednú nápravu. Výhoda tohto konštrukčného usporiadania sa ukáže na vidieckych cestách v extrémnej stabilite prednej časti, hoci zadná časť rada lieta. Masívna rozpera medzi prednými zaveseniami kolies minimalizuje krútenie, takže 20-palcové kolesá Bridgestone Potenza S007 na 10-lúčových hliníkových diskoch  vyžadujú len malé korekcie.

Vo vnútri sme rozmaznávaní pohodlnými sedadlami, ktoré to s bočným vedením neberú vôbec vážne. Stlačením tlačidla na mohutne čalúnenom volante môžeme meniť v nastaveniach akustiku motora aj reakcie podvozka. DB11 je také dôkladné vo svojom bytí, že dokáže prskať aj diabolsky a nekompromisne. Isto, McLaren je vo svojej podstate tvrdší a Jaguar „akustickejší“, ale to len podčiarkuje, že Aston leží presne uprostred medzi touto dvojicou vo vínovo červenej a žiarivo žltej.

Jaguar F-Type R.
Zdroj: Auto Bild

Hoci je nový F-Type R definovaný ako ortodoxný športovec, v porovnaní s McLarenom GT a Astonom Martin DB 11 (v športovom režime) pôsobí na rozmarných vidieckych cestičkách ako skrotený tiger. V podvozku panuje dosť pokoja aj v športovom režime. Otvoríme klapku výfukového systému so štvoricou koncoviek a zrazu je po pokoji. Jaguar sa rozreve a začína horor studeného štartu pre zhromaždené susedstvo. Športovým nadšencom trápenie ušných bubienkov neprekáža. Diabolský prejav F-Type R poznáme už z časov pred faceliftom, ktorý ho zbavil jeho markantných mandľových očí. Na ich mieste sa teraz rozťahujú dve horizontálne štrbiny v štýle LED svetiel modelu XE.

Čo spája Jaguar so Škótskom? Spojenie je priame a ani sme si nemuseli veľmi trápiť mozog. Ian Cullum, jeho šéfdizajnér, sa narodil v robotníckom mestečku Dumfries na škótskej nížine. Či sa občas nechal inšpirovať ušľachtilou škótskou whisky, to presne nevieme, ale nová úprava F-Type R mu išla v každom prípade od ruky. Pekný difúzor v pohľadnej zadnej časti, nové koncové svetlá na spodnej hrane – všetko to pôsobí harmonicky akoby to bolo odliate v jednom kuse. Len málokedy je facelift taký vydarený...

Jeden deň s britskou šľachtou.
Zdroj: Auto Bild

Teraz je to jedno, šťastie ideme hľadať na ulicu. Švihneme bičom na 575 koní, ktoré vychádzajú z päťlitrového osemvalca prepĺňaného kompresorom. Ťah nám berie dych. Je oveľa výraznejší ako v Astone Martin, ale to je pochopiteľné, ten má o 65 koní menej. Výkonom ho poráža už len McLaren so svojimi 620 koňmi, ktorý sa pokúša medzi radarmi lietať vo svojej elegantnej vínovo červenej farbe. Stratiť sa v dave sa tomuto Angličanovi nepodarí. Áno, čítate správne, Angličanovi. V prípade McLarena nám skutočne nenapadá žiadne prepojenie na Škótsko – okrem samotného názvu, ktorý znie úplne škótsky. Každý, kto sa trochu zaoberal motorizmom však vie, že zakladateľ firmy Bruce McLaren bol Novozélanďan a škótsky klan, ktorý vládol asi 70 kilometrov severne od Glasgowa, sa písal MacLaren.

McLaren GT.
Zdroj: Auto Bild

To nič, aj tak ho tu máme. Sedíme v GT, takmer ležíme ako v pretekárskom aute. S tým sú spojené aj ďalšie očakávania. Ponorený sme do úžasne pohodlných škrupinových sedadiel, ktoré sú zliate s monokokom z uhlíkových vláken, v hrsti držíme malý volant bez taľafatiek a prsty máme na pádlach. Ľavou rukou radíme dohora a je jedno či pádlo ťaháme alebo tlačíme, reaguje presne naopak. GT vo svojej skratkovitosti toho nemá veľa na palube. Núdzovo sa dá dozadu vložiť nejaká batožina.

Pohonná jednotka za sedadlami zodpovedá svojou konštrukciou superšportovému modelu 720S, ale štvorlitrové Biturbo V8 je pre GT skrotené o 100 koní. Ergonomicky sa nedá Britovi z Wokingu nič vyčítať. Treba sa len dostať cez široký prah dverí z uhlíkových vláken. Keď už raz sedíte, nechcete vystúpiť a nielen preto, že je to fyzicky také ťažké. Najskôr si musíme zvyknúť na ovládanie. Vypracovanie je výborné, dekorácie v koži a čalúnený strop sú umeleckým dielom. Veľa kráv zo škótskej vysočiny muselo položiť svoj život pre tento účel. Hydraulicky podporované riadenie nás osloví extrémnou priamosťou, s prehľadom má toto auto najlepšiu spätnú väzbu spomedzi celého tria. Sedíme tak nízko, že pri zatvorených závorách máme nutkanie skúsiť ich podísť a súčasne rátame každú nerovnosť na asfalte, ktorá sa prejaví v údere do chrbta.

Jeden deň s britskou šľachtou.
Zdroj: Auto Bild

Temperamentné reakcie štvorlitra sme už naznačili. Obe delá od Jaguara a Astonu/AMG sa prudko rozbiehajú, krátko pred 4 000 otáčkami ťah ešte harmonicky narastá, ale až v McLarene spoznáme skutočnú radosť z vysokých otáčok. GT si ich vyžaduje, v oblasti nižších otáčok je jeho osobnosť skôr krotká. Taký Jekyll a Hyde sú v ňom obsiahnutý, ale žiadna nevypočítateľnosť, všetko funguje podľa aktuálneho gusta krotiteľa.