Bavorský sedan odetý do imidžového matného laku je jednoznačne najlepší prémiový automobil so spaľovacím motorom, ktorý som mal možnosť v tomto roku testovať. Pútavý, no rokmi overený elegantný dizajn exteriéru, dokáže v interiéri doplniť luxusom a kvalitou, ktorá naozaj zodpovedá vysokým nárokom prémiovej kategórie. Optimálna priestorová ponuka pre univerzálne použitie postačuje aj pre potreby rodiny, technologická vyspelosť vozidla sa zasa postará o jej bezpečnosť.
Vychutnajte si BMW M340i vo veľkej galérii, kliknite sem
Elitné miesto na automobilovom Olympe si však BMW M340i uzurpovalo predovšetkým bezkonkurenčnými jazdnými vlastnosťami a pohonom, ktorý síce spaľuje benzín, no i tak pôsobí ako vystrihnutý zo sci-fi filmu. Prepĺňaný šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 l a maximálnym výkonom na úrovni naozajstného športového automobilu (275 kW/ 374 k) dokáže pri diaľničnej stotridsiatke jazdiť so spotrebou 6,2 l/100 km. Podobný apetít na diaľnici dosahujú napríklad hybridy od Toyoty či litrové trojvalce koncernu Volkswagen. V podstatne menších automobiloch.
BMW potvrdzuje, že v oblasti vývoja spaľovacích motorov patrí ku svetovej špičke, aj kultivovanosťou mild-hybridného agregátu. Pri tempe 130 km/h som mal občas pocit, že snáď sedím v elektromobile, v takej tichosti dokáže radový šesťvalec pracovať. Mimochodom, mild-hybridnú technológiu z pohľadu vodiča oceníte najmä vďaka hladšiemu nábehu motora pri deaktivovaní štart-stop systémom, toto vozidlo jazdí 100 % na benzín, nie na elektrickú energiu.
Keď som sa snažil jazdiť úsporne, na okreskách som sa dokázal so spotrebou dostať aj nižšie než pod spomínaných 6,2 l/100 km, no vzhľadom na charakter vozidla som zväčša dosahoval skôr vyššiu spotrebu, aj na úrovni 9,5 l/100 km. Na takú cifru sa dostanete vtedy, keď si budete vychutnávať mohutnú dynamiku motora a jeho krásny hutný zvuk, najmä v športovom režime s otvorenou výfukovou klapkou. Pri rozumnom dávkovaní výkonu môžete očakávať dlhodobú kombinovanú spotrebu približne 8,1 l/100 km, realita teda súhlasí s meraním WLTP. To sa často nestáva.
Úprimne, šesťvalec vozidla M340i pôsobí dojmom, akoby bol schopný akcelerovať donekonečna, minimálne v rámci legálnych rýchlostných limitov jeho chuť zvyšovať tempo neklesá. Vďaka úžasnej samočinnej osemstupňovej prevodovke je jazda ešte väčším zážitkom. Skúste si navoliť manuálny režim radenia a budete mať zimomriavky z toho, ako rýchlo a ochotne táto skriňa mení rýchlostné stupne. Veľa lepších tandemov motora a prevodovky na trhu nenájdete. Ku cti jej pritom hrá aj fakt, že pri pokojnej jazde je maximálne komfortná.
Koncert dychberúcich jazdných vlastností by sa nezaobišiel bez pohonu všetkých kolies xDrive. Jeho správanie si viete vďaka rôznym režimom prevádzky prispôsobiť, mne sa veľmi páčila možnosť jazdy s tzv. dynamickou trakčnou kontrolou, kedy vám elektronické stabilizačné systémy umožnia dosiahnuť aj mierny šmyk zadnej nápravy, avšak iba v bezpečných medziach. Ak by bolo zle, vozidlo vás dokáže bezpečne stabilizovať. Iste, všetko má svoje hranice, no pri štandardnej dynamickej jazde umožňuje tento typ trakčnej kontroly využívať v zákrutách danosti pohonu zadných kolies vo vodičov prospech.
Test pokračuje na ďalšej strane.