Podhustená pneumatika vedie nielen k zvýšenej spotrebe paliva, ale robí jazdu nestabilnejšou pre zhoršený kontakt s vozovkou, čím ohrozuje bezpečnosť. Hrozí veľké poškodenie. Bočnice mäkkej pneumatiky sa zahrievajú, v najhoršom prípade sa môžu až roztrhnúť.
Riešenie: kompaktný 12-voltový kompresor, ktorý môžete nosiť v súprave s náradím. Výkon takého malého zariadenia postačuje na to, aby si človek mohol znovu dohustiť pneumatiky na požadovaný tlak, bez nutnosti ísť k čerpacej stanici.
AUTO BILD v spolupráci s profesionálnou skúšobnou organizáciou KÜS otestoval dvanásť kompresorov v cenovom rozsahu od 16 do 80 eur.
Pre všetky prístroje platí, že sa môžu pripojiť do elektrickej siete vozidla cez 12-voltovú zástrčku (to je tá, kde sa dakedy dával elektrický zapaľovač na cigarety) a bežať elektricky. Jeden model disponuje aj akumulátorom.
AUTO BILD a KÜS preverovali najprv ovládanie kompresorov, ich príslušenstvo a kvalitu spracovania. Potom sa meral čas natlakovania, hlasitosť a presnosť manometra.
Výsledné poradie je zoradené v galérii
Náš víťaz testu, Heyner AeroCube Pro, nemal slabosť v žiadnej kategórii a ponúka tak najvyváženejší balíček. Najlepšie sa mu vydaril kompromis medzi funkčnosťou a kompaktnosťou. Jedine kývajúca sa páčka pri ventilovej násadke by mohla byť stabilnejšia. Priložená kapsa nahrádza chýbajúcu priehradku na pripojovací kábel.
Na druhom mieste sa umiestnili až tri výrobky, ktoré dosiahli navlas rovnaké bodové hodnotenie. Brüder Mannesmann, Michelin a druhý model značky, ktorá zvíťazila Heyner BigAir Pro. Za prvým miestom zaostali len o marginálny jeden bod.
Odporúčaný na kúpu je aj víťaz kategórie cena/kvalita, ktorým sa stal kompresor Merece za 32 eur. Jeho materiály a spracovanie nie sú obzvlášť hodnotné, ale tlačí vzduch dobre a má znesiteľnú hlučnosť.
Cenovo najpriaznivejšie kompresory Dunlop a Vonroc skončili na posledných dvoch miestach, lebo neboli schopné doplna natlakovať pneumatiku na požadovaný tlak. Oba vypovedali službu pri plnení požadovaného tlaku tri atmosféry. Navyše bola hadička pri Dunlope taká horúca, že sme sa mohli popáliť. Ako jediný kompresor v teste nemá Dunlop žiadnu vlastnú poistku, čo môže narobiť v extrémnom prípade škody. Pri teste nám kompresor zničil 12-voltovú zásuvku v našom testovacom aute. Z týchto dôvodov dostal známku nedostatočná.
Výsledné poradie s hodnotením nájdete v galérii
Okrem toho odchýlky na tlakomeroch kompresorov Dunlop a Vonroc sú vážne a Dunlop hrozí, že sa kedykoľvek odtrhne. Stručne povedané: ruky preč od týchto kompresorov!
Pre všetky testované výrobky platí, že ak vám majú dlho slúžiť, mali by ste bezpodmienečne dodržiavať maximálnu lehotu tlakovania a dodržiavať pokojovú fázu. Inak môže prísť k poškodeniu zariadenia, pneumatika zostane nenafúkaná.
Všetky testované kompresory sa hodia ako mobilný pomocníci pri náhlom poklese tlaku v kolesách, až na dva posledné. Pri pokuse nafúkať pneumatiku im dochádzal dych.