BMW 128ti je jedným z najočakávanejších modelov tohto roka. S výkonom 195 kW (265 k) na prednej náprave a mechanickým diferenciálom s obmedzeným preklzom Torsen rozpúta vo svojom segmente skutočný boj o moc. Podarí sa mu vsunúť do medzery medzi športovými kompaktmi?

BMW nepoužilo prívlastok „ti“ (Turismo Internazionale) po prvýkrát. Ide o ságu s dlhoročnou tradíciou počínajúc 60. rokmi, odkedy sa s touto skratkou objavili modely ako 1800 TI, 2002 TI alebo menej známy 325ti Compact z konca 90. rokov. Nemecká značka sa rozhodla príslušným názvom označiť aj svoj najnovší hothatch.

BMW by mohlo s týmto skvelým vozidlom pokryť značnú medzeru vo vlastnom sortimente, kde jednoducho chýbal ostrý benziňák za „rozumnejšiu“ cenu. Model 120i poskytuje výkon 131 kW (178 k), ale to sú pri konkurencii trošku slabé parametre. Naopak, M135i xDrive má zasa skvelých 225 k (306 k), no rozdiel v cene medzi týmito dvoma kompaktmi je ako neoblomná priepasť.

BMW 128ti
Zdroj: ROBO HUBAČ

Do segmentu BMW zapadá zo všetkou parádou

A práve túto dieru vypĺňa model 128ti. Má systémový výkon 195 kW (265 k), a jeho cena v základe vychádza na 41 700 eur. Aj keď to síce nie je práve nízka suma, stále je to o niekoľko tisícok eur lacnejšie auto ako model M, z ktorého vychádza a s ktorým zdieľa mnoho prvkov. Podľa mňa stojí skutočne za to, minimálne čo sa týka jazdných vlastností.

Nováčik prichádza s jemným podielom paradoxov. Nie je najvýkonnejším z radu 1, no láka na predný náhon. Ide o prvé športové auto radu 1 s predným náhonom, ktoré má na kapote emblém BMW. Bijúcim srdcom sa stal 2,0-litrový turbo motor vydávajúci pomerne vzrušujúci zvuk, ktorý ale cez dobre odhlučnený interiér vníma jedine okolie.

Agregát je ostrý a dychtivo prahne po vyššom poli otáčok, ale jeho lineárny charakter trošku  tlmí skutočný pocit z motora. Aj keď je výfukové potrubie vybavené klapkou, ktorá efektívne dopĺňa jeho zvukovú stopu, vo vnútri počuť iba umelé bzučanie cez reproduktory.

BMW 128ti
Zdroj: ROBO HUBAČ

K športovej atmosfére prispieva aj prepracované pruženie so zníženou svetlou výškou o 10 mm, kratšími a pevnejšími pružinami, novými tlmičmi a stabilizátorom prevzatým z modelu M135i. BMW 128ti kombinuje toto zníženie športové pruženie so špecifickými 18-palcovými diskami, vybavenými červenými brzdovými strmeňmi. A tie sa teda do asfaltu vedia riadne zakusnúť.

Aj napriek tomu sa pri vyššej dávke plynového pedála nedá odporovať fyzikálnym zákonom, no straty priľnavosti sú krátke a dajú sa veľmi dobre zvládnuť. Predná náprava má ale istú tendenciu kopírovať cestu a zbehnúť na „horšie chodníčky“, čo sú v tomto prípade nedokonalosti vozovky. To prinúti vodiča k silnejšiemu úchopu volantu a športový charakter Turismo Internazionale je zaručený.

To isté platí aj v prípade prevodovky. Kontru dvojlitra tvorí 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic, ktorá by si občas zaslúžila rýchlejšiu odozvu. Ale malé chvenie vodiča, ktoré sa vytvára pri radení prevodových stupňov v športovom režime pri vysokých otáčkach, prospieva hladine adrenalínu a zostávate stále v strehu.

BMW 128ti
Zdroj: ROBO HUBAČ

Pevnejšie nastavenie podvozka do veľkej miery obmedzuje nakláňanie karosérie, no jazda po povrchu, ktorý nie je rovný ako biliardový stôl, znižuje pohodlie inak komfortného auta. To je ale cena, ktorú je potrebné zaplatiť za to, že chcete auto so športovým nádychom. Motor je navyše v režime Comfort veľmi krotký a za plynulú jazdu sa odvďačí malým apetítom, ktorý sa zastavil v priemere na hodnote 7,2 l/100 km.

Teraz by sa zišlo spomenúť ďalší aspekt, ktorý robí toto auto oproti svojim súrodencom iným – jeho ľahkosť. I keď sa môže zdať použitie tejto vlastnosti pri kompaktnom aute s váhou 1 520 kilogramov nevhodná, pravdou je, že z pozície za volantom pôsobí auto omnoho ľahšie, ako sa zdá. Čiastočne za to vďačí poklesu hmotnosti, ktorá sa v porovnaní s modelom M135i znížila o 80 kilogramov.

