Faceliftovaná verzia populárneho modelu Dacia Duster dorazí na trh vo vynovenej podobe s viacerými vylepšeniami. Tým najzásadnejším je prítomnosť kombinácie samočinnej prevodovky s benzínovým agregátom. Takýto pohonný reťazec slávi v rámci viac než dekády fungovania modelu Duster premiéru. V minulosti ste síce vedeli kúpiť naftiak s “automatom”, ale v ponuke rumunského výrobcu táto konfigurácia zotrvala len relatívne krátko.

Dacia Duster TCe 150 EDC.
Zdroj: Filip Kadlečík

Dnes sa šesťstupňová dvojspojková samočinná prevodovka typu Efficient Dual Clutch (EDC) spája so zážihovým štvorvalcom so zdvihovým objemom 1,33 l ladeným na výkon 110 kW (150 k). Overená radiaca skriňa sa v praxi ukázala ako veľmi schopná, pri jazde mi neprekážal ani fakt, že sesterský Renault už dnes má k dispozícii aj jej sedemstupňovú evolúciu. Na šiestom prevodovom stupni totiž Duster pri rýchlosti 130 km/h pracuje na 2 550 ot./min., čo je obstojný údaj. Motoru tieto otáčky svedčia a ešte aj pri nich a na ťažkej šestke má dosť sily na to, aby plynulo zrýchlil. Nečudo, vrcholný krútiaci moment 250 Nm totiž má k dispozícii v rozmedzí 1 700 až 3 250 ot./min. Navyše, inteligentné EDC sa nebojí dostatočne si podradiť, ak by to bolo potrebné.

Ak by ste v tomto aute previezli odporcu Dacie, z jeho jazdných vlastností by mu určite spadla sánka. Duster je s hmotnosťou 1 338 kg ešte stále ľahké auto a tak s ním 110 kilowattov utešene cvičí. Subjektívne by som mu tipoval lepší čas akcelerácie z 0 na 100 km/h, než je udávaných 9,7 sekundy. Prejav motora je veľmi čitateľný a kultivovaný, pri nižšom tempe je nenápadný, no keď treba, vie sa prejaviť. Duster je voči hluku motora a obtekajúceho zvuku dobre chránený, no zaostáva čo sa týka odhlučnenia zvuku kolies. Tie v kabíne počuť viac, než by som si prial.

Dacia Duster TCe 150 EDC.
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri pohľade do technických špecifikácii tejto motorizácie ma prekvapila udávaná kombinovaná spotreba 6,2 l/100 km podľa WLTP. Počas môjho prvého zoznámenia som totiž na čierno-bielom palubnom počítači vídal hodnoty v rozmedzí od siedmich do deviatich litrov na sto kilometrov. Finálny priemer po bezmála 130 kilometroch dynamickej jazdy sa ustálil na hodnote 8,1 l/100 km. S takouto spotrebou však pri SUV, napriek jeho nízkej hmotnosti, jednoducho treba rátať. Mňa neprekvapila, dojmy z motorizácie TCe 150 EDC sú z môjho pohľadu výsostne pozitívne. Ak by som jej mal niečo vyčítať, bola by to nemožnosť skombinovať ju s pohonom všetkých kolies. Štvorkolku môžete mať s týmto agregátom iba s manuálnou prevodovkou.

Anketa: Ktorú z testovaných motorizácií by ste uprednostnili v prípade kúpy modelu Duster?

Ak vám ide o zníženie nákladov, ktoré súvisia s prevádzkou vozidla, zaujímavejšou pre vás bude verzia TCe 100 LPG, ktorá je v porovnaní s TCe 150 EDC výrazne lacnejšia (mínus 3 750 eur) a navyše vďaka skvapalnenému ropnému plynu ponúkne aj nižšie náklady na prevádzku. Toto auto sa mi v teste osvedčilo už pred faceliftom a teraz má ešte väčšiu nádrž na LPG - poskočila na celkových 48,8 l.

Dacia Duster TCe 150 EDC.
Zdroj: Filip Kadlečík

V praxi sa počas mojej jazdy ukázalo, že Duster dokáže pri jazde na plyn dosahovať spotrebu v rozmedzí od 9,5 l pri úspornej jazde po 12,2 l pri využívaní obmedzenej dynamiky agregátu. Znamená to, že na plyn tu reálne prejdete 400 až 500 kilometrov, a to ešte k dispozícii máte aj 50 litrov benzínu. Fantastická kombinácia na dlhé trasy!  

Na margo pružnosti litrového trojvalca spaľujúceho benzín i plyn treba povedať, že nie je nijak oslňujúca, no postačuje aj na rýchle okreskové tempo. Akurát predbiehanie si treba aspoň trochu premyslieť a rátať s tým, že manéver môže mať pomalší nástup. Akonáhle sa však Duster dostane na istú rýchlosť, udržuje si ju bez problémov vďaka rozumne naladenému podvozku a nízkej hmotnosti. Je univerzálny - poteší jazdou na asfalte, ale ja po poľnej ceste. So svetlou výškou jemne presahujúcou 20 cm sa SUV nezľakne ani ozajstných off-roadových výziev.

Dacia DusterTCe 100 LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Môj posledný jazdný zážitok z prvého zoznámenia sa týka off-roadovej jazdy na pripravenom okruhu, kde Duster predvádzal, že sa nezľakne ani 30° náklonu či situácií, v ktorých nemal optimálnu trakciu. Zapôsobilo na mňa, že vozidlo vedelo na voľnobehu, úplne bez pridávania plynu, prejsť viaceré výrazné nerovnosti. Demonštruje to dobrý priebeh krútiaceho momentu štvorvalca 1.5 dCi, ktorý sa k slovu dostal na prekážkovej dráhe. Terénne jazdné vlastnosti modelu Duster aj po facelifte zostávajú na vysokej úrovni a vo všeobecnosti ich vylepšia celoročné pneumatiky, ktoré budú po novom súčasťou sériovej výbavy v prípade automobilov vybavených pohonom všetkých kolies.