Hoci model, postavený na spoločnej platforme koncernu Stellantis, prešiel rozsiahlou evolúciou, jeho rozmery sa nemenili. Vnútri je digitálny kokpit Pure Panel, ktorý pozostáva z 12-palcového prístrojového štítu a 10-palcovej obrazovky informačno-zábavného systému. Oproti koncernovým súrodencom je výhodou Grandlandu intuitívnejšie ovládanie.

Taká tá nemecká pragmatickosť v ergonómii, ktorá neodvádza pozornosť, a napriek väčšiemu počtu tlačidiel na volante je hneď všetko jasné. Grafika je minimalistická, bez zbytočných animácií a gejzírov farebnosti, takých častých a únavných v ostatných nových autách, je pekná a zrozumiteľná.

Teplotu nastavujete otočnými ovládačmi rovnako ako hlasitosť, netreba nič loviť v menu na displeji.

Omladený Grandland môže mať pod kapotou buď benzínový trojvalec 1,2 turbo, plugin hybridný systém, alebo naftový štvorvalec. Nebojte sa nafty, nikto ju nezakazuje a drobné obmedzenia vjazdu do centra niektorých európskych metropol sa týkajú len starších emisných noriem. Diesel v kompaktom SUV je stále neprekonaný pohonný systém z pohľadu spotreby a dojazdu.

S výkonom 130 koní nepatrí k trhačom asfaltu, v spojení s osemstupňovým automatom (klasický hydrodynamický) však zabezpečuje pôvabne plynulú rodinnú jazdu bez šklbania. Rýchlo prítomný je maximálny krútiaci moment, z ktorého auto profituje napríklad pri plnšom obsadení v kopcovitom teréne. Osemstupňová automatická prevodovka sa správa inteligentne, motor nepodtáča ani neposiela do zbytočne vysokých otáčok.

Čierna strecha aj čierne kolesá červenej karosérii pristanú. Všetky doplnky sú lakované a lesklé, žiadne lacné plastové plochy. Na diaľnici sa Grandland s naftovým motorom cíti skvelo. A jazdí skutočne úsporne.
Zdroj: Robo Hubač

Pri prvých kilometroch mimo mesta sme mali spotrebu 4,7 l/100 km, na diaľnici 6,1. Potom sme sa s naloženým autom vybrali do rakúskeho strediska Zell am See, kde nemalo problém ani s predbiehaním do prudkých svahov, veď 300 Nm sa dostaví už pri 1 750 otáčkach.

Prsty sme síce mali pripravené na pádle pod volantom pre prípad potreby rýchleho podradenia, ale automat to zväčša zvládal sám a dosť rýchlo. Momentálne má Grandland najazdených 3 000 kilometrov a na palubnom počítači mu svieti priemerná spotreba rovných šesť litrov. Pritom výrobca podľa normy WLTP udáva spotrebu v rozsahu 4,9 až 5,9 litra. Veľmi sme sa neodchýlili.

Veľký kufor, operadlá delené 60 : 40 a otvor na lyže. Nakladacia hrana je trochu vyššie.
Zdroj: Robo Hubač

V rámci segmentu SUV do 4,5 metra ponúka v kabíne na zadných sedadlách aj pre vysokých dospelých dosť priestoru a kufor pojme 514 litrov (respektíve 1 652 litrov) batožiny. Príplatkové ergonomické sedadlo AGR ukázalo na dlhej ceste svoje opodstatnenie: žiadne bolenie chrbta, žiadna únava tela. Možno na začiatku cesty si treba zvykať na správne držanie tela, ktoré od vás sedadlo vyžaduje svojimi výplňami a tvarovaním, ale čo by sme neurobili pre svoje zdravie.

Z Kaprunu cez Alpy do Švajčiarska a späť to bola pre nás aj pre Grandland zážitková jazda. Podvozok je citeľne tuhší, než majú jeho francúzski súrodenci, čo je lepšie pre stabilitu, držanie stopy v zákrute a reakciu volantu. Poháňané sú len predné kolesá, ale vďaka svetlej výške 188 milimetrov sa dajú zvládnuť aj nejaké vyjazdené koľaje na poľnej ceste. Krásne lakované disky (18-palcové) by sme si však neradi oškreli.