BMW 128ti
Zdroj: ROBO HUBAČ

Mimo motorový priestor

Už na prvý pohľad vám musí napadnúť, že nejde o ďalšie BMW z prvého radu. Dokonca by som povedala, že sa mi jeho agresívny prejav páči o čosi viac ako pri stále konzervatívnom modeli M135i. Je to hlavne preto, že 128ti dostalo povrchovú úpravu M Sport, no Nemci jej dodali hŕstku korenia nazvyš v podobe špecifických detailov. Mám na mysli nápadný lem a ozdobné lišty, ako aj bočné prahy, dotyky červenej farby, čiernej mriežky a 18-palcové disky kolies.

Ak by sa vám zdal exteriér pomerne diskrétny, v kabíne vám to nahradí hojnosť červeného prešívania. Línie sa tiahnu stredovou konzolou M-kového volantu, sedadlami, voličom prevodových stupňov, paneloch dverí a dokonca aj palubnou doskou. Pokiaľ ide o lakťovú opierku, na tú sa dostalo tiež červené logo „ti“.

BMW 128ti
Zdroj: ROBO HUBAČ

Dotyková 10,25-palcová obrazovka v strede palubnej dosky sa môže ovládať aj otočným ovládačom, ktorý je štandardne umiestnený v stredovej konzole. Sedadlá vodiča a spolujazdca pekne zakliesnia, a tak si môžete vo dvojici vychutnávať klopené zákruty a svižný 400 Nm krútiaci moment, ktorý čaká na to, kedy stlačíte plynový pedál.

Verdikt? Ak BMW chcelo dodať svojmu hatchbacku unikátny charakter, podarilo sa im to. Myslím si, že mýtickú skratku „ti“ si hrdo zaslúži. Bez toho, aby ste siahali po radikálnosti modelu M135i xDrive, si môžete za volantom skvele oddýchnuť a zároveň si užiť jazdný komfort a spotrebu, ktoré sú na každodenné využitie veľmi dobré.

Aby nič nechýbalo, ste obklopený pokrokovou a veľkorysou výbavou, čo sa týka bezpečnosti, jazdných asistentov aj konektivity. Svojou cenovkou 41 700 EUR a výkonom sa zjavil ako najhoršia nočná mora Volkswagenu Golfu R, ktorý sa cenou približuje k 43 tisícom eur. BMW 128ti je skvelá alternatíva pre tých, ktorí hľadajú vo svojomm živote štipku korenia.

motor a pohonný systém BMW 128ti
Usporiadanie a počet valcov R4/16
Zdvihový objem 1 998 cm3
Max. výkon 195 kW / 265 k
pri otáčkach 4 750 - 6 500/min
Max. krútiaci moment 400 Nm
pri otáčkach 1 750 - 4 500/min
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 8 st. automat Steptronic
rozmery, hmotnosti a objemy BMW 128ti
Dĺžka 4 319 mm
Šírka 1 799 mm
Výška 1 434 mm
Rázvor náprav 2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 520 kg
Objem batožinového priestoru 380 / 1 200 l
Objem palivovej nádrže 50 l
jazdné výkony BMW 128ti
Max. rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
spotreba BMW 128ti
Kombinovaná - normovaná 7,2 - 7,5 l/100 km
Mesto - počas testu 8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu 7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu 6,5 l/100 km
emisie BMW 128ti
Emisie CO2 157 - 170 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph BMW 128ti
Základná cena modelu od 24 700 €
Základná cena verzie od 41 700 €
Usporiadanie a počet valcov
BMW 128ti R4/16
Zdvihový objem
BMW 128ti 1 998 cm3
Max. výkon
BMW 128ti 195 kW / 265 k
pri otáčkach
BMW 128ti 4 750 - 6 500/min
Max. krútiaci moment
BMW 128ti 400 Nm
pri otáčkach
BMW 128ti 1 750 - 4 500/min
Palivo
BMW 128ti benzín
Pohon
BMW 128ti predná náprava
Prevodovka
BMW 128ti 8 st. automat Steptronic
Dĺžka
BMW 128ti 4 319 mm
Šírka
BMW 128ti 1 799 mm
Výška
BMW 128ti 1 434 mm
Rázvor náprav
BMW 128ti 2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
BMW 128ti 1 520 kg
Objem batožinového priestoru
BMW 128ti 380 / 1 200 l
Objem palivovej nádrže
BMW 128ti 50 l
Max. rýchlosť
BMW 128ti 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
BMW 128ti 6,1 s
Kombinovaná - normovaná
BMW 128ti 7,2 - 7,5 l/100 km
Mesto - počas testu
BMW 128ti 8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
BMW 128ti 7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
BMW 128ti 6,5 l/100 km
Emisie CO2
BMW 128ti 157 - 170 g/km
Základná cena modelu
BMW 128ti od 24 700 €
Základná cena verzie
BMW 128ti od 41 700 €