Brzdy v jednoduchosti zabezpečujú spomalenie, alebo úplné zastavenie auta. Robia to tak, že premieňajú kinetickú ( pohybovú) silu vozidla, na tepelnú. Pri brzdení sa brzdové obloženie ( brzdové platničky) trú o brzdový kotúč, ktorý rotuje a spomaľujú ho tým. Výsledkom tohto procesu je teplo. Preto má auto po dynamickej jazde horúce brzdy.

Ilustračný obrázok, karbón-keramický brzdový systém Porsche.
Zdroj: Porsche

Kinetická energia sa znásobuje, čím je vozidlo ťažšie a čím rýchlejšie ide. To znamená, že je na brzdový systém vyvíjaná väčšia záťaž. Riešením situácie môžu byť brzdové platničky a kotúče väčšej veľkosti, ktoré dokážu absorbovať viac pohybovej energie. Ich rozmer sa ale nedá zväčšovať do nekonečna a čím sú väčšie, tým viac váhy majú.

Problém je, že klasické liatinové brzdy sa po preťažení prehrejú a strácajú svoje schopnosti, čo sa nazýva „vädnutím“. Pri bežnom presúvaní autom by vás takáto situácia nemala postretnúť, ibaže by ste to poriadne prehnali s brzdením pri jazde z kopca, alebo zabudli nohu na brzdovom pedále. Naopak, ak auto využívate intenzívne, napríklad na závodenie, brzdy prehrejete ľahko.

Brzdy s označením karbón-keramické, sú vhodné pre výkonné autá, ktoré svoje kone pod kapotou skutočne využívajú a tak, ako rýchlo dokážu vyštartovať, tak potrebujú aj čo najskôr spomaliť a to aj viac krát za sebou. Vyznačujú sa vysokou tepelnou odolnosťou, sú odolné voči korózii a majú dlhšiu životnosť. Plusovým detailom je fakt, že neprodukujú takmer žiaden brzdný prach.