Prius je latinské slovo a znamená skôr. Toyota skutočne môže byť na seba pyšná, že už v roku 1997 ako prvý výrobca na svete vo veľkom predávala hybridné autá. Nemci s nimi začali až o dvanásť rokov neskôr. V Toyote sa kombinácia spaľovacieho a elektrického motora od počiatku ukázala ako spoľahlivá a zdravá. V dlhodobých testoch Auto Bildu dosiahli motorové miešance mnohokrát najlepšie známky – a teraz opäť, medzičasom vo forme štvrtej generácie modelu Prius. Pretože počas veľkej servisnej prehliadky pri najazdených 102 703 km Prius dosiahol vynikajúce známky, rozhodli sme sa test predĺžiť o ďalších 50 000 kilometrov.

Aerodynamická ekologická limuzína (cw 0,24) nastúpila do služby koncom mája 2017. V našej redakcii, plnej fanúšikov silných motorov, vtedy nevyvolala práve vlnu nadšenia. Namiesto pohonu sa mnohí spočiatku venovali zvláštnemu vzhľadu a ovládaniu. Mix ostrých hrán a priehlbín vyvolával ostré diskusie. Zároveň sme museli uznať, že: „Kvalita sedadiel a obkladových materiálov je medzičasom veľmi príjemná. Očividne už Japonci neinvestujú všetky svoje peniaze na vývoj iba do pohonu.“ Sedadlá a palubná doska skutočne ani po 150 000 km tvrdého zaobchádzania neukazujú žiadne známky opotrebovania.

Toyota Prius
Zdroj: Auto Bild

S futuristickým kokpitom sa väčšina používateľov dokázala rýchlo spriateliť – mnohé, čo na prvý pohľad vyzerá zložito, je iba otázkou zvyku. Medzi mínusy rátame len zrkadliaci sa stredový dotykový displej, navigáciu s čiastočne lámavými príkazmi a páku parkovacej brzdy, ktorá počas jazdy tlačí do ľavého členka.

Kombinácia elektromotora, benzínového motora a bezstupňovej automatickej prevodovky rozdelila redakciu na dve polovice. Hobby pretekár Mario Pukšec sa počas akcelerácie sťažoval na hlučnejší spaľovací motor. Riadenie je podľa miláčika ostrých zákrut príliš syntetické, ovládateľnosť bez zábavy. Iní skeptici boli zmierlivejší, čím viac s Priusom najazdili. „Medzičasom sa dá s Priusom veľmi dobre žiť – aj keď nie ste ekologický fanatik, ktorý považuje jazdu v aute iba za nevyhnutné zlo,“ dočítali sme sa v denníku jázd.

Elektrický pohon je úplne bez náznakov opotrebovania.
Zdroj: Auto Bild

Rýchla jazda v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici síce nepatrí k hlavným silným stránkam japonského hybridu, vďaka systémovému výkonu 122 koní má však dostatok síl aj na to, aby sa ani mimo povolenej maximálnej rýchlosti nestal prekážkou na ceste. Kritiku si vyslúžil malý dojazd čisto na elektrinu. Režim EV aktivovateľný tlačidlom postačuje len na pár kilometrov pomalou rýchlosťou. Už pri menšom prevýšení alebo snahe o prudší rozjazd z križovatky sa prebúdza spaľovací motor. Riešením je verzia plug-in hybrid, ktorá dokáže čisto elektricky prejsť až 50 km a jazdiť na elektrinu až rýchlosťou 135 km/h. Medzičasom je už jediná v ponuke. Náš štandardný samonabíjací hybridný Prius však má zabudovaný pomerne malý akumulátor, ktorý sa nabíja spaľovacím motorom alebo rekuperáciou počas brzdenia. Nie externe z elektrickej siete.

