Benzínový motor pod kapotou, akumulátor v kufri a elektromotor pri zadnej náprave. Nič nové, takto vyzerajú plugin hybridy. Na papieri sľubujú veľkú silu a údajne nízku spotrebu, ale v praxi zistíte, že pri zoslabenej batérii to už nie je s výkonom také ružové. Takých plugin hybridov je ako piesku na pláži. Dokonca aj Porsche je rovnaké. Prečo rovnako nedopadlo aj AMG?

To isté sme si mysleli aj o GT 63 S E Performance – mimochodom prvom „vlastnom“ hybridnom modeli od AMG – a podľa toho sme k nemu bez očakávaní pristúpili. Tlsté auto, tlstý motor – jemne zafarbené do zelena. Plugin hybridný systém ako figovníkový list, ktorý zakryje pravdu. Všetko jasné. ALE POTOM! Kométa s dobrými spôsobmi, monštrum s vychovaním, býk so štýlom – tak by znelo krátke zhodnotenie tohto auta. Výkon 843 koní a krútiaci moment až 1 470 newtonmetrov sa nedá elegantnejšie zabaliť a ušľachtilejšie preniesť na ulicu, než to dokázalo AMG s týmto svojím 199 000-eurovým štvordverákom.

Mercedes GT 63 S E Performance
Zdroj: Auto Bild

Je v ňom všetko, čo treba, aby bolo auto rýchle, bezpečné, komfortné a zábavné. Na tom spolupracuje strojárenský fortieľ starej školy s prešpekulovanou elektronikou pre reguláciu jazdnej dynamiky. Štvorlitrový motor V8 s dvojnásobným prepĺňaním biturbo posiela svoju silu cez deväťstupňovú automatickú prevodovku na kolesá, kde mu s tým ešte pomáha elektromotor s výkonom až 204 koní. S ním je brachiálny rozbeh šesťdesiattrojky ešte zvýraznený.

Namiesto meniča krútiaceho momentu v prevodovke preberá silový záber balík spojkových lamiel v olejovom kúpeli, ktorý je cez dva prevodové stupne prepojený s elektrickým strojom vzadu a pôsobí priamo cez upravený diferenciál. Výsledok: výbušný charakter pri rozbehu, beštiálny ťah, zriedkavo prudký rozvoj sily až po maximum. Maximum reguluje elektronika pri tachmetrových 320 na siedmom prevodovom stupni, keď to už musí byť.

Pod tri sekundy (!) je GT na stovke. Hodnotu 300 km/h prelúskne akoby mimochodom. S akou nedbalosťou prefrčí okolo tejto hranice svedčí pohľad na otáčkomer. Pri zaradenom deviatom prevodovom stupni točí motor len 3 600 otáčok za minútu. Matematické výpočty dokazujú, že keby nebola rýchlosť elektronicky obmedzená, vzduch by stroju došiel niekde pri 600…

Mercedes GT 63 S E Performance
Zdroj: Auto Bild

Heslo výkonovej rezervy: elektromotor spojený so zvyškom výkonovej vetvy cez dvojstupňovú prevodovku, ktorý môže pomáhať aj pri vyšších rýchlostiach. Najlepšie to cítiť na diaľnici. Krátko pred tým, než príde pedál plynu k dorazu, vrhá spaľovací motor všetok svoj vklad dopredu. Je jedno, čo stojí práve na tachometri. Kompletne stlačený pedál potom čerpá z rezervy akumulátora s jasne citeľným dodatočným úderom a auto ide ešte prudšie.

Stoicky a bez námahy pretrhne GT betónovú plochu pod sebou, pruženie s variabilným tlmením vygumuje terénnu vlnu a iné nerovnosti, riadenie pracuje čisto a s ideálnou spotrebou energie, sedadlá sa zmocnia tela tuho a pevne, ale mimoriadne pohodlne a bezpečne vďaka nastaviteľným bokom. Potom sa pohybujete buď lenivo ticho (GT dokáže prejsť niekoľko kilometrov aj čisto na elektrickú energiu, s akumulátorom s kapacitou 6,1 kWh len skromných 12), alebo s údivom pozorujete rýchlo sa približujúci horizont pri burácajúcej jazde na plný plyn.

Súčasne je AMG GT na ulici pozoruhodne drsné, napriek hmotnosti 2,3 tony nikdy necítiť, že by bolo tučné alebo nezreteľné na volante. Vďaka akumulátoru a elektromotoru vzadu je predná a zadná časť vzácne vyvážená. Priľnavosť na podložke je vďaka pohonu všetkých kolies a uzávierkovému účinku na zadných kolesách skôr vrchovatá.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Zdroj: Auto Bild

Domnievame sa, že aj preto AMG použilo kolesá so šírkou až 315 milimetrov. Od rýchlosti 240 km/h je nápor vetra na okná prisilný a zbytočne nahlas to aerodynamicky šumí. Občas vodiča znervózni nepodarené dotykové pole s haptickým ohlasom na ramene volantu, keď sa napríklad snaží nastaviť displej v kokpite. Rýchlo ho však upokojí 843 koní a špičková technika až po horizont.

Lenže ten benzín! Pri technike jazdy „plyn a brzda“ si GT 63 rado z palivovej nádrže vypýta až vyše 50 (!) litrov Super Plus. Útechou môže byť, že pri pokojnej jazde sme stiahli spotrebu pod desať litrov. Bude to stačiť na to, aby sme si udržali svedomie v zelenej oblasti? Tento plugin systém tu nie je pre znižovanie spotreby, ale pre zážitok z jazdy.

Technické údaje I Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Motor: V8 biturbo + elektromotor • objem: 3 982 cm3 • systémový výkon: 620 kW (843 k) • krútiaci moment: 1 470 Nm • pohon: 4x4/ 9-st. automatická prevodovka • Dĺžka/šírka/výška: 5 054/1 953/1 447 mm • pohotovostná hmotnosť: 2 380 kg • kufor: 335 l • 0-100/0-200/0-300 km/hod: 2,8/9,1/27,2 s (namerané) • max. rýchlosť: 316 km/hod • spotreba: 7,9 l/100 km • emisie CO2: 180 g(km • cena: od 199 016 eur