Qashqai je nomádsky kmeň žijúci na juhozápade Iránu. Rovnomenné kompaktné SUV od Nissanu však nemieri naň, ale na veľkomestských nomádov. Druhá generácia (J11) odštartovala v roku 2013 a vyrábala sa do roku 2021. Kľúčom k úspechu bola rozmanitosť tohto všestranného vozidla. Podľa motorizácie (benzínové od 115 do 163 koní, naftové od 110 do 150 koní) bol v ponuke okrem sériového pohonu predných kolies pohon All-Mode 4x4.

A ako alternatíva klasickej precíznej 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj bezstupňová automatická CVT alebo dvojspojkový automat DCT. Pod svojou príťažlivou karosériou ponúka Qashqai napriek kompaktným vonkajším rozmerom dostatočný priestor pre celú rodinu. Štyria dospelí tu pohodlne nájdu miesto. Okrem komfortných sedadiel s dobrou výdržou sa nám páčil konečne nie príliš športovo naladený podvozok.

Naše testovacie vozidlo bolo predané v roku 2017 v Dánsku a jazdí ešte bez jemného faceliftu. Vždy slušne vybavený Qashqai ponúka vo výbave Tekna dokonca aj nádych luxusu: čiastočne kožené poťahy sedadiel, klavírny lak a chrómové detaily, ako aj sedempalcový dotykový displej infotainmentu s 360-stupňovým kamerovým systémom (vrátane DAB rádia, ale bez AppleCar Play a Android Auto). Na palube sú aj LED svetlomety a atraktívne 19-palcové disky kolies.

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Nissan myslel aj na znesiteľne funkčné asistenčné systémy: sériovo je na palube automatické prepínanie diaľkových svetlometov, rozpoznávanie dopravných značiek a udržiavanie medzi čiarami na ceste. Vrátane ťažného zariadenia, panoramatickej strechy a vyhrievaného čelného okna bola cena nového auta pri sume zhruba 32 500 eur. O štyri roky, tri mesiace a 83 280 kilometrov neskôr by malo naše fotografované vozidlo stáť ešte 18 780 eur. Je to férová ponuka?

Qashqai zanecháva rozpoltený dojem. Na dverách sa nachádza viacero preliačin na mieste vodiča, jedno koleso je na rohu poriadne poškriabané. Výfuková sústava je nepekne zhrdzavená, aj brzdové kotúče majú svoje najlepšie dni už za sebou. Zato pohonná jednotka je navonok úplne suchá. V interiéri sa nám páčila odolnosť mäkčených obkladových plastov a tkanín. Objavili sme len jeden roztrhnutý šev na zadnej strane predných operadiel. Ani drnčanie nepatrí k jeho slabým stránkam.

Postačuje mu aj základný naftový motor? Principiálne áno. Napriek skromnému výkonu model s predným pohonom pôsobí v bežnej premávke suverénne a motor dobre ladí s precízne pracujúcou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka skoro nastupujúcemu krútiacemu momentu 260 Nm môžete pokojne plynúť s premávkou. Rýchlosť nad 160 km/h by však bola trápením.

Napokon ešte jeden tip od našej redakcie: ak chcete stlačiť cenu o tri až štyri tisícky, poobzerajte sa po takisto dostatočne silnom benzínovom motore 1,2 DIG-T s výkonom 115 koní a jednoduchšej výbave Accenta. Úsporná verzia by v tomto prípade nebola krokom vedľa.

Koncept je dobrý, ale kvalita detailov, žiaľ, nie vždy

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Množstvo majiteľov Nissanu Qashqai sa sťažuje na priemernú kvalitu laku, ako aj na nepresné lícovanie obkladov v interiéri a dielov na karosérii. Relatívne často sú výpadkami postihnuté žeraviace sviečky. K tomu je náchylný aj systém infotainmentu Connect-3.

Udialo sa aj množstvo zvolávacích akcií: v roku 2017 pre chybné obloženie podblatníkov vzadu vpravo, poruchy smerových ukazovateľov v spätných zrkadlách či chyby ovládacej jednotky riadenia. V roku 2018: chybný výrobný štítok. 2020: chybná kontrola smeroviek, chyby softvéru brzdovej sústavy, detské poistky zadných dverí sa môžu pokaziť tiež.

Spracovanie

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Na prvý pohľad zanecháva dobrý dojem. Detaily a výdrž však nie vždy sedia.

Podvozok

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Tlmiče sú často ešte pred dosiahnutím hranice 100 000 km na konci so silami a musia byť vymenené.

Batéria

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Akumulátor uložený v motorovom priestore často slabne. V najhoršom prípade nenaštartujete.

Brzdy

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Ak brzdy škrípu, v zásade pomôže len drahá výmena brzdových kotúčov za nové diely.

Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild
Test jazdenky I Nissan Qashqai
Zdroj: Auto Bild

Verdikt

V zásade je druhá generácia Nissanu Qashqai príjemné auto (takmer) na každú príležitosť. Kvalitatívne slabiny v detailoch a vysoká úroveň cien jazdených vozidiel však napokon robia z tohto európskeho Japonca len priemernú ponuku