Aj bezstupňová prevodovka je bez badateľného opotrebovania.
Zdroj: Auto Bild

Nie málo z našich kolegov prišlo po opakovaných služobných cestách Priusu na chuť, vychvaľovali jeho „upokojujúci charakter“ a pokojný jazdný komfort. Až do 130 km/h zostáva benzínový motor akusticky nenápadný a zo 43-litrovej nádrže si len sŕka palivo. Okrem toho sa môže hybridný pohon pochváliť, v porovnaní s naftovými motormi, takmer žiadnymi emisiami oxidu dusíka.

U niektorých vodičov sa dokonca vybudovala ambícia stlačiť spo­trebu čo najviac nadol. Ak nemáte olovenú pravú nohu, nie je to problém, bez toho, aby ste sa stali prekážkou dopravy. Optimalizovať váš jazdný štýl vám pomôže displej s ukážkou toku energie a so stĺpcovým diagramom. Úctyhodná je už aj priemerná spotreba 5,7 l/100 km počas najazdených 150 000 kilometrov (najmä vzhľadom na vysoký počet diaľničných kilometrov), niektorí kolegovia však dokázali smäd Priusa stlačiť aj pod štyri litre. Jediná podmienka: jazdiť predvídavo a rovnomerne, využívať dojazdy na rekuperáciu, počas zjazdu z kopca zaradiť pozíciu B (ako brake), aby mala batéria vždy dostatok šťavy.

Ľahká korózia v dutinách nie je pekná, ale ani dramatická.
Zdroj: Auto Bild

Istota, že technika Toyoty bude vždy fungovať bez problémov, má čosi do seba,“ uznali dokonca aj tí, ktorí sa s Priusom nikdy tak skutočne nespriatelili. A skutočne – v rámci spoľahlivosti sa pri snehobielom päťdverovom hybride nemáme absolútne na čo sťažovať.

Technické komponenty nepreukázali po rozložení žiadne opo­trebovanie hodné komentára. Trvanlivosť materiálov interiéru je podľa experta spoločnosti DEKRA Marcusa Constantina dokonca hodná extra pochvaly. Jedine v dutinách karosérie sme našli pomocou endoskopu náznaky korózie – malé hnedé fľaky na inak bielej veste medzičasom už legendárneho modelu, ktorého hviezda svieti na automobilovom nebi. K jeho 20. narodeninám si totiž Toyota pred štyrmi rokmi zabezpečila „v spolupráci s vedúcimi astrofyzikmi“ konšteláciu zloženú zo 100 vesmírnych telies a pomenovala ju Prius – čo sa hodí ku galaktickej spoľahlivosti tohto technologického pioniera!

Toyota Prius
Zdroj: Auto Bild

O 150 000 bezproblé­mových km neskôr

  •  Akumulátor mal na konci testu subjektívne rovnakú kondíciu ako na začiatku. Dojazd na elektrinu nie je veľký, ale zostal rovnaký.
  • Sedadlá sú ešte tuhé a poťahy pôsobia hodnotne. V celom interiéri nevidno následky náročných 150 000 kilometrov dlhodobého testu.  
  • Prevodovka je uložená spoločne s generátorom a elektromotorom, magnet neprejavuje takmer žiadne opotrebenie rovnako ako ozubené kolesá.
  • Dutiny preukázali nepravidelný nános ochranného vosku, na dvoch miestach v prahu sme našli minimálny náznak hrdze (pozri foto vpravo).
  • Predná náprava sa ukazuje celkom bez korózie. Všetky gumené uloženia a kĺby sú v poriadku, nevykazujú žiadne viditeľné opotrebovanie.
  • Motor je kompletne bez problémov, či už ide o hlavu valcov, alebo o spodnú časť. Vŕtanie valcov aj piesty sú v rámci predpisov. 
  • Ovládanie ventilov pracuje absolútne spoľahlivo, roztiahnutie rozvodovej reťaze nie je zistiteľné. Vačkové hriadele a vahadlá sú v poriadku. Ventily nie sú takmer vôbec opálené.