Hoci model, postavený na spoločnej platforme koncernu Stellantis, prešiel rozsiahlou evolúciou, jeho rozmery sa nemenili. Vnútri je digitálny kokpit Pure Panel, ktorý pozostáva z 12-palcového prístrojového štítu a 10-palcovej obrazovky informačno-zábavného systému. Oproti koncernovým súrodencom je výhodou Grandlandu intuitívnejšie ovládanie.
Taká tá nemecká pragmatickosť v ergonómii, ktorá neodvádza pozornosť, a napriek väčšiemu počtu tlačidiel na volante je hneď všetko jasné. Grafika je minimalistická, bez zbytočných animácií a gejzírov farebnosti, takých častých a únavných v ostatných nových autách, je pekná a zrozumiteľná.
Teplotu nastavujete otočnými ovládačmi rovnako ako hlasitosť, netreba nič loviť v menu na displeji.
Omladený Grandland môže mať pod kapotou buď benzínový trojvalec 1,2 turbo, plugin hybridný systém, alebo naftový štvorvalec. Nebojte sa nafty, nikto ju nezakazuje a drobné obmedzenia vjazdu do centra niektorých európskych metropol sa týkajú len starších emisných noriem. Diesel v kompaktom SUV je stále neprekonaný pohonný systém z pohľadu spotreby a dojazdu.
S výkonom 130 koní nepatrí k trhačom asfaltu, v spojení s osemstupňovým automatom (klasický hydrodynamický) však zabezpečuje pôvabne plynulú rodinnú jazdu bez šklbania. Rýchlo prítomný je maximálny krútiaci moment, z ktorého auto profituje napríklad pri plnšom obsadení v kopcovitom teréne. Osemstupňová automatická prevodovka sa správa inteligentne, motor nepodtáča ani neposiela do zbytočne vysokých otáčok.
Pri prvých kilometroch mimo mesta sme mali spotrebu 4,7 l/100 km, na diaľnici 6,1. Potom sme sa s naloženým autom vybrali do rakúskeho strediska Zell am See, kde nemalo problém ani s predbiehaním do prudkých svahov, veď 300 Nm sa dostaví už pri 1 750 otáčkach.
Prsty sme síce mali pripravené na pádle pod volantom pre prípad potreby rýchleho podradenia, ale automat to zväčša zvládal sám a dosť rýchlo. Momentálne má Grandland najazdených 3 000 kilometrov a na palubnom počítači mu svieti priemerná spotreba rovných šesť litrov. Pritom výrobca podľa normy WLTP udáva spotrebu v rozsahu 4,9 až 5,9 litra. Veľmi sme sa neodchýlili.
V rámci segmentu SUV do 4,5 metra ponúka v kabíne na zadných sedadlách aj pre vysokých dospelých dosť priestoru a kufor pojme 514 litrov (respektíve 1 652 litrov) batožiny. Príplatkové ergonomické sedadlo AGR ukázalo na dlhej ceste svoje opodstatnenie: žiadne bolenie chrbta, žiadna únava tela. Možno na začiatku cesty si treba zvykať na správne držanie tela, ktoré od vás sedadlo vyžaduje svojimi výplňami a tvarovaním, ale čo by sme neurobili pre svoje zdravie.
Z Kaprunu cez Alpy do Švajčiarska a späť to bola pre nás aj pre Grandland zážitková jazda. Podvozok je citeľne tuhší, než majú jeho francúzski súrodenci, čo je lepšie pre stabilitu, držanie stopy v zákrute a reakciu volantu. Poháňané sú len predné kolesá, ale vďaka svetlej výške 188 milimetrov sa dajú zvládnuť aj nejaké vyjazdené koľaje na poľnej ceste. Krásne lakované disky (18-palcové) by sme si však neradi oškreli.
Na druhej strane, po návrate z kvalitných švajčiarskych a rakúskych ciest na Slovensko si spolucestujúci hneď uvedomili, že sa niečo zmenilo. Ľahko športový charakter podvozka však vodičom vyhovoval. Vzadu sa okrem detí vozili dospelí a priestorové pomery pod stropom sú veľmi príjemné. Šírka v ramenách dovolí posadiť sa dvojici dospelých, sedáky sú dostatočne dlhé, aby podopierali aj stehná. Vzadu by sa v súčasnosti hodil viac než len jeden USB vstup.
Spolužitie s dieslom je bezproblémové aj vďaka kvalitnému odhlučneniu. Charakteristický zvuk vznetového motora síce počuť, ale nie veľmi silno a vibrácie v porovnaní s benzínovým agregátom nie sú vôbec vyššie. Mierny hluk vzniká pri obtekaní vonkajších spätných zrkadiel. Osobne rád prijmem trochu viac svišťania ako nepraktické malé zrkadlá so zlým výhľadom. Grandland má pekné veľké lopúchy. Parkovacia kamera by si zaslúžila vyššie rozlíšenie, ale to je len drobnosť.
Cenníková cena „nášho“ GS Line je 37 090 eur, ale navyše dostal optickú a osvetľovaciu súpravu – IntelliLux LED Pixel matrix svetlomety a predné hmlové svetlomety za 1 200 eur. A matrix svetlá musíme pochváliť! Až 84 segmentov v každom svetlomete pracuje tak, aby pokryli autá v smere aj protiidúce a neoslnili ich, prisvietili na značky a do zákrut. Premenia noc na deň. V najbližšom čase Grandland čaká cesta do Berlína a potom až do Varny. Uvidíme, ako sa mu bude dariť v horúcom lete.
motor a pohonný systém | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | Radový štvorvalec |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm |
pri otáčkach | 1 750/min |
Palivo | dieselový motor |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | Automatická |
rozmery, hmotnosti a objemy | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Dĺžka | 4 477 mm |
Šírka | 1 906 mm |
Výška | 1 630 mm |
Rázvor náprav | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 523 kg |
Objem batožinového priestoru | 514 / 1 652 l |
Objem palivovej nádrže | 53 l |
jazdné výkony | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Max. rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
spotreba | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Diaľnica - počas testu | 6,1 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 4,7 l/100 km |
emisie | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Emisie CO2 | 128 - 154 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi |
---|---|
Základná cena modelu | od 28 790 € |
Základná cena verzie | od 32 790 € |
Cena testovaného exemplára | 40 250 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | Radový štvorvalec |
Zdvihový objem | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 499 cm3 |
Max. výkon | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 300 Nm |
pri otáčkach | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 750/min |
Palivo | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | dieselový motor |
Pohon | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | predná náprava |
Prevodovka | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | Automatická |
Dĺžka | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 4 477 mm |
Šírka | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 906 mm |
Výška | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 630 mm |
Rázvor náprav | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 1 523 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 514 / 1 652 l |
Objem palivovej nádrže | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 53 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 11,5 s |
Diaľnica - počas testu | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 6,1 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 4,7 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 128 - 154 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | od 28 790 € |
Základná cena verzie | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | od 32 790 € |
Cena testovaného exemplára | |
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi | 40 250 € |