Porsche už má vo svojom sortimente autá ako Cayenne alebo Macan, ktoré by sa terénom zrejme predierali s väčšou ľahkosťou, ale model Taycan Cross Turismo sa nebojí zavítať na prašné či zablatené cesty. Netvrdím, že ide o off-road, ten by ste z neho chceli spraviť márne. Týmto modelom chcela značka zo Stuttgartu vytvoriť rodinnú verziu elektrického sedanu Taycan. A podarilo sa jej to. Dodala mu istý „vidiecky“ šmrnc a dokázala, že prejazd krajinou si môžete vychutnať aj v elektrickom sedane.

Špecialitou Taycanu je Gravel Mode, ktorý je určený pre prejazd ľahkým terénom, ako je štrková alebo zablatená cesta. Riadenie je optimalizované tak, aby zaisťovalo maximálnu trakciu. V realite to funguje na výbornú, všetky pomocné systémy sledujú vaše pohyby a zaisťujú potrebnú dodávku výkonu a presnosť ovládania. Potom je tu funkcia Porsche 4D Chassis Control, ktorá stále analyzuje a prispôsobuje všetky systémy podvozka. 

Porsche Taycan Cross Turismo.
Zdroj: Porsche

Adaptívne vzduchové odpruženie s elektronickým systémom riadeniatlmičov PASM (Porsche Active Suspension Managment) je vo všetky modeloch s označením Cross Turismo súčasťou štandardnej výbavy. K dispozícii je aj funckia Smartlift, v ktorom si viete naprogramovať systém tak, aby sa svetlá výška automaticky zvýšila na určitých úsekoch, v ktorom nechcete potetovať podvozok ani spojler, napríklad pri príjazde do garáže alebo na hrbolatej ceste na chatu. Do pamäte ich uložíte jednoduchým stlačením tlačidla. 

Proporcie Cross Turisma sa však príliš nelíšia, podstatný rozdiel sa udial pri zemi, kde pribudli tri centimetre. Zaujímavý údaj pre budúcich majiteľov bude určite aj väčší batožinový priestor, ktorý získal takmer 40 litrov navyše, a miesto na zadných sedadlách, kde sa pasažieri nebudú búchať o strop. Sedieť vnútri Porsche Taycan Cross Turismo je ako sedieť v obývačke, minimalistickej a luxusnej. Pred naštartovaním totiž nebudete vidieť skoro nič, iba čierne lesklé polia pozdĺž celej palubovky.

Porsche Taycan Cross Turismo.
Zdroj: Porsche

Po stlačení tlačidla však ožijú celkovo štyri obrazovky – dve na palubnej doske, jedna konfigurovateľná za volantom a ďalšia v stredovom paneli, kde sa nastavuje teplota. Výduchy kúrenia a klimatizácie už nemajú malé klasické "žalúzie", ale po prvýkrát sú integrované do plne automatického ovládania systému. Tepelné čerpadlo využíva odpadové teplo z pohonnej jednotky a vy sa tak zahrejete skôr, ako sa začnete triasť od zimy. 

Je však škoda, že Porsche nedalo tomuto systému alternatívu aj na centrálnu obrazovku, pretože nastavovanie za jazdy nie je príliš pohodlné. Takisto chýba nejaké úložisko na telefón, i keď sa to Porsche snažilo vyriešiť odkladacím priestorom v stredovom tuneli. Tam sa však počas jazdy nedostanete. Kvalita spracovania interiéru inak zodpovedá nárokom zákazníkov.

Čo sa týka jazdy, máte v rukách 2 395 kilogramov, ale nepoznať to. Po meste sa môžete premávať pohodlne a vychutnávať maximálny jazdný komfort. Zošliapnutím pedála však prebudíte jedno z najšialenejších áut súčasnosti, ktoré akceptuje všetky vaše požiadavky skôr, ako sa stihnete pripraviť. Hlavne pri launch control z miesta, keď máte k dispozícii 560 kW (761 k) a bláznivých 1 050 Nm. Taycan Cross Turismo s takýmito šialenými parametrami dýcha Tesle na krk.

Porsche Taycan Cross Turismo.
Zdroj: Porsche

O chod elegantne naladeného Porsche sa starajú dva elektromotory. Jeden je namontovaný na prednej nápravy a druhý na zadnej, preto je aj pohon všetkých kolies štandardom. Dojazd a prítomný výkon ťažia z vysokej účinnosti premanentne budených synchrónnych motorov. Taycan sa môže pochváliť výrazne vyšším výkonom rekuperácie ako u konkurencie, ktorý je stanovený na 290 kW

V iných automobiloch jej silu najviac ucítite pri uvoľnení plynového pedála, no Taycan Cross Turismo sa v tomto prípade spolieha na brzdy. Takže žiadne prudké trhanie nenastane, jednoducho brzdíte tak, ako zvyčajne a automobil si ukladá túto energiu na neskoršie použitie.  

Aj keď nikto v histórii pravdepodobne nevstúpil do predajne Porsche s otázkou o spotrebe auta a jeho dojazde, vedzte, že toto výkonné vozidlo by malo podľa cyklu WLTP prejsť 388 až 452 kilometrov, všetko v závislosti od vybavenia a štýlu jazdy. V meste sa bude cítiť najlepšie, tam by malo prejsť až 532 kilometrov. Dôležitým údajom pri elektromobiloch je aj ich nabíjací výkon, ktorý je v prípade Taycana na hodnote 270 kW. Takže nabitie batérie z 5 na 80 percent trvá iba 22 minút.