Nemecká automobilka Volkswagen (VW) postaví svoju prvú severoamerickú továreň na batérie v Kanade. Oznámila to šesť mesiacov po podpise memoranda o porozumení s touto krajinou. Zabezpečí si tak prístup ku kľúčovým surovinám pre batérie ak k stimulom v USA. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Kanada je bohatá na minerály vrátane kľúčových nerastných surovín pre batérie, ako sú lítium, nikel a kobalt. A snaží sa prilákať firmy v rámci dodávateľského reťazca pre elektromobily prostredníctvom multimiliardového fondu zelených technológií, aby zabezpečila budúcnosť svojho výrobného centra v Ontáriu, keď sa svet snaží znížiť emisie uhlíka.

Autá s batériami vyrobenými v Kanade budú mať tiež nárok na dotácie v USA v rámci zákona o znižovaní inflácie (Inflation Reduction Act, IRA).Nemecký chemický gigant BASF si pred rokom zabezpečil tiež pozemok v Kanade pre plánované zariadenie na výrobu materiálov pre batérie pre trhy v USA a Mexiku.

Európske firmy sa snažia rozšíriť svoju prítomnosť v USA a využiť tak veľkorysé stimuly v rámci zákona IRA. Aj autá s batériami z plánovaného kanadského závodu Volkswagen budú mať totiž nárok na tieto dotácie. Nemecká automobilka nešpecifikovala veľkosť investície ani kapacitu nového závodu v Kanade. Ale vlani v auguste člen predstavenstva Thomas Schmall uviedol, že prvý závod na batérie v Severnej Amerike by mal mať kapacitu 20 gigawatthodín.

Európske plány

Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) bude pokrývať svoju potrebu batérií do roku 2028 výrobou v troch potvrdených továrňach v Európe: v závode v Salzgitteri v Nemecku, v závode Northvolt vo Švédsku a v plánovanom závode vo Valencii. Uviedol to v pondelok člen predstavenstva Thomas Schmall. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Automobilka chce stále výrobnú kapacitu batériových článkov v Európe na úrovni 240 gigawatthodín, ale mohla by to dosiahnuť s menej ako pôvodne plánovanými šiestimi závodmi, povedal Schmall. "Držíme sa 240 gigawatthodín. Či budeme potrebovať päť alebo šesť závodov, závisí od motivačnej stratégie krajín. O tom ešte nie je rozhodnuté," dodal.

V Severnej Amerike Schmall očakáva dopyt po batériách s kapacitou 60 až 100 gigawatthodín. Neuviedol však podrobnosti o tom, koľko z tejto kapacity budú poskytovať závody vo vlastníctve Volkswagenu.

Označil pritom za nedorozumenie fakt, že ohlásenia nových závodov v Severnej Amerike vyvolalo dojem, že automobilka bude v Európe vyrábať menej batérií. Schmall spresnil, že VW jednoducho čaká na to, či Európa ponúkne svoju odpoveď na americký zákon o znižovaní inflácie (IRA), ktorý prináša stimuly pre tamojších výrobcov.

Závod vo Valencii, ktorý bol potvrdený minulý rok, má začať vyrábať v roku 2026. Volkswagen tak nemusí začať s výstavbou nového závodu v Európe do roku 2025, povedal Schmall a dodal, že rozhodnutie o umiestnení ďalšieho závodu v Európe môže byť prijaté skôr, ak by tzv. starý kontinent prišiel s podobným plánom stimulov, ako je americký IRA.

Pozrite si na videu nový Volkswagen ID.3:

Nemecká automobilová skupina štandardizovala štruktúru svojich tovární a batérií, ale chémia batérií sa bude líšiť v závislosti od modelu, povedal Schmall. Batérie pre základné modely budú používať fosforečnan železitý, zatiaľ čo modely strednej úrovne budú mať vysoký obsah mangánu a špičkové modely zvýšený obsah kremíka.

Volkswagen sa chcel stať významným hráčom so svojou batériovou jednotkou PowerCo, ale nie jediným hráčom v oblasti batérií, dodal Schmall a zdôraznil, že na 95 % trhu s batériami dominujú ázijskí hráči.

Mohlo by vás zaujímať: