Značka Volkswagen Úžitkové vozidlá sa nespája len s prácou, ako by si človek na prvý pohľad mohol myslieť. Dokazujú to viaceré jej produkty, no medzi nimi predovšetkým automobily s prívlastkom California. V tomto prevedení si dnes už viete kúpiť model Caddy, ale aj veľký Crafter v podobe typu Grand California. Ja som tentokrát dostal možnosť detailne preveriť nosný pilier lifestylovej ponuky a zároveň nefalšovaný originál - model California. Ide o vozidlo, ktoré je aktuálne odvodené od Volkswagen Multivan T6.1, no v rámci modelovej rodiny ide o úplne samostatný produkt.
VW Úžitkové ponúkajú viaceré vyhotovenia modelu California a priznám sa, že pred týmto testom som bol presvedčený, že by som si zakúpil jedine verziu Coast či Ocean, ktorá ponúka plnohodnotnú kuchynku aj s 42 litrovou chladničkou, plynovým varičom a umývadlom. Po možnosti vyskúšať si variant Beach s jednoduchšou výbavou, by som však pravdepodobne nakoniec uprednostnil práve túto verziu. Dôvodov je hneď niekoľko.
Sloboda, to je slovo, ktoré najviac definuje model California a obzvlášť jej prevedenie Beach. Jej výsuvná “kuchynka” pozostávajúca z plynového variča je totiž šikovne integrovaná do vnútorného opláštenia kabíny. Keď ju nepoužívate, nezaberá v kabíne zbytočný priestor a tak môžete využiť jej plnú prepravnú kapacitu. To v prípade pevne zabudovanej kuchynky vo vyhotoveniach Coast či Ocean nie je možné.
Californiu robí unikátnou najmä možnosť prespávania pod jej strechou a dokonca i na nej. Modulárny interiér poskytuje mnoho možností využitia, za vodičom a spolujazdcom môžu byť počas pracovného týždňa dva rady sedadiel a na víkend možno jeden z nich vymontovať a užívať si “obývačku”, ktorá tak vo vozidle vznikne. Aj na výšku je v nej dosť priestoru, aby sa dospelý človek nemusel hrbiť. Presne tak som vozidlo využíval ja. Kabínu potom možno ľahko premeniť na spálňu pre dve dospelé osoby. Ďalší dvaja dospelí sa vyspia vo výsuvnom stane na streche automobilu.
Spánok na oboch posteliach je prekvapivo komfortný a prekvapil by aj zarytých odporcov kempovania. Veď človek tu spí na pohodlných matracoch, ktoré sú položené na rošte so špeciálnymi pružinami. Výhodou i nevýhodou testovanej Californie bol fakt, že stan sa tu ovládal manuálne a nie elektricky, čo je lacnejšie riešenie. Ako možné negatívum sa mi však javí skutočnosť, že poskladať stan do režimu, keď sa s autom hýbete, chce serióznu porciu sily.
Úprimne a bez predsudkov sa obávam toho, že ak by posádka Californie bola čisto ženská, mala by problém stan dotlačiť do zafixovanej zloženej polohy. To isté platí o senioroch. Našťastie je tento problém ľahko riešiteľný - odporúčam vám priplatiť si za elektrické ovládanie stanu. Potom je všetko otázkou pár sekúnd a niekoľkých klikov v špeciálnom kempingovom počítači Californie. Pomocou neho viete ovládať všetky funkcie vozidla súvisiace s kempovaním, napríklad nezávislé vykurovanie, osvetlenie a podobne.
Pomoc elektrických servomotorov by som určite uvítal aj pri zatváraní mohutných dverí batožinového priestoru. Na druhú stranu musím pochváliť VW Úžitkové za to, že v tomto prípade bola California Beach vybavená elektrickým dovieraním bočných posuvných dverí, ktoré je bežne výsadou luxusných automobilov.Tu však má praktický zmysel - manipulácia s dverami je vďaka nemu jednoduchšia a najmä tichšia.