Jeep sa "zakutral" do segmentu C-SUV už pred 15 rokmi, no prepracovaný Compass sa stal prvým modelom, ktorý bol vytvorený pod záštitou novej aliancie Stellantis. Dizajn je konečne jednotný, je prispôsobený Európanom, no nezabudol na svoj charakter.

Na to, že hovoríme o Jeepe, testovaný kus nebude v teréne príliš nápomocný. Nemá pohon všetkých štyroch kolies (je dostupný iba s hybridnou verziou) a vpredu sa pod nárazníkom ukrýva spojler, ktorý značne sťažuje prejazdy nerovným terénom. Počas dvojtýždňového testu sa párkrát oprel aj o vyšší obrubník. Úlohou tohto podnárazníka je ale zvyšovanie aerodynamiky.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

V teréne by bola tiež škoda oškrieť matný lak karosérie a rovnako striekané kolesá. Auto sa v tomto farebnom prevedení vyhýba chrómu a vyzerá skutočne príťažlivo. Ako celok pôsobí skôr ako štýlovka, ktorá sa na parkovisku len tak nestratí. A to vôbec nie je zlý recept na úspech. Majitelia veľkých SUV alebo crossoverov reálne do blata alebo kaluže vojdú sotva na parkovisku, tak prečo by mal byť Compass iný?

Kto sleduje Jeep dlhšie, alebo s ním už mal tú česť vie, že automobilka si pre svojich zákazníkov vždy pripraví niekoľko Jeepsteregov. Sú to malé, ale domyslené detaily, ktoré dokážu rozprúdiť konverzáciu a z pozorovania auta sa stáva „honba za ukrytými pokladmi“. Veľa prvkov odkazuje na pôvod vozidla, ktoré bolo síce vyrobené v Taliansku, ale primárne chromozómy čerpá z americkej histórie.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

Tak napríklad, výduchy klimatizácie v batožinovom priestore sú odliate tak, aby pripomínali americkú zástavu. Na okne veka kufra sa nachádza drobná Lochnesská príšera a na výplni piatych dverí vykúka maska modelu Willys, na ktorý sa odvoláva aj celá výbava 80th Anniversary. V prednej časti, respektíve pri posede, si mnoho ľudí zrejme ani neuvedomí, že na slepom pedáli spojky (odkladacom priestore na ľavú nohu) je nápis v Morseovej abecede.

Sedadlá v koženom prevedení nemusia sadnúť každému, ale na 6 hodín sa do nich môžete pohodlne usadiť. Aj v najväčších horúčavách sa interiér vychladí pomerne rýchlo, takže ich povrch nebude problémom. I keď nemajú výrazné bočné vedenie, špina z nich ide okamžite dole handričkou, tým pádom vás škvrny od rozliatych nápojov a omrvinky nemusia trápiť.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

Zadné sedadlá sú na tom rovnako, pohodlne sa tu usadia dvaja dospelí, ktorým nebude chýbať priestor nad hlavou a pred kolenami. Ako to už býva, v strede to nie je také ružové. Sedadlo je užšie a polstrovanie nie je práve komfortné, radšej ho využite ako lakťovú opierku s otvormi na nápoje. Z konca stredovej konzoly vykúka USB port a zásuvka na 220 V, takže si môžete pripojiť na dovolenke chladničku alebo iný spotrebič, ktorý práve potrebujete.

Čo sa týka praktickej časti interiéru, je tu mnoho zákutí, kde si môžete odložiť menšie veci. Využiť sa dá priehradka v palubnej doske alebo v madlách dverí, pre nápoje a menšie fľaše slúžia otvory v stredovom tuneli. Jepp ale myslel aj na aktuálny trend (alebo závislosť?) a umiestnil sem dva nenápadné malé otvory na „zakliesnenie“ telefónu, takže nebude v priehradke poletovať sem a tam. Chýba tu už len miesto na veľkú fľašu, mať ju neustále pohodenú pri nohách nie je bohvieako pohodlné.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

Spracovanie materiálov je inak na dobrej úrovni, hlavne čo sa týka vrchnej časti, na ktorú vám dopadá zrak. To ale neznamená, že dole vysokokvalitné materiály chýbajú, tie majú predsa spĺňať praktickú funkciu – v prípade zašpinenia sa dajú rýchlo a ľahko očistiť. Hodí sa to najmä po turistike, keď nadnete do kabíny so zablatenými topánkami, pretože sa vtedy nemusí starať o to, čo všetko sa zašpiní. 

Obrazovka palubného počítača má celkom jednoduché prevedenie a je výborné, že Jeep sem umiestnil všetky možné informácie, ktoré by sa mohli zísť aj jeho konkurentom. Tlak v pneumatikách, teplota a tlak oleja, teplota chladiacej kvapaliny a aktuálna voltáž.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

Pokiaľ ide o štandardne dostupné bezpečnostné systémy v celom rozsahu, nájdeme tu varovanie pred čelným nárazom, upozornenie na opustenie jazdného pruhu LaneSense a elektronickú kontrolu stability (ESC) s elektronickým zmierňovaním prevrátenia (ERM). K nim sa pridáva rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný asistent rýchlosti, výstraha pred ospalosťou vodiča a automatické núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov a cyklistov.

Obľúbeným prvkom po diaľnici sa stal tempomat, ktorý môžete používať tak, ako práve potrebujete. Obyčajný alebo adaptívny, výber záleží len na vás. Ja som zvolila radšej cestu klasického udržiavania rýchlosti, ktorý prudko nebrzdí a aj pri dlhších trasách vás núti sledovať premávku okolo. Aktuálna rýchlosť je zobrazená na obrazovke palubného počítača napravo, nad ukazovateľom hladiny nádrže.

Jeep Compass 80th Anniversary.
Zdroj: Eva Karolčíková

Pod kapotou sa ohrieva benzínový agregát so zdvihovým objemom 1 332 cm3, výkonom 110  kW (150 k) a krútiacim momentom 270 Nm dostupným už pri 1 560 ot/min. Motor sám o sebe nie je zlou voľbou, ale celý dojem z neho kazí prevodovka, hlavne pri nižších rýchlostiach, ktoré využívate v meste. Pôsobí zmätene a pri zošliapnutí plynového pedálu, napríklad pri predbiehaní, neprehodí vždy na nižší prevodový stupeň, respektíve jej rozhodnovanie trvá dlhšie.

Tento neduh môžete odstrániť manuálnym radením alebo neustále zapnutým módom Sport. Kvôli tomu by ma zaujímala druhá možnosť, a to 1,6-litrový agregát a manuálna prevodovka. Ich správanie by už asi nebolo také hektické. Auto má 55 litrovú nádrž, na ktorú je schopné prejsť 650 – 700 kilometrov v závislosti od štýlu jazdy. Kombinovaná spotreba počas 2000 najazdených kilometrov sa zastavila na čísle 7,1 l/100 km. Podvozkovo ide o auto, ktoré má jasne dané povolanie SUV, no s trocha tvrdším prejavom, ale to k športovému charakteru patrí. Na hrboľatom asfalte efektívne tlmí nerovnosti a dodáva jazdný komfort, ktorý je pre Jeep typický.