C5 Aircross bol pre francúzskeho výrobcu mimoriadne významný model, veď od debutu v roku 2018 sa ho v Európe predalo viac ako štvrť milióna. Okrem predajných čísel je pre značku zameranú na komfort a rodinný motorizmus kľúčové mať vo svojej ponuke SUV tejto veľkosti. Teraz sme dostali prvú šancu vyskúšať si aktualizovanú verziu.

Ako je pri faceliftoch zvykom, pozornosť sa sústredila na vylepšenie svetlometov, nárazníka a masky chladiča. Model sa dostáva do väčšieho súladu s novopredstaveným C5 X. Výrazný je dolný spojler, masívne rebrovanie vstupu vzduchu pod nárazníkom, farebná aplikácia sa presunula z nárazníka do strán.

Najväčší rozdiel si vlastníci pôvodného modelu môžu všimnúť v kabíne: prístrojová doska bola zmenená a C5 Aircross má novú 10-palcovú obrazovku infotainmentu požičanú z C5 X, ktorá je namontovaná vyššie, aby bolo lepšie vidieť, keď je váš zrak pripútaný k ceste. Tento presun umožnil Citroënu upratať stredovú konzolu, zasunúť do nej pár vetracích otvorov a zaviesť menší volič prevodovky, vďaka ktorému to celé vyzerá o niečo menej preplnené. Je to dobre upratané.

Citroën C5 Aircross
Zdroj: Auto Bild

Viac komfortu priniesli nové sedadlá Advanced Comfort z modelu C5 X, ktoré používajú penu s vysokou hustotou. Nové je aj ich štruktúrovanie a čalúnenie, ktoré sa zdvihlo v oblasti sedáka o dva centimetre. Na sedacích plochách je jemnejšie čalúnenie a prvýkrát si možno priplatiť aj za alcantaru.

Zatiaľ čo nový C5 X sa musel rozlúčiť s naftovým motorom, v C5 Aircross motor 1,5 BlueHDi (96 kW/131 k) ostáva. Základom v ponuke je benzínový trojvalec 1,2 PureTech (96 kW/131 k) a vrchol tvorí plugin hybridná verzia PureTech 180, ktorá k 1,6-litrovému benzínovému štvorvalcu pridáva aj elektromotor s výkonom 81 kW a batériu s kapacitou 13,2 kW.

Tá by mala vydržať na prejdenie päťdesiat kilometrov.
My sme si na začiatku vyskúšali klasický benzínový trojvalec v dvojfarebnej schéme. Len 1,2-litrový motor PureTech má dostatok života na väčšinu situácií, aj keď s piatimi ľuďmi a ich batožinou na palube by si to pravdepodobne vyžadovalo trpezlivosť. Pri nábehu otáčok je drsný, ale pri plavbe celkom kultivovaný. Až v rozsahu čiastočného zaťaženia od 2 500 otáčok sa do kabíny dostáva o niečo chrapľavejší zvuk.

Citroën C5 Aircross
Zdroj: Auto Bild

Všetky verzie vozidla sú vybavené progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré zlepšujú kvalitu filtrovania nerovností vozovky, ale ostré nedokonalosti povrchu rýchlo privádzajú systém k hraniciam jeho možností. Áno, môžeme použiť prirovnanie lietajúci koberec, ale na rozbitej ceste nenahradí hydropneumatické pruženie, ktoré odišlo do histórie s modelom C5. Nehybridné modely majú vzadu torzný nosník, ale plugin hybrid používa viacprvkové zavesenie zadných kolies, takže v jeho prípade sa auto správa sebavedomejšie, a to nielen v zákrutách.

Hoci je nový displej konštrukčne odvodený z C5 X, stále používa softvér podobný tomu v C4. Funkčnosť v najnovšom C5 X sa nám páči viac. Uvoľnenie priestoru na stredovom tuneli chválime, je tam zrazu viac miesta. Kabína môže mať jednu zo štyroch úprav, každá prináša iný mix plastov, materiálov s koženým efektom a koženého čalúnenia. Nová povrchová úprava vnútri je vyleštenejšia.

Posuvné sedadlá vzadu umožňujú zamerať sa na priestor pre cestujúcich alebo objem batožinového priestoru (v nehybridných verziách sa pohybuje od 580 do 720 litrov; so sklopenými sedadlami 1 630 litrov), napodiv tu nie je ani jeden predlisovaný plastový háčik, na ktorý by sa dala zavesiť nákupná taška. Zadné sedadlá ponúkajú primerané množstvo miesta na hlavu a nohy, ale s voliteľným strešným oknom to môže byť trochu stiesnené.

Citroën C5 Aircross
Zdroj: Auto Bild

O bezpečnosť sa stará dvadsať asistenčných systémov. Patrí medzi ne Highway Driver Assist, systém autonómnej jazdy druhého stupňa, ktorý spája systémy adaptívneho tempomatu s funkciou stop & go, a aktívny systém držania v jazdnom pruhu a varovania pred jeho opustením. C5 Aircross stále uprednostňuje pohodlie cestujúcich pred akoukoľvek predstavou o športovosti alebo ovládateľnosti berúcej dych. Zakladá si na mäkkosti a plavnosti a nič na tom nezmenil ani facelift, čo berieme pozitívne. Ak niekto hľadá pohodlné rodinné auto, v segmente crossoverov, nemá veľa konkurencie.

Z jazdných režimov eco a sport máme pocit, že sa auto snažia prinútiť robiť niečo, čo by radšej nerobilo. V podstate sa zmení len reakcia na stlačenie plynového pedála. Väčšinu času je lepšie nechať ho v bežnom nastavení a neobťažovať sa s pádlami automatickej prevodovky. Tá radí prevodové stupne príjemne a málokedy vyvolá pocit, že je tam nesprávny stupeň, čo však úzko súvisí práve s pokojným štýlom jazdy.
Aby ste si nemysleli, že Aircross je s trojvalcom nejaký lenivý, to vôbec nie. Na stovku zrýchli s automatom za 10,3 sekundy, čo je na úrovni konkurentov s oveľa väčšími motormi. Nemáte však dôvod robiť to náhlivo, hoci lepšie bočné vedenie sedadiel by to znieslo.

Technické údaje I Citroën C5 Aircross facelift

motor: prepĺňaný benzínový trojvalec • objem: 1 199 cm³ • výkon: 96 kW (131 k) pri 5 550 ot./min • krútiaci moment: 230 Nm pri 1 750 Nm • prevodovka: 8-st. automatická • max. rýchlosť: 188 km/h • zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s • spo­treba kombino­vaná: 6,5 – 6,7 l/100 km • emisie CO2: 147 – 151 g/km • objem nádrže: 53 l • rozmery (d/š/v): 4 500/1 969/1 689 mm • rázvor: 2 730 mm • batožino­vý priestor: 580 – 720/1 630 l • pohotovostná hmotnosť: 1 430 kg • Cena: od 27 990 eur