Koľko auta dostanete za 1 100 eur? No, možno niečo hrdzavé z bazára s krátkym zvyškom STK. Ale my sa pýtame na nové auto. Za 1 100 eur si môžete zaobstarať o 27 centimetrov dĺžky a 175 litrov objemu batožinového priestoru navyše (so sklopenými sedadlami dokonca o 295 litrov viac). To ak porovnáme nový Opel Astra Sports Tourer s jeho päťdverovým súrodencom. Vtedy musíme uznať, že 1 100 eur sú dobre vynaložené peniaze na nové auto. Nie je kombi ako kombi, do niektorého ledva vložíte šesť debničiek limonády a do druhého pokojne aj práčku. Astra je ten druhý prípad.
Prezrite si testované vozidlo vo veľkej galérii
To sme už vnútri tohto kufrového zázraku a cenné informácie máme z prvej ruky od Thomasa Overhausa, riaditeľa produktového plánovania v Opli, ktorý sa na vývoji Sports Tourera osobne podieľal: „Prioritou číslo jeden bol koncept priestoru. Chceli sme na cestu priviesť majstra nákladu s vysokou užitočnou hodnotu.“ A my hovoríme, že sa to podarilo!
597 až 1 634 litrov – to sú len slová. Golf Variant (611 až 1 642 litrov) je v tesnom predstihu. Opel nazýva svoju koncepciu priestoru Intellispace, čo má niečo dočinenia s inteligenciou. Dôležitá je využiteľnosť priestoru – dôležitejšia ako jeho samotná veľkosť. Ložná dĺžka je 1,85 metra a šírka 1,03 metra – čo je veľmi dôvtipné, ešte šikovnejšie je, čo sa odohráva pod dvojitou podlahou. Zmestí sa sem napríklad celá zaťahovacia roleta z kufra, aby pri preprave väčších bremien nelietala vnútri. „Neodpozeral si to od BMW, milý Opel?“ Pán Overhaus sa musí pri tejto otázke usmievať. Sú tu aj ďalšie „vychytávky“, pri ktorých sa možno bude zase BMW inšpirovať Oplom.
Napríklad výstražný trojuholník a lekárnička sú zabudované do zadnej časti operadiel zadných sedadiel, takže ak dôjde k nehode, netreba vyprázdniť celý kufor, ale stačí sklopiť operadlá a dostanete sa k nim. Batožinový priestor je celý vystlaný jemným kobercom, a to aj na bokoch. Zložiť sa dajú obe zadné operadlá aj na diaľku cez lanovod. Stačí potiahnuť a operadlá sa automaticky prevalia do dolnej polohy. Dno podlahy sa dá pri zdvíhaní v hornej polohe zaseknúť, takže pri manipulácii máte voľné obe ruky. Bravo, Opel!
To musí byť Opel! Veľa miesta, veľa inovácií v zadnej kombi časti, veľa zábavy pri jazde vďaka vydarenej zmesi športu a komfortu. Mínus je za úzke zadné sedadlo, potlesk pre čestnú cenu. Za tie peniaze je to veľa Opla.
Tých 27 centimetrov plechu navyše musíme vysvetliť podrobnejšie. Päť z toho šlo do rázvoru kolies, zvyšok do batožinového priestoru. Z toho vyplýva, že nastupovanie cez zadné dvere je pohodlnejšie než nastupovanie do päťdverovej verzie, hoci stále je to trochu tesné. Vyplýva to z toho, že lavica je položená nízko a stehná nedoliehajú v celom rozsahu k sedáku. Navyše sú prahy dverí veľmi vysoké. To preto, že budúci rok chce Opel priniesť na trh elektrickú Astru a akumulátor sa musí niekam vtesnať. Áno, bude to do podlahy, a preto sú tie prahy vyššie. Mimochodom akumulátory. Na prvú jazdu sme dostali do rúk plugin hybrid so systémovým výkonom 180 koní.
A teraz zabudnite na všetko, čo sme písali o dvojitej podlahe modelu so spaľovacím motorom (v ponuke sú dva benzínové trojvalce s výkonom 110 a 130 koní a jeden naftový štvorvalec s výkonom 130 koní). Pretože PHEV má 12,4-kWh akumulátor zabudovaný vzadu, klesá objem kufra na 516 až 1 553 litrov a roletka sa pod dno už len tak pekne nevprace. Nuž, drobné obmedzenia hybridov. Ale všetko ostatné sedí. Hybridný systém neobťažuje zbytočným šklbaním pri ťahu, keď sa pripojí svojou silou spaľovací motor.
- Prvá jazda, prvý dojem
- 0 kilometrov
Aký prenikavý dizajn! Ale vstup na zadné sedadlá je tesný a sedadlá nízke.
- 23 kilometrov
To ticho! Takmer žiadny hluk vďaka dobrej aerodynamike.
- 41 kilometrov
Rozpoznáš, čo nás poháňa? Pripojenie spaľováka je bez šklbnutia.
V Astre sú bez vetvy pohonu tak dobre odladené, že si musíme dobre naťahovať uši, aby sme počuli, či sa spaľuje benzín alebo aj spotrebováva elektrická energia. Ak chceme, môžeme v meste stlačiť tlačidlo a nanútiť Astre čisto elektrický pohon, ak je v batérii na to dosť šťavy. Podľa normy WLTP zvládne na plný akumulátor prejsť až 60 kilometrov. So stop and go by to malo byť dokonca o ďalších 12 kilometrov viac. Toto sa nám celkom nezdá, ale preveriť to môžeme až v redakčnom teste.
Že je Sports Tourer agilný a ide presne do zákrut, sme od Opla očakávali. A aj to, že podvozok ponúka dokonalú rovnováhu medzi športovým a komfortným vyladením. Neočakávali sme však, že v kabíne nám ponúkne až taký veľký zážitok z ticha. Zaslúžený rešpekt. Nič tu neklepe, nič nevŕzga a vibrujú jedine kožené sedadlá, ak si priplatíte za masážnu funkciu 1 300 eur.
Fotogaléria: Nahliadnite do interiéru vozidla
A sme pri cenách. Nová Astra päťdverová začína na cene 19 990 eur. Hoci slovenská cena Sports Tourera ešte nebola v čase našej uzávierky určená, podľa toho, že na zahraničných trhoch je od päťdveráka vyššia o 1 100 eur, predpokladáme, že bude 21 090 eur za verziu so slabším benzínovým trojvalcom. Päťdverová plugin hybridná Astra stojí 32 490 eur, jej kombi verzia sa začína v Nemecku na 39 750 eurách. Slovenská by mala byť trochu nižšia, odhadujeme medzi 36 až 38 tisíc.
Dve tretiny všetkých predaných Astier sú verzie kombi a to sa nezmení ani touto najnovšou generáciou. Majitelia Oplov si to vedia dobre zrátať.