Škoda Roomster určite nepatrí k dizajnovo najzaujímavejším vozidlám na našich cestách. Na trhu bola do roku 2015 a v tej dobe zástupy anonymných bielych firemných Roomsterov zapríčinili, že úplne zovšednel. Ale čo naňho hovoríme dnes? Oplatí sa praktický Čech ako ojazdené vozidlo, alebo sa mu radšej vyvarujte?

Test jazdenky Škoda Roomster
Zdroj: Thomas Ruddies

Roomster nevyzerá úplne ako dodávka, ale to je v podstate jeho účel. Kombi s vysokou strechou a panelovou karosériou ponúkal od roku 2006 dostatok miesta pre náklad aj pasažierov. Vďaka vysokej variabilite je Škoda zaujímavá pre rodiny a rekreačných športovcov a dalo by sa povedať, že zánik Roomstera spôsobil najmä nastupujúci trend SUV. Nepomohlo mu ani to, že Škoda uviedla na trh dobrodružnú verziu s názvom Scout, ktorá mala zakomponované isté prvky ľahkého SUV.

Označenie Scout väčšinou niesli autá, ktoré sa mohli pýšiť pohonom všetkých štyroch kolies, väčšou svetlou výškou a s tým spojenou lepšou prejazdnosťou ľahším terénom. Úspech zaznamenala Škoda Octavia Scout, ktorá sa vďaka vyváženým vlastnostiam stala obľúbenou medzi chatármi i výletníkmi. Značka Scout tak získavala na sile, ľudia si na ňu zvykli. Potom sa v Škode rozhodli zmeniť rétoriku. Označenie Scout prijala Škoda Fabia a aj testovaná Škoda Roomster. Z pôvodnej filozofie ale získali iba agresívnejší vzhľad. Vyššia svetlá výška ani pohon oboch náprav sa nekonajú. V preklade do bežnej reči to znamená dizajnový balík skladajúci sa z plastového spodného krytu nárazníkov, plastových lemov na bokoch, krytov pedálov a špeciálnych zliatinových diskov.

Test jazdenky Škoda Roomster
Zdroj: Auto Bild

Čo robí z Roomstera skvelého spoločníka na dlhé cesty? Predsa obrovský kufor, ktorý pojme až 1 810 litrov, čo je o 315 litrov viac ako Golf. Zadné sedadlá môžu pasažieri posúvať pozdĺžne, zasunúť dovnútra alebo úplne vybrať. Každodenný život, dovolenky ale aj sviatky zvláda auto na výbornú - z bodu A do bodu B si dokážete preniesť veľké množstvo vecí s istotou, že vás nikde nenechá niekde pri krajnici. 

Test jazdenky Škoda Roomster
Zdroj: Thomas Ruddies

Malý základný trojvalec s výkonom 70 koní (benzín) alebo 75 koní (diesel) preberá úlohu strýka Držgroša kvôli malej spotrebe, so 105 koňovým špičkovým benzínovým motorom Roomster hravo prekoná hranicu 180 km/h. Volkswagen mu viac výkonu nepustil, inak by sa Roomster stal pre zákazníkov Golfu príliš atraktívnym. Pretože napnutý, nie príliš pružný podvozok dokáže urobiť veľmi dobrý dojem, pomáha "chladiacemu boxu" dosiahnuť veľkú presnosť riadenia a manévrovateľnosť. Len pri bezpečnosti sa Škoda spočiatku držala späť, štandardné ESP darovala až verzii s 90-timi koňmi. Všetky verzie majú na tento účel šesť airbagov.

Slabé stránky

Rozvodová reťaz pri pohonnej jednotke 1,2 TSI nemá práve šťastie, turbodúchadlá pri benzínoch radi rachotia, motory sa občas trhajú zo spánku (aktualizácia softvéru), DSG spojka býva opotrebovaná alebo trhá medzi prevodmi a vrásky na čele spôsobia aj prasknuté zapaľovacie cievky. Okrem toho vntri nepríjemne drnčia sedadlá, pod gumou zadných dverí nájdete hrdzavé fľaky, rádio má slabý príjem a elektrické ovládanie okien býva vadné. 

Test jazdenky Škoda Roomster
Zdroj: Thomas Ruddies

Po facelifte už ale zmizli problémy s nápravou a rovnako aj hrdza. Pružiny a tlmenie sa tiež ukázali ako odolné. Horšie je to s osvetlením, v zadnej optike sa zvyšuje chybovosť, no tieto závady sa týka prevažne mladších vozidiel. Medzi všeobecnými nedostatkami zostávajú brzdové hadičky a funkcia ručnej brzdy. Vo všetkých ročníkoch však nadpriemerne často robia problémy brzdové kotúče. Ani Roomsteru sa nepodarilo vyhnúť problematike so startou oleja, ktorou trppia všetky vekové skupiny. 

Verdikt

Roomster je praktický, o tom niet pochýb. Keď si však kúpite ojazdené auto, prinesiete si domov aj kopu nedôsledností. Hlavné problémy v skratke: problémy s ručnou brzdou, opotrebované brzdové kotúče, strata oleja a problémy s výfukom. Výsledok zahmlieva aj zle udržiavané osvetlenie. Ak teda chcete Roomster, mali by ste dať priestor detailnému pohľadu ešte pred kúpou.