Vzadu je to pohodl- né aj pre osoby s výškou nad 185 cm. Škoda, že je tu len jeden USB vstup, využilo by sa aj viac. Sedáky nie sú krátke.
Zdroj: Robo Hubač

Na druhej strane, po návrate z kvalitných švajčiarskych a rakúskych ciest na Slovensko si spolucestujúci hneď uvedomili, že sa niečo zmenilo. Ľahko športový charakter podvozka však vodičom vyhovoval. Vzadu sa okrem detí vozili dospelí a priestorové pomery pod stropom sú veľmi príjemné. Šírka v ramenách dovolí posadiť sa dvojici dospelých, sedáky sú dostatočne dlhé, aby podopierali aj stehná. Vzadu by sa v súčasnosti hodil viac než len jeden USB vstup.

Spolužitie s dieslom je bezproblémové aj vďaka kvalitnému odhlučneniu. Charakteristický zvuk vznetového motora síce počuť, ale nie veľmi silno a vibrácie v porovnaní s benzínovým agregátom nie sú vôbec vyššie. Mierny hluk vzniká pri obtekaní vonkajších spätných zrkadiel. Osobne rád prijmem trochu viac svišťania ako nepraktické malé zrkadlá so zlým výhľadom. Grandland má pekné veľké lopúchy. Parkovacia kamera by si zaslúžila vyššie rozlíšenie, ale to je len drobnosť.

Pomer funkcií ovlá- daných fyzickými tlačidlami a tých na dotykovom displeji je vyvážený.
Zdroj: Robo Hubač

Cenníková cena „nášho“ GS Line je 37 090 eur, ale navyše dostal optickú a osvetľovaciu súpravu – IntelliLux LED Pixel matrix svetlomety a predné hmlové svetlomety za 1 200 eur. A matrix svetlá musíme pochváliť! Až 84 segmentov v každom svetlomete pracuje tak, aby pokryli autá v smere aj protiidúce a neoslnili ich, prisvietili na značky a do zákrut. Premenia noc na deň. V najbližšom čase Grandland čaká cesta do Berlína a potom až do Varny. Uvidíme, ako sa mu bude dariť v horúcom lete.

motor a pohonný systém Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Usporiadanie a počet valcov Radový štvorvalec
Zdvihový objem 1 499 cm3
Max. výkon 96 kW / 130 k
pri otáčkach 3 750/min
Max. krútiaci moment 300 Nm
pri otáčkach 1 750/min
Palivo dieselový motor
Pohon predná náprava
Prevodovka Automatická
rozmery, hmotnosti a objemy Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Dĺžka 4 477 mm
Šírka 1 906 mm
Výška 1 630 mm
Rázvor náprav 2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 523 kg
Objem batožinového priestoru 514 / 1 652 l
Objem palivovej nádrže 53 l
jazdné výkony Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Max. rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
spotreba Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Diaľnica - počas testu 6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu 4,7 l/100 km
emisie Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Emisie CO2 128 - 154 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi
Základná cena modelu od 28 790 €
Základná cena verzie od 32 790 €
Cena testovaného exemplára 40 250 €
Usporiadanie a počet valcov
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi Radový štvorvalec
Zdvihový objem
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 499 cm3
Max. výkon
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 96 kW / 130 k
pri otáčkach
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 3 750/min
Max. krútiaci moment
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 300 Nm
pri otáčkach
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 750/min
Palivo
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi dieselový motor
Pohon
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi predná náprava
Prevodovka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi Automatická
Dĺžka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 4 477 mm
Šírka
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 906 mm
Výška
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 630 mm
Rázvor náprav
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 1 523 kg
Objem batožinového priestoru
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 514 / 1 652 l
Objem palivovej nádrže
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 53 l
Max. rýchlosť
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 11,5 s
Diaľnica - počas testu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 4,7 l/100 km
Emisie CO2
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 128 - 154 g/km
Základná cena modelu
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi od 28 790 €
Základná cena verzie
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi od 32 790 €
Cena testovaného exemplára
Opel Grandland GS Line 1,5 CDTi 40 250 €