03. Pohon 70%

Otvorenie prednej kapoty modelu MX-30 e-Skyactiv jasne ukazuje, že na rozdiel od viacerých potenciálnych konkurentov nebol stavaný ako čistokrvný elektromobil. Priestor medzi kolesami je totiž z veľkej časti nevyužitý. Pohon zabezpečuje vpredu uložený synchrónny agregát s výkonom 107 kW (145 k) a krútiacim momentom 265 Nm, ktorý čerpá energiu z 35,5 kWh batérie uloženej v rámci podlahy.

Pod prednou kapotou zostalo veľa prázdneho priestoru.
Zdroj: Marek Pokrývka

Japonský crossover akceleruje podľa papiera na stovku za 9,7 sekundy. Napriek elektrickej náture nepôsobí rýchlejšie, než tvrdia čísla. Nástup jeho sily je jemnejší než v prípade niektorých porovnateľne silných elektromobiloch. Brzdou premávky však Mazda nebude a vďaka limitovanému maximu 140 km/h sa s ňou netreba báť ani diaľničných úsekov. No výhradne s dobrým pokrytím rýchlymi nabíjačkami.

Mazda dala svojej novinke jedinú veľkosť akumulátora, ktorá je na dnešné pomery pomerne nízka. Automobilka argumentuje hmotnosťou či výrobnými nákladmi. V praxi však pre majiteľa bude najpodstatnejšie to, že podľa normy WLTP prejde model MX-30 najviac 200 kilometrov. Túto hodnotu pritom možno dosiahnuť výhradne mimo diaľnic.

Dojazd na jedno nabitie predurčuje crossover do mesta.
Zdroj: Marek Pokrývka

V mestských podmienkach sme s elektromobilom obutým na zimných pneumatikách jazdili v priemere za 17,5 kWh/100 km a na okresných cestách šlo o 16,8 kWh. Dve stovky sme teda pri využiteľnej kapacite 32 kWh z batérie nevyžmýkali. Ale pri ľahkej nohe a snahe jazdiť ekologicky to vidíme reálne, najmä pri rozumnom využívaní rekuperácie ponúkajúcej päť úrovní nastavenia pomocou pádiel za volantom.

Autostráda je pre crossover nepriateľ, jeho apetít sa tam vyšplhal až na 31,4 kWh. To je číslo porovnateľné s podstatne výkonnejším, ťažším a väčším Audi e-tron 55 Sportback. V preklade to znamená, že pri tempe 130 km/h prejde Mazda ledva 100 kilometrov a nemožno označiť za prekvapenie, že už na úrovni 35% hlási upozornenie o nízkom zostávajúcom dojazde. 

Vysokú spotrebu elektriny pri diaľničnom režime dáva model MX-30 e-Skyactiv najavo umelým zvukom, ktorý patrí medzi jeho špecifiká. Nejde pritom len o klasický hukot vyžadovaný normami pri prevádzke do 30 km/h. K tichému bzukotu svojho elektromotora pridáva Mazda futuristické tóny pomocou reproduktorov, čo niekedy pôsobí úsmevne. No podčiarkuje to svojský charakter auta.

Mazda podporuje rýchlonabíjanie, ale len do 50 kW.
Zdroj: Marek Pokrývka

Dôležitou vlastnosťou elektromobilov sú možnosti nabíjania, najmä ak majú obmedzený akčný rádius. Mazda podporuje čerpanie jednosmerným prúdom cez konektor CCS. Strop výkonu má na úrovni 50 kW, čo už na dnešnú dobu nie je žiadne terno. Plné nabitie na príslušnej stanici zaberie vyše 70 minút. Pripojenie do domácej siete prinesie za hodinu len pár kilometrov. Striedavý prúd možno čerpať aj cez tzv. wall-box, ktorý má výkon 6,6 kW a akumulátor nabije za nejakých 5 hodín. Importér ho aktuálne dodáva zdarma.