Bavorský sedan odetý do imidžového matného laku je jednoznačne najlepší prémiový automobil so spaľovacím motorom, ktorý som mal možnosť v tomto roku testovať. Pútavý, no rokmi overený elegantný dizajn exteriéru, dokáže v interiéri doplniť luxusom a kvalitou, ktorá naozaj zodpovedá vysokým nárokom prémiovej kategórie. Optimálna priestorová ponuka pre univerzálne použitie postačuje aj pre potreby rodiny, technologická vyspelosť vozidla sa zasa postará o jej bezpečnosť. 

Vychutnajte si BMW M340i vo veľkej galérii, kliknite sem

Elitné miesto na automobilovom Olympe si však BMW M340i uzurpovalo predovšetkým bezkonkurenčnými jazdnými vlastnosťami a pohonom, ktorý síce spaľuje benzín, no i tak pôsobí ako vystrihnutý zo sci-fi filmu. Prepĺňaný šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 l a maximálnym výkonom na úrovni naozajstného športového automobilu (275 kW/ 374 k) dokáže pri diaľničnej stotridsiatke jazdiť so spotrebou 6,2 l/100 km. Podobný apetít na diaľnici dosahujú napríklad hybridy od Toyoty či litrové trojvalce koncernu Volkswagen. V podstatne menších automobiloch. 

BMW M340i xDrive
Zdroj: BMW

BMW potvrdzuje, že v oblasti vývoja spaľovacích motorov patrí ku svetovej špičke, aj kultivovanosťou mild-hybridného agregátu. Pri tempe 130 km/h som mal občas pocit, že snáď sedím v elektromobile, v takej tichosti dokáže radový šesťvalec pracovať. Mimochodom, mild-hybridnú technológiu z pohľadu vodiča oceníte najmä vďaka hladšiemu nábehu motora pri deaktivovaní štart-stop systémom, toto vozidlo jazdí 100 % na benzín, nie na elektrickú energiu.

Keď som sa snažil jazdiť úsporne, na okreskách som sa dokázal so spotrebou dostať aj nižšie než pod spomínaných 6,2 l/100 km, no vzhľadom na charakter vozidla som zväčša dosahoval skôr vyššiu spotrebu, aj na úrovni 9,5 l/100 km. Na takú cifru sa dostanete vtedy, keď si budete vychutnávať mohutnú dynamiku motora a jeho krásny hutný zvuk, najmä v športovom režime s otvorenou výfukovou klapkou. Pri rozumnom dávkovaní výkonu môžete očakávať dlhodobú kombinovanú spotrebu približne 8,1 l/100 km, realita teda súhlasí s meraním WLTP. To sa často nestáva.

BMW M340i xDrive
Zdroj: Filip Kadlečík

Úprimne, šesťvalec vozidla M340i pôsobí dojmom, akoby bol schopný akcelerovať donekonečna, minimálne v rámci legálnych rýchlostných limitov jeho chuť zvyšovať tempo neklesá. Vďaka úžasnej samočinnej osemstupňovej prevodovke je jazda ešte väčším zážitkom. Skúste si navoliť manuálny režim radenia a budete mať zimomriavky z toho, ako rýchlo a ochotne táto skriňa mení rýchlostné stupne. Veľa lepších tandemov motora a prevodovky na trhu nenájdete. Ku cti jej pritom hrá aj fakt, že pri pokojnej jazde je maximálne komfortná.

BMW M340i xDrive
Zdroj: BMW

Koncert dychberúcich jazdných vlastností by sa nezaobišiel bez pohonu všetkých kolies xDrive. Jeho správanie si viete vďaka rôznym režimom prevádzky prispôsobiť, mne sa veľmi páčila možnosť jazdy s tzv. dynamickou trakčnou kontrolou, kedy vám elektronické stabilizačné systémy umožnia dosiahnuť aj mierny šmyk zadnej nápravy, avšak iba v bezpečných medziach. Ak by bolo zle, vozidlo vás dokáže bezpečne stabilizovať. Iste, všetko má svoje hranice, no pri štandardnej dynamickej jazde umožňuje tento typ trakčnej kontroly využívať v zákrutách danosti pohonu zadných kolies vo vodičov prospech.

Test pokračuje na ďalšej strane.