Kia sa modelu Ceed pri facelifte venovala veľmi poctivo a komplexne. Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, no kompakt sa na pomery dnešnej doby výrazne zmenil. V minulosti sa za ťažiskovú pohonnú jednotku v prípade modelu Ceed dal označiť prepĺňaný štvorvalec spaľujúci benzín s označením 1,4 T-GDi, ktorý produkoval 103 kW (140 k). Tento agregát dlhodobo považujem za jeden z najpodarenejších, ktoré ste si vedeli zaobstarať za rozumnú cenu. Rozhodne by som nepovedal, že ho Kia ešte dokáže zásadne vylepšiť, no podarilo sa.

Kia Ceed GT Line 1,5 T-GDi DCT7.
Zdroj: Filip Kadlečík

Faceliftovaný model Ceed GT Line, ktorý som testoval, mal pod kapotou taktiež zážihový prepĺňaný štvorvalec, avšak s vyšším zdvihovým objemom. Nový člen rodiny motorov Smartstream, agregát 1,5 T-GDi, ma dokázal prekvapiť vo viacerých ohľadoch. Už na papieri vyzerá sľubne, je o 14 % výkonnejší než 1,4 T-GDi a ponúka o 4,5 % vyšší krútiaci moment.

Kia v prípade agregátu 1,5 T-GDi vylepšila systém variabilného časovania ventilov. Ich nastavenie teraz umožňuje dosahovanie vyššieho výkonu, ale zároveň znižuje produkciu emisií. Pri nižších otáčkach sa tu uplatňuje systém recirkulácie spalín pri nízkom tlaku (LP-EGR), ktorý taktiež eliminuje škodlivé emisie a zlepšuje spotrebu automobilu. Výfukové plyny tu čistí aj filter pevných častíc.

Kia Ceed GT Line 1,5 T-GDi DCT7.
Zdroj: Filip Kadlečík

Azda aj vďaka týmto zmenám je nový motor fantastický. Jeho výkon 118 kW (160 k) je cítiť ako za starých čias, má promptnú odozvu na plynový pedál a v otáčkach aj športovo dravý zvuk. V spodnej sfére pracovného spektra je zasa príjemne tichý. 

Spotreba v rámci testovacieho týždňa sa ustálila na cifre 6,8 l/100 km, no treba povedať, že bola výsledkom najmä diaľničnej jazdy. Motor pri pokojnejšom tempe dokáže jazdiť aj o liter a pol úspornejšie, čo je pri danom výkone veľmi atraktívna hodnota. Rovnako sa mi páči fakt, že tento agregát si viete so šesťstupňovým manuálom kúpiť už za 17 490 eur, rozhodne teda nie je nedostupný. Ak túžite po automate, 1,5 T-GDi s výkonom 110 kW (160 k) kúpite od 19 290 eur. Cena testovaného vozidla v takmer plnej výbave je férových 26 630 eur.

Kia Ceed GT Line 1,5 T-GDi DCT7.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ceed prakticky v každom ohľade pôsobí veľmi kvalitne a cítiť to aj z jeho suverénnej jazdy. Podvozok sa vie vyrovnať dynamike motora a sekunduje mu perfektne. Niekomu by mohlo prekážať, že je tuhší, než je zaužívaný priemer, no mne to z pohľadu šoféra sedelo k povahe vozidla. Spolu s priamym riadením sa motor, podvozok a výborná sedemstupňová dvojspojková samočinná prevodovka starajú o jazdné vlastnosti, ktoré si dokážete vychutnať. Menej spokojní budú pasažieri na zadných sedadlách, ktorí si tuhosť podvozka neužijú, skôr bude znižovať ich jazdný komfort.