SUV a naftové motory – to bolo kedysi pravidlom ako halušky s bryndzou, pivo s pálenkou alebo diaľnica a rýchly ľavý pruh. A dnes? Musí nám stačiť maximálne 130 km/h, jedlá bez uhľohydrátov a ani tvrdý alkohol nepatrí medzi najzdravšie potraviny.

Jediná vec, ktorá nás teší – kombinácia SUV a nafty dostane znesiteľného nástupcu, a to SUV a elektrinu. Podobne ako v prípade nového VW ID.4 GTX. Má honosné rozmery, pohon všetkých štyroch kolies, množstvo priestoru a vďaka výkonu 299 koní dostatok sily (dojazd by mal údajne dosahovať 410 kilometrov) – to sa nám celkom páči. Podobne je technicky vybavený aj jeho priamy konkurent z ďalekej Ázie – Hyundai Ioniq 5 s výkonom 306 koní. Taktiež má v sebe klasické SUV kvality s pohonom 4x4, spojené s modernou elektrickou energiou z batérií. Toto zaujímavé hranaté auto by malo dosiahnuť dojazd až 481 kilometrov, aspoň tak to sľubuje Hyundai.

Hyundai Ioniq 5
Zdroj: Auto Bild

SUV sú obľúbené, veľkosť oboch konkurentov je v poriadku, ich potentný elektrický pohon sa túžobne očakáva – to znie ako nanajvýš perspektívna záležitosť. Ktoré auto je však lepšie vybavené? To vysvetlí náš porovnávací test. Najskôr sa však pozrime na financie. Tento rok náš štát, žiaľ, nedal žiadnu dotáciu na elektrické autá a tá posledná vo forme šesťmiliónového balíka sa minula za rekordné 3 minúty a 41 sekúnd. Sme preto veľmi zvedaví, ako bude prebiehať sľubovaná dotácia na budúci rok.

Naposledy štát dával 8 000 eur na čisto elektrické auto a 5 000 eur na plugin hybrid. Vtedy by sa vysoká úvodná investícia stala menej bolestnou. Malý háčik: pre pár krížikov pri objednávke sa môže úvodná cena rýchlo vyhupnúť naspäť, ba ešte vyššie. V prípade Hyundaia sa tak pomerne prívetivá zá­kladná cenovka rýchlo vyhupne nad 56 000 eur, ak zvolíte väčšiu kapacitu akumulátorov (72,6 namiesto 58 kWh) a pohon 4x4 (+ 4 000 eur) plus najvyššiu výbavu Premium. 

VW ID.4 GTX
Zdroj: Auto Bild

Pri VW to ide takisto rýchlo nahor, ponuka príplatkových balíkov je ešte omnoho širšia. K základnej cene 53 180 eur za verziu ID.4 GTX sme v našom prípade museli pripočítať napríklad balík Infotainment Plus za 2 240 eur (navigačný systém Discover Pro s 12-palcovým dotykovým displejom a headup displej), tepelné čerpadlo znižujúce spotrebu elektriny (965 eur) či interiérový balík Top Sport Plus za 2 840 eur (ErgoActive sedadlá s vyhrievaním a masážnou funkciou) a 21-palcové disky kolies za 490 eur. Bez štátnej podpory si tak naň nachystajte 60 000 eur.

Pritom sme si všimli: modernejší balík v rámci asistenčných systémov ponúka VW, viac auta v rámci komfortnej výbavy nájdete v Hyundai. Ioniq je aj priestrannejšie auto. Vzadu má Kórejčan pocitovo aj merateľne viac miesta, pasažieri si v druhom rade užívajú vzdušnejšie prostredie.

Hyundai Ioniq 5.
Zdroj: Auto Bild
VW ID.4 GTX
Zdroj: Auto Bild

Zato VW má lepšie tvarované sedadlá v prvom rade – predovšetkým v zákrutách ponúkajú lepšiu podporu než mäkko čalúnené kreslá v Hyun­dai. VW pôsobí o čosi poctivejšie, tlmeným dojmom aj vďaka lepšiemu tesneniu dverí – pocitovo to v ňom počas rýchlej jazdy hučí o pol triedy tichšie než v Hyundai.

Aj pruženie pracuje suverénnejšie. Špeciálne krátke nerovnosti spracúva Kórejčan menej elegantne napriek tomu, že VW ID.4 jazdil na kolesách s priemerom 21 palcov so športovými pneumatikami. Široké gumy s extra nízkym profilom navyše dávajú VW precíznejší pocit z jazdy. Cez zákruty sa ID.4 nechá dirigovať čisto a priamo, riadenie vo VW sprostredkúva viac citu než to v Hyun­dai.

VW ID.4 GTX
Zdroj: Auto Bild
Hyundai Ioniq 5.
Zdroj: Auto Bild

Zato by vo VW mohli zainvestovať do lepších bŕzd pre ID.4. Ani športové obutie nezabránilo tomu, aby Hyundai jasne ukázal, čo v tejto triede možno dosiahnuť. Z rýchlosti 100 km/h zastane Ioniq 5 so zahriatymi brzdami po 33,4 metra – takmer o dva metre skôr než ID.4. Špičkový výsledok! Zároveň sa Hyundai správa suverénnejšie v stresových situáciách, napríklad počas vyhýbania. Stabilizačný systém ESP zasahuje skoro a prísne, auto drží vo zvolenom smere.

VW ide do prvých zákrut s väčším bočným náklonom, navyše jeho riadenie poriadne stvrdne v stredovej polohe. Jasná záležitosť – Hyundai si urobil domáce úlohy lepšie, klobúk dole! A Ioniq je aj ľahšie, a teda rýchlejšie, s lepším ťahom a napokon aj úspornejšie auto. Sľubované dojazdy sme nedokázali dosiahnuť ani s jedným z kandidátov. V prípade Hyundaia sme v našom praktickom meraní dosiahli 300 kilometrov zo 480, čo udávala fabrika. A sľubovaných 410 kilometrov sa v prípade VW scvrklo na 319 km.

Hyundai Ioniq 5.
Zdroj: Auto Bild
VW ID.4 GTX
Zdroj: Auto Bild

V rámci nabíjania batérií sa však ukázal celkom iný výsledok. Palubná elektronika Hyundaia ponúka omnoho vyššiu rýchlosť vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu 220 kW. Maximálny údaj 125 kW v prípade VW znamená jedinú vec: omnoho viac času na nabíjačke. V reálnych číslach: akumulátor Ioniqa nabijete na 80 percent za 18 minút, batériu ID.4 GTX až po 38 minútach. V bežnej premávke sa to potom nazbiera. Podobne ako pri našom bodovaní v jednotlivých kapitolách porovnávacieho testu – vyhráva Hyun­dai Ioniq 5 proti novému VW ID.4 GTX. Napokon ide o Hyundai celkom nového druhu.